فرآیند تولید لوله مانیسمان کاملاً متفاوت از شیوه تولید انواع دیگر لوله است چراکه این نوع لوله هیچ‌گونه درز یا جوشی ندارد. در فرآیند تولید این لوله ابتدا یک بیلت فولادی تا حد لازم حرارت داده می‌شود و آنگاه فرآیند پیرسینگ یا سوراخ‌کاری آن آغاز می‌گردد. با سوراخ کاری بیلت می‌توان درون آن را خالی کرد، به طوری که شمش فولاد به یک استوانه توخالی تبدیل می‌شود. پس از اینکه بیلت فولادی به یک لوله توخالی بدل شد در واقع فرآیند سوراخ‌کاری به اتمام رسیده است. پس از این مرحله قطر و ضخامت دیواره لوله مشخص می‌شود. لوله‌ای که طی این فرآیند تولید می‌شود حرارت زیادی می‌بیند بنابراین الگوی سلولی آن باید در تمامی متریال دارای پایداری خوبی باشد. با این مقاله از سلسله مقالات لوله مانیسمان پترو ایلیا انرژی همراه ما باشید.

پیرسینگ یا سوراخ‌کاری لوله مانیسمان

پیرسینگ یا سوراخ‌کاری اولین مرحله تغییر شکل فولاد برای تولید لوله مانیسمان نورد گرم است و هدف از آن توخالی کردن بیلت فولادی است به طوری که به یک لوله توخالی که به آن لوله کاپیلاری یا لوله موئی می‌گویند، دست پیدا کنیم.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

با توجه به اینکه باید نواقص لوله مانیسمان از جمله عدم یکسان بودن ضخامت دیواره مشخص شود نمی‌توان مرحله تغییر شکل (deformation) را حذف کرد، بنابراین کیفیت سوراخ‌کاری لوله مانیسمان بسیار بر روی کیفیت محصول نهایی تاثیر خواهد گذاشت. لوله مانیسمان دیواره ضخیم عمدتاً در صنایع حفاری نفت، پتروشیمی، لوله‌های بویلر، لوله‌ها و یاتاقان اتومبیل، تراکتورها، صنایع هوایی و دیگر ساختارهای لوله دقیق استفاده می‌شود. فرآیند تولید لوله مانیسمان بدین قرار است:

حرارت دهی – سوراخ‌کاری – نورد یا اکستروژن – جداسازی – سایز کردن (کاهش دادن) – خنک‌سازی – صاف کردن – تست هیدرواستاتیک – حک کردن مشخصات بر روی لوله – فرستادن به انبار

نورد گرم لوله مانیسمان

نورد گرم لوله مانیسمان باعث می‌شود تا دانه‌های شمش فولاد پالایش شده و نواقص ریزساختارها از بین برود، این امر باعث می‌شود تا ویژگی‌های مکانیکی تراکم بافت فولاد بهبود یابند. این بهبودی باعث می‌شود تا در صورت بروز حباب یا ترک در سطح لوله بتوان در دما و فشار بالا آن‌ها را برطرف کرد.

پس از اینکه لوله مانیسمان نورد گرم به خوبی پخته شد وارد دستگاه پانچر می‌شود تا عملیات سوراخ‌کاری بر روی آن انجام شود. عمدتاً از دستگاه پانچ مخروطی شکل برای سوراخ‌کاری استفاده می‌شود که هم بهره‌وری خوبی دارد و هم در تولید محصول با کیفیت بالا موثر است، همچنین این دستگاه می‌تواند انواع فولاد را سوراخ کند. پس از عملیات سوراخ‌کاری لوله مانیسمان توسط یک دستگاه نورد سه غلتکه، نورد یا اکستروژن می‌شود. سپس لوله توسط یک مته مخروطی مدور سایز می‌شود.  قطر داخلی لوله مانیسمان توسط قطر خارجی مته دستگاه سایز کننده مشخص می‌شود.

حک کردن مشخصات لوله مانیسمان

پس از این مرحله لوله مانیسمان وارد برج خنک کننده شده و سپس وارد دستگاه صاف کننده می‌شود. پس از آن تسمه حمل کننده لوله آن را وارد دستگاه بازرسی فلز می‌کند تا تست داخلی (تست فشار) بر روی آن انجام شود. با کمک این فرآیند می‌توان هرگونه حباب، ترک یا مشکل دیگری که داخل لوله وجود دارد را کشف کرد. در این مرحله کنترل کیفیت لوله مانیسمان هم انجام می‌شود. سپس در مرحله آخر مشخصات لوله اعم از سایز، شماره دسته و … بر روی آن حک می‌شود و نهایتاً لوله‌ها توسط جرثقیل به انبار منتقل می‌شوند.