لوله مانیسمان توسط ایجاد یک حفره در یک شمش استوانه‌ای فولاد به وجود می آید. این در صورتیست که لوله‌های نیمه مانیسمان از نوارهای فولادی ساخته می‌شوند. این نوارها به شکل لوله در آمده و به یک سیلندر جوش داده می‌شوند. سپس سیلندر به فرآیند آبکاری فرستاده می شود، جایی که در آن رد جوش از بدنه سیلندر حذف شده و به همین دلیل به آن نیمه مانیسمان می گویند. با این مقاله از سلسله مقالات لوله مانیسمان پترو ایلیا انرژی همراه ما باشید.

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان

روش معمول ساخت لوله، فرآیند مانیسمان است. نخست شمش استوانه‌ای فولاد به اندازه مورد نظر داغ می‌شود. همانطور که سطح خارجی استوانه تحت فشار است، یک سنبه وارد استوانه شده تا حفره داخلی لوله را شکل دهد. این روش برای ساخت لوله‌هایی با ابعاد بزرگ و ضخامت دیواره بالا مناسب است.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

ویژگی‌ها

از آنجایی که در فرآیند تولید این محصول، لوله مانیسمان هیچ جوشی نمی‌خورد، بنابراین فولاد استحکام خود را حفظ می‌نماید. مشکل این روش تولید لوله این است که دقت در تعیین ابعاد لوله پایین می‌آید.

لوله نیمه مانیسمان

لوله نیمه مانیسمان

در این روش به جای شمش استوانه‌ای، از نوار فولادی استفاده می‌شود. یک قرقره معکوس، فولاد را از قرقره مبدا بیرون می‌کشد، لبه های نوار لوله می شوند و کنار هم قرار می گیرند و سپس توسط یک مقاومت الکتریکی به هم جوش داده می شوند، که در نهایت بدین روش یک لوله بلند ساخته می شود.

هنگام جوش، دمای دیگر نقاط لبه نوار بسیار بالا می رود و مقداری از فولاد آب می شود و پایین می‌ریزد. فولادهای ذوب شده به هم دیگر فشرده شده و بدون جوش اضافی به هم می‌چسبند. اضافات نقاط جوش خورده، یا نقاط به هم فشرده شده بعداً تراشیده شده و صاف می شوند. پس از سرد شدن لوله آماده پروسه‌های بعدی، مثل صاف کردن یا آبکاری می شود.

ویژگی ها

این روش برای تولید حجم کمتر لوله‌ها مناسب است. همچنین در تنظیم اندازه و ابعاد لوله آزادی عمل دارید و نکته دیگر اینکه دقت این روش بیشتر است.

تفاوت کاربرد لوله های مانیسمان و نیمه مانیسمان

تفاوت کاربرد لوله های مانیسمان و نیمه مانیسمان

در لوله کشی

این کاربرد مربوط به استفاده از لوله برای انتقال گاز و مایعات است. قطر بیرونی لوله‌ها با حروف بزرگ نشان داده شده و اندازه ضخامت دیواره‌ها با اعداد رده لوله نشان داده می شود. به این لوله‌ها معمولاً لوله‌های رده می گویند. اندازه‌های غیر استاندارد عموماً موجود نیستند.

در کاربری‌های ساختاری

انواع و موجودی این لوله‌ها بستگی به مهندسی و کارایی مکانیکی مورد نظرتان دارد. البته اندازه‌هایی جهت استفاده‌های مهندسی به عنوان استاندارد معرفی شده‌اند. لوله های فولادی بسیار متفاوتی برای استفاده مکانیکی وجود دارند. بهره گیری از آن‌ها به کاربرد، کیفیت و دقت مورد نظرتان بستگی دارد.

انتخاب لوله های فولادی

وقتی از لوله‌هایی در اندازه‌های استاندارد استفاده می‌کنید، به دلیل در دسترس بودنشان در کمیت‌های گسترده، به راحتی می‌توانید تحقیق کرده و از بهترین فروشنده خرید کنید. در کل استفاده از اندازه‌های استاندارد موجب صرفه جویی در وقت و هزینه‌تان می‌گردد ، زیرا این لوله‌ها کاملاً در دسترس شما بوده و همچنین از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

اگر مجبورید از لوله‌هایی با اندازه‌های غیر استاندارد استفاده کنید، لوله‌های نیمه مانیسمان می توانند کمکتان کنند زیرا ابعادشان بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توانند نیاز شما را برطرف نمایند.