HVAC (سیستم‌های گرمایشی و تهویه مطبوع) از طریق مهندسی مکانیک می‌توانند دمای محیط را متعادل و بهینه کرده و کیفیت هوای قابل قبولی را فراهم کنند. سیستم‌های صنعتی HVAC بخشی مهم از ساختارهایی نظیر آپارتمان‌ها، هتل‌ها، مجتمع‌های رفاهی بزرگ، ساختمان‌های صنعتی متوسط و بزرگ نظیر آسمان‌خراش‌ها و بیمارستان‌ها، وسایل نقلیه مانند قطار، هواپیما، کشتی، زیردریایی و … می‌باشند که ایمنی و سلامت در این سازه‌ها به دمای محیط، رطوبت و استفاده از هوای تازه محیط بیرون وابسته است. با این مقاله از سلسله مقالات عایق پتروایلیا همراه ما باشید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

زمانی که با قوانین ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت در سیستم‌های HVAC سر و کار داشته باشید طبیعتاً با مشکلاتی نظیر بالا و پایین بودن دما و چگالش اتاق هم مواجه خواهید شد که نهایتاً منجربه بالا رفتن مبلغ قبض‌های انرژی، راندمان انرژی کمتر، آسیب دیدن اجزای صنعتی HVAC و تبدیل شدن محل کار یا زندگی به مکانی خطرناک می‌گردد.

عایق سیستم‌های صنعتی HVAC

ممکن است داکت‌ها نشتی هوا داشته باشند و این یعنی برای رسیدن به وضعیت هوایی مورد نظر باید انرژی بیشتری صرف شود. زمانی که هوای خنک از درون داکت‌هایی که در محیط گرم ساختمان شما قرار دارند عبور می‌کند، با مشکلاتی نظیر چگالش و چکیدن مواجه می‌شوید. این امر باعث رشد کپک، لغزش‌ها و ریزش‌ها و زنگ زدن داکت‌ها می‌شود.

اما در مورد اجزای دیگر سیستم‌های صنعتی HVAC (مثل سیستم‌های گرمایش بخار) مانند لوله‌کشی‌ها، شیرآلات، فلنج‌ها و … باید چه کرد؟ باید همه این اجزای سیستم‌های HVAC را با استفاده از عایق‌های قابل جابجایی پوشاند. جلوگیری از تشعشعات انرژی گرمایی و حرارت از لوله‌کشی‌ها و اجزای سیستم باعث کارآمدی بیشتر سیستم شده و همچنین باعث می‌شود تا دمای هوای محیط (محل کار) خنک‌تر و ایمن‌تر باشد. از آنجایی که مقرراتی جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی اعمال شده بهترین راهکار برای کارآمدی بیشتر سیستم صنعتی HVAC این است که حتماً به علائم استاندارد توجه کرده و سیستم خود را بر اساس استانداردها راه‌اندازی نمایید.

دلیل عایق کردن داکت‌ها

دلیل عایق کردن داکت‌ها

عایق حرارتی بهترین راهکار برای به حداقل رساندن اتلاف انرژی در داکت‌ها می‌باشد. عایق کردن داکت‌ها کمک می‌کند تا هوای درون‌شان در دمای دلخواه باقی بماند. همچنین از نشتی هوای داکت‌ها جلوگیری می‌نماید. داکت‌هایی که دچار نشتی هستند باعث اتلاف انرژی بیشتری شده و منجربه بالا رفتن هزینه‌های قبوض انرژی خواهند شد.

اتلاف گرما از دیواره‌های داکت یک مسئله طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. عایق حرارتی خوب می‌تواند این اتلاف گرما را کاهش داده و مصرف انرژی را به حداقل برساند. اگر برق AC دارید، پس داکت‌های عایق تنها برای بهره‌وری بهتر از انرژی نخواهند بود. هوای خنکی که از نواحی گرم ساختمان عبور می‌کند می‌تواند موجب چگالش و چکه کردن شود و همین امر باعث به وجود آمدن کپک و مشکلات ایمنی نظیر ریزش می‌شود. داکت‌های AC عایق نشده به دلیل چگالش روی فلز در خطر زنگ زدگی و سیاه شدن هستند.

آیا داکت‌های بازگشت هم باید عایق‌کاری شوند؟

آیا داکت‌های بازگشت هم باید عایق‌کاری شوند؟

در گذشته تفکر غالب این بود که داکت‌های بازگشتی که از نواحی عبور می‌کنند که هوای محیط بر روی هوای بازگشت تاثیر منفی می‌گذارد باید عایق‌کاری شوند. گرچه که در سال‌های اخیر در وزارت انرژی آمریکا نشان داده که همگی داکت‌های بازگشت باید عایق‌کاری شوند، گرچه که ضخامت عایق مورد استفاده برای داکت‌های بازگشت فرق می‌کند.

انواع عایق‌های مخصوص داکت

انواع عایق‌های مخصوص داکت

متداول‌ترین و محبوب‌ترین عایق برای داکت‌های خنک کننده و گرم کننده، عایق فایبرگلاس است. عایق فایبرگلاس برای داکت‌ها با ضخامت‌های مختلف موجود است. می‌توان برای داکت‌ها، هم از عایق‌های انعطاف‌پذیر استفاده کرد و هم از عایق‌های سخت. نوع عایق مورد استفاده به سایز و شکل داکت، بودجه مشتری و کاربرد مورد نظر او بستگی دارد.

استفاده از عایق‌های قابل جابجایی برای داکت‌ها

استفاده از عایق‌های قابل جابجایی برای داکت‌ها

داکت‌های هوایی که در اتاق‌های تمیز یا دیگر محیط‌های استریل قرار دارند اغلب باید برای خوردگی مورد بازرسی قرار بگیرند. استفاده از عایق‌های قابل جابجایی برای داکت‌ها نه تنها باعث کاهش هزینه‌های انرژی می‌شود بلکه در کاهش نویز و صدا نیز موثر هستند. عایق می‌تواند نویزهای ناشی از HVAC را که از طریق سیستم داکت منتقل می‌شوند کاهش داده و همچنین می‌تواند صداهایی که از طریق داکت از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می‌شود را کمتر کند.