هنگام ساخت و ساز یک ساختمان از عایق‌های مختلفی استفاده می‌شود تا بتوان انتقال انرژی گرمایی به دیوارها، سقف و کف را کاهش داد. به زبان ساده این کار باعث می‌شود تا فضای داخل ساختمان در زمستان گرم‌تر و در تابستان خنک‌تر باقی بماند. کاهش انتقال انرژی گرمایی نه تنها فضاهای داخلی ساختمان را دلپذیرتر و راحت‌تر می‌کند بلکه در کنترل هزینه‌های انرژی بسیار موثر است. با این مقاله از سلسله مقالات عایق پترو ایلیا همراه ما باشید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

کلیه مصالح ساختمانی به طور ذاتی دارای خاصیت عایقی هستند، که میزان عایق بودن آن‌ها در مقیاسی به نام R-value اندازه‌گیری می‌شود، اما برای عایق‌کاری کامل دیوارها، سقف و کف حتماً نیاز به استفاده از متریال‌های عایق خواهد بود. از نظر تاریخی بسیاری از متریال‌های مختلف به عنوان عایق مورد استفاده قرار گرفته‌اند که امروزه بسیاری از آن‌ها دیگر رایج نیستند و متریال‌های مدرن‌تر و کارآمدتر جایگزین آن‌ها شده‌اند. نوع عایقی که هنگام طراحی و ساخت فضا انتخاب می‌کنید به شرایط آب و هوایی منطقه شما و R-value که مد نظرتان می‌باشد بستگی دارد.

عایق بلنکت و پتو نسوز

۱- عایق بلنکت و پتو نسوز

این نوع عایق یکی از متداول‌ترین انواع آن می‌باشد که به صورت رولی تولید شده و در دیوارها، سقف و کف مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از عایق‌های پتو نسوز برای عایق‌کاری کف اتاق زیر شیروانی نیز استفاده کرد. رول‌های عایق پتو نسوز از فیبرهای انعطاف‌پذیر بافته شده به هم تشکیل شده‌اند که به صورت نوارهایی با عرض و ضخامت مختلف تولید شده و برای کاربری‌های متفاوت استفاده می‌شوند. عایق پتو نسوز معمولاً از فیبرهای فایبرگلاس ساخته می‌شود اما با متریال‌هایی نظیر فیبرهای معدنی، فیبرهای پلاستیک یا فیبرهای طبیعی مانند پشم یا پنبه نیز تولید می‌گردد.

محدوده R-value یا همان مقدار R عایق نسوز مابین R-11 (ضخامت ۳.۵ اینچ) الی R-38 (ضخامت ۱۲ اینچ) می‌‍باشد. عایق پتو نسوز یکی از ارزان‌ترین عایق‌ها است که نصب آن هم بسیار آسان می‌باشد.

عایق فوم تخته ای

۲- عایق فوم تخته ای

عایق‌های فوم تخته‌ای پلی استایرن و پلی یورتان با اینکه نسبتاً ضخامت کمی دارند اما دارای قدرت عایق و R-value بسیار بالا هستند. تقریباً می‌توان از این نوع عایق‌ها در تمامی قسمت‌های ساختمان استفاده کرد، از جمله عایق کردن پوشش بیرونی دیوارهای ساختمان، پوشش داخلی دیوارهای زیرزمین و کاربری‌های خاص نظیر دریچه‌های اتاق زیر شیروانی یا پُر کردن فواصل یا حفره‌های موجود در محل اتصال کف با دیوار. می‌توان فضاهای خالی بین الوارها یا تیرچه‌های سقف را به راخوبی با عایق فوم تخته‌ای پُر کرد.

در صورت استفاده از این عایق‌ها در داخل دیوار باید آن‌ها را با پنل‌های گچی به ضخامت نیم اینچ یا مصالح ساختمانی مورد تایید دیگری پوشاند. عایق فوم تخته‌ای مقاومت گرمایی بالایی داشته که حدوداً دو برابر هر متریال دیگری با ضخامت یکسان است. می‌توان این عایق‌ها را برای کاربری‌های مختلف به راحتی برش داد.

عایق فوم مایع

۳- عایق فوم مایع

عایق فوم مایع شامل متریال‌های سیمانی یا پلی یورتان می‌باشد که در زیر دیوارها یا سقف تزریق، اسپری یا ریخته می‌شود و پس از آن سخت شده و تبدیل به عایقی بسیار عالی می‌گردد. استفاده از عایق فوم مایع برای نواحی که دارای اشکال نامنظم هستند و یا اطراف انسدادها مناسب می‌باشد، همچنین می‌توان از آن برای عایق‌کاری نواحی که ساخت آن‌ها به اتمام رسیده، استفاده نمود. عایق دیوارهایی که فاقد عایق هستند ایده بسیار خوبی است، و با وجود عایق فوم مایع این امر امکان‌‍پذیر شده، چراکه می‌توان بدون برداشتن سطح دیوار این عایق را درون دیوار تزریق کرد.

ممکن است با فوم مایع بتوانید به R-value  بالاتری نسبت به عایق‌های مرسوم نظیر عایق پتو نسوز برسید. از مزایای این عایق آنست که می‌توان برای پُر کردن کوچکترین حفره‌های هوای اطراف لوله‌ها، حفره‌های اطراف چهارچوب درها و پنجره‌ها و خطوط لوله و برق از آن استفاده کرد.

عایق فوم اسپری با اشکال مختلف موجود است. می‌توان نواحی بسیار وسیع را با استفاده از ماشین‌های مخصوص عایق فوم مایع پُر کرد، در عین حال می‌توان با اسپری عادی این عایق حفره‌های کوچک هوا را نیز مسدود نمود.

عایق اسپری فوم (عایق پاششی)

۴- عایق اسپری فوم (عایق پاششی)

این عایق معمولاً از سلولز، فایبرگلاس یا پشم سنگ تشکیل شده است که می‌توان آن را داخل حفره‌های دیوارها یا کف ریخت. R-value بسته به متریال عایق متفاوت است، گفتنی است کهR-value  عایق اسپری فوم به مرور زمان کاهش می‌یابد. اما این عایق نسبتاً ارزان بوده و کاملاً سازگار با محیط زیست می‌باشد زیرا از متریال‌های بازیافتی تولید می‌گردد.

عایق سلولزی اکثراً از بازیافت‌های روزنامه تولید می‌شود، ۴۰ الی ۶۰ درصد از اکثر عایق‌های فایبرگلاس تشکیل شده از شیشه‌های بازیافتی می‌باشد؛ همچنین ۷۵ درصد عایق اسپری فوم پشم معدنی تشکیل شده از مواد بازیافتی است.

عایق بلوک بتونی

۵- عایق بلوک بتونی

بتون و دیوارهای بتنی را می‌توان به چند شیوه مختلف عایق‌کاری کرد. می‌توان بلوک‌های بتونی را با قرار دادن تخته فوم‌های سخت بر روی قسمت‌های خارجی دیوار (در ساختمان‌های تازه ساخت) و قسمت‌های داخلی دیوار (در خانه‌های قدیمی) عایق کرد. یکی از روش‌های دیگر برای عایق کردن بلوک‌های سیمانی استفاده از بلوک‌هایی است که شامل بتن اسفنجی اتوکلاوی (AAC) و یا بتن سلولی اتوکلاوی (ACC) می‌باشد. این متریال‌ها حاوی ۸۰ درصد هوا بوده و قدرت عایقی آن‌ها ۱۰ برابر بیشتر از بلوک‌های مرسوم است. در بلوک‌های ACC از خاکستر بادی و در بلوک‌های AAC از شن و ماسه سیلیس بالا استفاده می‌شود. بلوک‌های اتوکلاوی به راحتی رطوبت را جذب می‌کنند بنابراین باید در برابر آب محافظت شوند، اما در عوض سبک بوده و نصب آن‌ها آسان است.

می‌توان برای افزایش R-value در فونداسیون‌های بتنی از ترکیب فوم پلی استایرن با بتن هم بهره برد. این روش می‌تواند R-value را ۱۰نسبت به بتن‌های مرسوم برابر بیشتر کند.

موانع تابشی و عایق بازتابنده

۶- موانع تابشی و عایق بازتابنده

در حالیکه اکثر عایق‌ها با مقاومت در برابر رسانایی و همرفتی جریان گرما عمل می‌کنند، عایق بازتابنده در واقع از طریق بازتاباندن گرما عمل می‌نماید. این عایق‌ها دارای یک متریال بازتابنده هستند که معمولاً فویل آلومینیومی براق می‌باشد. این لایه بر روی عایق اعمال می‌شود. این عایق‌ها معمولاً برای پشت بام استفاده می‌شوند تا در تابستان از افزایش گرما جلوگیری کرده و هزینه‌های خنک‌سازی را کاهش دهد. این عایق یکی از بهترین انواع آن برای جلوگیری از جریان گرما به سمت پایین است.

عایق بازتابنده یک مانع تابشی است که انتقال گرما از پشت بام به داخل را کاهش می‌دهد. این عایق برای موثر بودن باید در فضای باز باشد. عایق بازتابنده در شرایط آب و هوایی گرم موثر است و می‌تواند هزینه‌های خنک‌سازی را تا ۵ الی ۱۰ درصد کاهش دهد. گرچه در مناطقی که دارای آب و هوای سردتر می‌باشند، عایق حرارتی مرسوم انتخاب بهتری خواهد بود.

عایق فیبر تخته ای سخت

۷- عایق فیبر تخته ای سخت

این عایق یا از فایبرگلاس ساخته می‌شود یا از پشم معدنی و معمولاً در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در معرض دمای بالا هستند، مانند داکت‌ها و سیستم‌های HVAC (سیستم‌های تهویه مطبوع). یکی از مزایای عایق فیبر تخته‌ای سخت اینست که می‌توان آن را به صورت پیش‌نصب بر روی داکت‌های مغازه‌ها قرار داده یا در محل نصب به صورت دلخواه آن‌ها را سفارشی‌سازی کرد. پنل‌های این عایق دامنه ضخامتی مابین ۱ الی ۲.۵ اینچ دارند و به صورت روکش‌دار و بدون روکش موجود می‌باشند.

عایق فیبر تخته‌ای سخت معمولاً توسط نصاب‌های سیستم‌های HVAC نصب می‌شود. نصاب، عایق را با استفاده از پین‌ها یا گیره‌هایی به سطح خارجی داکت وصل می‌کند. زمانی که از عایق بدون روکش استفاده می‌شود، سطح بیرونی عایق توسط سیمان عایق یا بوم عایق پوشانده می‌گردد. برای عایق‌هایی که دارای روکش هستند اتصالات بین پنل‌ها با نوار یا بتونه پوشانده می‌شود.

پنل عایق سازه ای (SIP)

۸- پنل عایق سازه ای (SIP)

می‌توان با استفاده از پنل عایق سازه‌ای (SIP) به شیوه‌ای کاملاً متفاوت ساختمان را عایق کرد. پنل عایق سازه‌ای، در واقع پنلی پیش‌ساخته و بزرگ است که از فوم تخته‌ای به ضخامت ۴ الی ۸ اینچ (معمولاً از جنس پلی استایرن یا پلی ساسیانورات) که بین دو لایه روکش قوی مانند ورق OSB قرار گرفته، ساخته می‌شود. ساختمانی که با استفاده از پنل عایق سازه‌ای عایق‌کاری شده باشد، نسبت به عایق‌های مرسوم از لحاظ بهره‌وری انرژی ۱۲ الی ۱۴ درصد بهینه‌تر است. ساختمانی که اینگونه عایق شده باشد هوا به آن غیر قابل نفوذتر بوده و ساکت‌تر خواهد بود.

پنل عایق سازه ای گزینه مناسبی برای ساختمان‌هایی که ساخته شده‌اند نیست، اما می‌توان در ساخت ساختمان‌های جدید آن‌ها را مد نظر قرار داد. این عایق‌ها علاوه بر کارآمدی خود، از نظر ساختاری هم نسبت به عایق‌های مرسوم قوی‌تر هستند.

عایق بتنی (ICF)

۹- عایق بتنی (ICF)

این عایق‌های پیش ساخته به منظور استفاده در دیوارهای بتن‌‍ریزی شده طراحی شده‌اند و در واقع بخشی از دیوار می‌باشند. این عایق تشکیل شده از تخته فوم یا بلوک‌های فوم به هم پیوسته است که با بندهای پلاستیکی به هم متصل شده‌اند. زمانیکه بتن در فوم‌ها ریخته می‌شود نتیجه‌اش دیوارهایی با مقاومت عایقی  R-20 می‌باشد. می‌توان از عایق بتنی در فونداسیون ساختمان‌هایی که دارای زیرزمین هستند استفاده کرد، همچنین می‌توان برای دیوارهای بالاتر از سطح زمین هم از آن‌ها بهره برد. سازه‌هایی که از عایق بتنی در آن‌ها استفاده شده هنوز هم شبیه همان سازه‌های مرسوم هستند.

نصب یک سیستم عایق بتنی یک مهارت بسیار تخصصی است که نیازمند اجرا توسط پیمانکاران با تجربه است. بسیار مهم است که مطمئن شوید دیوارها ضد حشره و ضد آب هستند.