در کاربری‌هایی که دمای آن‌ها پایین‌تر از دمای محیط می‌باشد مانند آب سرد در کاربری برودتی که ورود رطوبت یا چگالش می‌تواند مشکل‌ساز باشد، استفاده از عایق امری ضروری می‌باشد. عایق الاستومری انتخابی ایده‌آل برای کاربری‌های نظیر سیستم‌های آب سرد، یخچال‌ها، HVAC، سیستم‌های خانگی آب سرد و گرم (که محدوده دمایی آن‌ها بین ۱۷۰- درجه سانتیگراد الی ۱۰۰+ درجه سانتیگراد است)، می‌باشد. با این مقاله از سلسله مقالات عایق همراه پتروایلیا باشید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

تفاوت اصلی بین عایق فوم الاستومری و عایق فایبرگلاس

تفاوت اصلی بین عایق فوم الاستومری و عایق فایبرگلاس

همانطور که از نام فوم الاستومری پیداست این محصول دارای قابلیت ارتجاعی بوده و بسیار انعطاف‌پذیر است و به عنوان عایق عملکرد بسیار خوبی داشته و برای کاربری‌های روی زمین بسیار مناسب است. محدوده دمای کاربری این عایق بین ۱۳۰- درجه سانتیگراد الی ۱۰۰+ درجه سانتیگراد می‌باشد و همین امر باعث شده تا بتوان آن را در کاربری‌های مختلفی به کار برد. پوسته غیر سایشی فوم‌های الاستومری در بسیاری از کاربری‌های داخلی نیاز به جَکت ندارند.

اما از سوی دیگر ساختار عایق فایبرگلاس سخت است و این امر باعث شده تا این عایق قدرت ساختاری بالایی داشته باشد، ولی نمی‌تواند لرزش‌ها، جابجایی‌ها، انبساط سریع یا چرخه‌های انقباض را تحمل کند. می‌توان از این عایق تا محدود دمایی ۴۰۰ درجه سانتیگراد استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن در کاربری‌هایی که نیازمند قدرت تراکم بالا یا ظرفیت تحمل بار بالاست استفاده کرد.

مزایای عایق الاستومری

ویژگی‌های حرارتی فوم‌های الاستومری نسبت به عایق فایبرگلاس حتی در دماهای کرایوژنیک (برودتی) بسیار بهتر است. نصب عایق الاستومری آسان بوده و می‌توان مطمئن شد که تمامی اتصالات و درزها به خوبی عایق شده‌اند، در نتیجه دیگر امکانی برای بروز چگالش یا تشکیل شدن یخ وجود نخواهد داشت. اگر عایق الاستومری در معرض لرزش، جابجایی، انبساط سریع یا چرخه‌های انقباض قرار بگیرد باز هم یکپارچگی خود را حفظ خواهد کرد.

عایق‌های فایبرگلاس با ضخامت ۱.۵ اینچ به بالا عرضه می‌شوند. عایق‌های الاستومری با طیف گسترده‌ای از شناسه کارخانه‌ای و ضخامت عرضه می‌شوند (شناسه کارخانه ۰.۵ اینچ الی ۴ اینچ و ضخامت ۳ میلیمتر الی ۷۵ میلیمتر). این عایق‌ها در جابجایی‌ها و نقل و انتقال‌ها دچار آسیب نمی‌شوند.

عایق‌های الاستومری در ساختار خود دارای دفع‌کننده بخار هستند و در کاربری‌های داخل ساختمان نیازی به جَکِتینگ (روکش) ندارند؛ اما برای کاربری‌های خارجی حتماً نیاز به جکتینگ خواهد بود. جکتینگ (روکش عایق) باعث محافظت بیشتر در برابر رطوبت و بخار می‌گردد. این عایق در برابر نفوذ مقاوم است و لایه بیرونی آن نیز غیرسایشی است که این امر برای کاربری‌های داخلی یک مزیت محسوب می‌شود.

از مزایای دیگر عایق الاستومری این است که انعطاف‌پذیر، غیر فیبری و غیر متخلخل بوده و در برابر لرزش و شوک‌های حرارتی دچار تَرَک نمی‌شوند. می‌توان از آن‌ها برای خطوط ردیابی گرما استفاده کرد و نصب آن‌ها نیاز به ابزاری خاص یا پوشش محافظتی ندارد. به راحتی می‌توان این نوع عایق را از قبل آماده کرده و یا در محل نصب آماده کرد. عایق فوم الاستومری در رنگ‌های مشکی، خاکستری یا سفید موجود است، حتی می‌توان برای زیبایی بیشتر آن‌ها را رنگ کرد. عایق الاستومری به صورت رولی و لوله‌ای موجود است و جایگزین خوبی برای جَکتینگ فلزی می‌باشد، با این تفاوت که هم هزینه کمتری دارد و هم نگهداری آن آسان‌تر است. همچنین نصب این عایق سریع و آسان می‌باشد.

ویژگی‌های فیزیکی عایق فوم الاستومری و عایق فایبرگلاس

جداول زیر تفاوت ویژگی‌های فیزیکی عایق فوم الاستومری و عایق فایبرگلاس را نشان می‌دهند.

متریال عایق واحد عایق فوم الاستومری عایق فایبرگلاس
حرارتی k ۰.۲۵۰.۱۶ ۰.۳۳۰.۱۹
Wvt perm-in ۰.۰۵ ۰.۰۱
قابلیت اشتعالASTM E84 Rating ۵۰/۲۵ ۵۰/۲۵″۲ و کمتر کوچکتر از ۵۰/۲۵
محدوده دمایی خدمات ۲۹۷- الی ۲۲۰+ درجه فارنهایت F° ۴۵۰- الی F° ۸۰۰+
چگالش pcf ۳.۵ ۸.۰
ساختار انعطاف‌پذیر سخت

عایق لوله ای الاستومری

ضخامت دیواره توصیه شده جهت جلوگیری از چگالش

دمای مایع °۳۵ الی °۴۹ دمای مایع °۵۰ الی °۷۰
رطوبت نسبی عایق فایبرگلاس عایق الاستومری عایق فایبرگلاس عایق الاستومری
۵۰% “۱ “۸/۳ “۱ “۸/۳
۷۰% “۱ “۲/۱ “۱ “۲/۱
۹۰% “۲/۱ ۳ “۲/۱ ۱ “۲/۱ ۲ “۱

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶
دمای مایع °۱۰۰- دمای مایع °۲۵۰-
رطوبت نسبی عایق فایبرگلاس عایق الاستومری عایق فایبرگلاس عایق الاستومری
۵۰% “۲/۱ ۱ “۱ “۲/۱ ۲ “۲/۱ ۱
۷۰% “۳ “۴/۳ ۱ “۲/۱ ۴ “۳
۹۰% “۶ “۲/۱ ۴ “۲/۱ ۹ “۷

عایق فایبرگلاس عموماً برای دیوارهایی با ضخامت ۱.۵ اینچ به بالا توصیه می‌شود و برای دیوارهای با ضخامت زیر ۱ اینچ توصیه نمی‌گردد.

عایق الاستومری عایق فایبرگلاس
k حرارتی عالی مناسب
Wvt بدون جَکت متریال با پِرم کم متریال با پِرم کم
نرخ اشتعال ۵۰/۲۵ بله بله
موجودی رنگ سفید بله خیر
دارای چسب سرخود بله خیر
ساختار سلول بسته بله بله
بدون فیبر بله بله
غیر قابل نفوذ بله بله
مقاوم در برابر کپک بله بله
انعطاف‌پذیر بله خیر
مقاوم در برابر لرزش و جابجایی بله خیر
همیشه نیازمند جَکت است خیر بله
ضخامت‌های موجود “۸/۳ الی “۲ “۱ و بیشترزیر ضخامت “۱ موجود نیست
طول‌ها در طول‌های ۳ یا ۶ پا موجود است در طول‌های ۳ پا موجود است
قیمت مناسب گران
مناسب برای کاربری‌های زیر زمین بله بله

عایق فایبرگلاس همیشه نیازمند جَکت است و حداقل ضخامتش ۱ اینچ می‌باشد. فوم الاستومری از لحاظ ترکیب و ساختار متفاوت بوده و نیازمند جَکت نمی‌باشد.