امروزه متریال‌های عایق ارزان و متداول زیادی در بازار وجود دارند. بسیاری از این متریال‌ها مدت‌هاست که در بازار هستند. هر کدام از این متریال‌های عایق بالا و پایین‌های و مزایا و معایب خود را دارند. به همین دلیل در هنگام انتخاب متریال عایق حرارتی باید کاملاً به وضعیت پروژه خود آگاه بوده تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. تفاوت‌هایی مانند: ” مقدار R، قیمت، تاثیر محیط، قابلیت اشتعال، عایق صدا بودن و برخی عوامل دیگر در زیر بررسی شده‌اند. پترو ایلیا در این مقاله به بررسی ۵ متریال متداول در تولید عایق حرارتی می‌پردازد، پس با ما همراه باشید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

عایق فایبرگلاس

۱- فایبرگلاس

فایبرگلاس یکی از متداول‌ترین متریال‌هایی است که در جهان مدرن برای تولید عایق از آن استفاده می‌شود. دلیل این امر هم نحوه ساخت آن است که در واقع از به هم بافتن رشته‌های شیشه به یک متریال عایق ساخته می‌شود. فایبرگلاس می‌تواند انتقال حرارت را به حداقل برساند. اصلی‌ترین مشکل عایق فایبرگلاس خطر استفاده از آن است. از آنجایی که فایبرگلاس از سیلیکون ریز بافته شده، پودر شیشه و خرده‌ریزهای شیشه ساخته می‌شود اگر هنگام استفاده از آن ایمنی‌های لازم رعایت نگردد و از تجهیزات لازم استفاده نشود؛ می‌تواند به چشم‌ها، ریه‌ها و حتی پوست آسیب برساند. با این وجود در صورت رعایت ایمنی و استفاده از تجهیزات لازم بدون هیچ مشکلی می‌توان عایق فایبرگلاس را نصب کرد.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

فایبرگلاس یک متریال عایق عالی و غیر قابل اشتعال است و مقدار R آن هم مابین R-2.9 الی R-3.8 در هر اینچ می‌باشد. اگر به دنبال عایقی ارزان هستید بدون شک عایق فایبرگلاس بهترین گزینه خواهد بود. حتماً هنگام نصب این عایق از عینک محافظ چشم، ماسک و دستکش استفاده کنید.

عایق پشم معدنی

۲- پشم معدنی

پشم معدنی در واقع با چند نوع عایق متفاوت ارتباط دارد. اول ممکن است منظور از آن پشم شیشه از جنس فایبرگلاس باشد که از شیشه بازیافت شده تولید می‌گردد. دوم ممکن است منظور از آن پشم سنگ باشد که عایقی است که از بازالت ساخته می‌شود. سوم ممکن است منظور از آن پشم سرباره‌ای باشد که از پسماندهای کارخانه‌های فلز تولید می‌شود. اکثر پشم‌های معدنی موجود در ایالات متحده در واقع پشم سرباره هستند.

از آنجایی که پشم معدنی یک متریال شُل است می‌توان آن را به صورت رولی نیز تهیه کرد. اکثر پشم‌های معدنی هیچگونه مواد افزودنی ندارند که بتواند آن‌ها را در برابر آتش مقاوم کند. بنابراین استفاده از این عایق در مواردی که حرارت زیاد وجود دارد امکان‌پذیر نیست. گرچه که این ماده به صورت خودبخود قابل احتراق نمی‌باشد. اگر از این متریال در ترکیب با عایق‌هایی که مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند استفاده شود بدون شک راهی موثر برای عایق‌کاری مناطق بزرگ خواهد بود. مقدار R پشم معدنی بین R-2.8 الی R-3.5 می‌باشد.

عایق سلولز

۳- سلولز

شاید عایق سلولز یکی از عایق‌هایی است که بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارد. سلولز از بازیافت‌های مقوا، کاغذ و دیگر مواد مشابه ساخته شده و شکل آن شُل است. مقدار R سلولز بین R-3.1 و R-3.7 می‌باشد. برخی مطالعات اخیر بر روی سلولز نشان می‌دهد که این ماده محصولی بسیار عالی در کاهش خسارات ناشی از آتش می‌باشد. سلولز به دلیل فشردگی که دارد در بافت خود فاقد اکسیژن می‌باشد. عدم وجود اکسیژن در این ماده باعث شده تا بتواند خسارات ناشی از آتش را به حداقل برساند.

بنابراین عایق سلولز نه تنها یکی از سازگارترین عایق‌ها با محیط زیست است بلکه یکی از مقاوم‌ترین آن‌ها در برابر آتش می‌‌باشد. البته این ماده معایبی هم دارد مثل آلرژی که برخی افراد به گرد و غبار روزنامه هم دارند. علاوه بر این در مقایسه با عایق فایبرگلاس، پیدا کردن افرادی که در نصب عایق‌های سلولزی تبحر داشته باشند نیز سخت است. گرچه که سلولز هم یکی از عایق‌های موثر و کارآمد می‌‍باشد.

عایق فوم پُلی اورتان

۴- فوم پُلی اورتان

گرچه که فوم‌های پُلی اورتان فراوان‌ترین عایق‌ها نیستند اما نمونه‌ای بسیار عالی از عایق می‌باشند. امروزه در فوم‌های پلی اورتان از گاز CFC به عنوان یک عامل دمنده استفاده می‌شود. این امر کمک می‌کند تا میزان آسیب به لایه اوزون کاهش پیدا کند. این فوم‌های نسبتاً سبک بوده و در هر فوت مکعب تقریباً ۲ پوند وزن دارند. مقدار R آن‌ها (R-value) حدود R-6.3 در هر اسنچ ضخامت می‌باشد. همچنین فوم‌هایی با چگالی کم وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به نواحی که فاقد عایق هستند اسپری کرد. این نوع عایق پلی اورتان تقریباً دارای ضریب R-3.6 در هر اینچ ضخامت است. یکی دیگر از مزایای این نوع عایق مقاوم بودنش در برابر آتش است.

عایق پلی استایرن

۵- پُلی استایرن

پلی استایرن یک فوم ترموپلاستیک ضد آب است که متریالی عالی برای استفاده به عنوان عایق صدا و گرما می‌باشد. این متریال دو نوع دارد گسترش یافته (EPS) و اکسترود شده (XEPS) که با نام استیروفوم (Styrofoam) نیز شناخته می‌شود. این دو نوع فوم از لحاظ ضریب عملکرد و قیمت متفاوت هستند. فوم XEPS که گران‌تر هم هست R-value آن R-5.5 بوده و این در حالیست که فوم EPS دارای مقدار R ، R-4 می‌باشد. سطح عایق پلی استایرن از لحاظ صافی و همواری منحصر به فرد است، به طوری که می‌توان گفت هیچ عایق دیگری از این ویژگی برخوردار نیست.

معمولاً این فوم به صورت بلوک ساخته شده و یا برش داده می‌شود و بسیار برای عایق دیوارها مناسب است. این فوم قابل اشتعال بوده و باید پوششی از ماده شیمیایی نسوز HBCD بر روی آن قرار بگیرد. اما اخیراً استفاده از HBCD به دلیل خطراتی که برای سلامتی و محیط زیست دارد مورد بحث بوده است.

سایر مواد متداول عایق

سایر مواد متداول عایق

گرچه مواردی که در بالا ذکر شده است متداول‌ترین متریال‌ها در ساخت عایق هستند اما از متریال‌های دیگری نیز برای ساخت عایق استفاده می‌شود. اخیراً موادی مانند هواژل به صورت مقرون به صرفه عرضه شده و در دسترس می‌‍باشد. ناسا از هواژل برای ساخت کاشی‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده می‌کند و این ماده قادر است تا بدون انتقال حرارت حدود ۲۰۰۰ درجه فارنهایت حرارت را تحمل نماید. یکی دیگر از این موارد Pyrogel XT می‌باشد که یکی از کارآمدترین عایق‌های صنعتی در جهان می‌باشد. ضخامت این عایق ۵۰ الی ۸۰ درصد کمتر از عایق‌های ساخته شده از متریال‌های دیگر است. گرچه که این عایق کمی گران‌تر از عایق‌های دیگر می‌باشد اما بیشتر در کاربری‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر متریال‌های عایق می‌توان فیبرهای طبیعی مانند کنف، پشم گوسفند، پنبه و پوشال را نام برد. پلی ساسیانورات هم یکی از مواد مشابه پلی اورتان است، این ماده یک پلاستیک ترموست با سلول بسته می‌باشد که R-value آن بالا بوده و یکی از عایق‌های متداول و شناخته شده است. برخی از مواد خطرناک برای سلامتی که در گذشته به عنوان عایق از آن‌ها استفاده می‌شده و در حال حاضر ممنوع می‌باشند عبارتند از ورمیکولیت، پرلیت و اوره فرمالدهید. این مواد به دلیل داشتن فرمالدهید و پنبه نسوز شهرت داشتند که البته امروزه از لیست مواد عایق متداول حذف شده‌اند.

امروزه انواع متنوعی از عایق‌ها موجود است که هر کدام ویژگی‌های مختص خود را دارند. فقط با تحقیق در مورد هر کدام از این متریال‌ها می‌توانید بفهمید که کدامیک مطابق نیازهای شماست.