عایق‌کاری خانه باعث ایجاد مقاومت در برابر جریان گرما شده و هزینه‌های مربوط به گرمایش و سرمایش خانه را کاهش می‌دهد؛ همچنین باعث بهبود رفاه و راحتی ساکنان می‌گردد. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

برای اینکه نحوه عملکرد عایق را به خوبی درک کنید باید ابتدا جریان گرما را درک کرده که شامل سه مکانیزم اصلی می‌باشد: رسانایی (هدایت شدن)، انتقال گرما (همرفتی) و تابش. گرما از طریق رسانایی در بین متریال‌های مختلف جابجا می‌شود. برای مثال هنگامی که یک قاشق را درون یک فنجان قهوه داغ قرار می‌دهید، گرما از طریق دسته قاشق به دست شما هدایت می‌شود.

رسانایی راهی است که گرما از طریق آن درون مایعات و گازها گردش می‌کند و به همین دلیل هم هست که هوای سبک‌تر و گرم‌تر بالا رفته و هوای سردتر و متراکم‌تر در پایین قرار می‌گیرد. گرمای تابشی در یک خط مستقیم حرکت کرده و هر چیز جامدی که در سر راهش قرار گرفته باشد و انرژیش را جذب کند را گرم می‌ نماید.

اکثر عایق‌های حرارتی از طریق کاهش رسانایی جریان گرما به سطح پایین‌تر عمل می‌کنند. موانع تابشی و سیستم‌های عایق انعکاسی از طریق کاهش میزان تابش گرما عمل می‌کنند. برای موثر بودن این نوع عایق‌ها سطح تابشی باید با فضای هوا برخورد داشته باشد.

صرفنظر از مکانیزم، جریان گرما همواره از قسمت گرم‌تر به قسمت خنک‌تر می‌رود تا جایی که دیگر اختلاف دمایی وجود نداشته باشد. این یعنی هنگام زمستان جریان گرما در خانه مستقیماً از تمامی فضاهای گرم به قسمت‌هایی که گرم نیستند نظیر، اتاق زیر شیروانی، گاراژ، زیرزمین و حتی خارج از خانه می‌رود. جریان گرما همچنین می‌تواند به طور غیر مستقیم به درون سقف، دیوارها، زمین و هر نقطه دیگری که دارای اختلاف دماست برود.

جهت حفظ راحتی، گرمایی که در فصل زمستان هدر می‌رود باید توسط سیستم گرمایشی خانه جایگزین شود و همچنین در فصل تابستان گرمای خانه باید توسط سیستم خنک کننده از بین برود. اگر عایق‌کاری خانه شما به درستی انجام شود میزان جابجایی جریان گرما کاهش می‌یابد.

مقدار R (R-Value)

R-Value

مقاومت متریال عایق در برابر رسانایی جریان گرمایی بر اساس نرخ مقاومت حرارتی یا همان R-value اندازه‌گیری می‌شود. هر چه R-value بیشتر باشد؛ کارآمدی عایق هم بیشتر است. مقدار R به نوع عایق، ضخامت آن و تراکم آن بستگی دارد. همچنین مقدار R برخی از عایق‌ها به دما، سن و تجمع رطوبت بستگی دارد. زمانی که می‌خواهید R-value یک عایق چند لایه را محاسبه کنید باید R-value هر لایه را به طور جداگانه محاسبه کرده و سپس همه را با هم جمع نمایید.

نصب عایق بیشتر در خانه R-value و مقاومت در برابر جریان گرما را افزایش می‌دهد. به طور کلی افزایش ضخامت عایق به همان نسبت مقدار R-value را افزایش می‌دهد. هرچه ضخامت عایق‌هایی که متریالی شُل دارند بیشتر شود تراکمشان هم بیشتر می‌شود چون وزن خود عایق باعث فشرده شدنش می‌گردد. به همین دلیل در این نوع عایق‌ها R-value به تناسب ضخامت تغییر نمی‌کند. برای ارزیابی چگونگی عایق منزل خود و مشاوره در زمینه عایق با پترو ایلیا تماس بگیرید.

تاثیر مقاومت متریال عایق در برابر جریان گرما به چگونگی نصب عایق و محل نصب آن نیز بستگی دارد. برای مثال عایقی که فشرده شده باشد نمی‌تواند R-value کامل خود را ارائه دهد. مقدار کلی R-value یک دیوار یا سقف با مقدار R-value عایق متفاوت است چونکه جریان گرما در پدیده‌ای به نام ” پُل حرارتی ” از داخل مصالح ساختمانی و تیرچه‌ها خیلی راحت‌تر عبور می‌کند. به علاوه عایقی که حفره‌‍های ساختمان را به صورت متراکم پُر می‌کند تا جریان هوا کاهش یابد، همچنین می‌تواند اتلاف گرما را نیز کاهش دهد.

بر خلاف متریال‌های عایق سنتی موانع تابشی شامل متریال‌های بسیار بازتابنده بوده که به جای جذب گرما در واقع آن را دوباره بازتاب می‌دهند و همین امر باعث کاهش بارهای خنک کننده می‌شود. به این ترتیب یک مانع تابشی ذاتاً فاقد هرگونه R-value است. گرچه ممکن است که بتوان R-value را برای یک مانع تابشی خاص یا نصب یک عایق بازتابنده محاسبه کرد، اما تاثیر این سیستم‌ها در کاهش میزان افزایش گرما از طریق بازتاباندن گرما به خارج از محیط زندگی نهفته می‌باشد.

میزان عایق یا R-value که نیاز دارید به شرایط آب و هوایی، نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی و بخشی از خانه که قصد عایق کردن آن را دارید بستگی دارد. همچنین به یاد داشته باشید که درزگیری نقاط مختلف خانه و کنترل رطوبت در کارآمدی انرژی خانه، سلامتی و راحتی بسیار موثر است.

انتخاب عایق

انتخاب عایق

برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین عایق از میان عایق‌های موجود در بازار، باید ببینید که می‌خواهید عایق مورد نظر را در کجای خانه نصب کنید و می‌خواهید که به چه مقدار R-value دست یابید. سایر ملاحظات عبارتند از تاثیرات کیفیت هوا در محیط داخل خانه، هزینه‌های چرخه زندگی، محتوای بازیافتی، انرژی تجسم یافته و آسانی نصب عایق. نصب حرفه‌ای عایق الاستومری نیازمند نصاب حرفه‌ای هم می‌باشد، پس می‌توانید جهت نصب عایق‌های خود با ما تماس بگیرید. ما تیم متخصص نصب عایق خود را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

متریال عایق

متریال عایق

متریال‌های عایق طیف گسترده‌ای دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از فیبرهایی نظیر فایبرگلاس، پشم سنگ، سلولز، فیبرهای طبیعی، فوم‌های سخت، فویل‌های براق و … . متریال‌های حجیم در برابر رسانایی مقاوم بوده و میزان اتلاف گرما ناشی از حفره‌های ساختمان را کاهش می‌دهند. صفحات فوم سخت هوا یا گازهای دیگر را به دام انداخته و از این طریق در برابر انتقال جریان گرما مقاومت می‌کنند. فویل‌های بسیار بازتابنده که در موانع تابشی و سیستم‌های عایق بازتابنده به کار می‌روند، گرما را به محیط خارج از خانه بازتاب می‌دهند و همین امر باعث شده تا این نوع عایق‌ها در کاربری‌هایی که نیازمند هوای خنک هستند مورد استفاده قرار بگیرند. متریال‌های دیگری که کمتر متداول هستند عبارتند از فوم‌های سیمانی و فنولیک، ورمیکولیت و پرلیت.