عایق نقشی حیاتی در خانه‌ها و ساختمان‌ها دارد. اگر به دنبال عایق‌کاری ساختمان، منزل یا محیط کار خود باشید حتماً این سوال برایتان پیش آمده که عایق الاستومری بهتر است یا عایق فایبرگلاس؟ عایق باعث ایجاد مقاومت در برابر انتقال حرارت یا جریان می‌شود و در حالت ایده‌آل باعث افزایش کارآمدی گرمایش ساختمان و تهویه آن می‌گردد. به طور خلاصه عایق‌کاری باعث حفظ دمای داخل ساختمان می‌شود. این کار باعث رفاه حال ساکنان ساختمان شده و هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهد. اما حتماً باید برای دستیابی به نتایج مطلوب در این زمینه اطلاعات کافی در مورد عایق داشته باشید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

ممکن است موضوعی مانند این برای افرادی که ارتباط مستقیم با صنعت HVAC ندارند خسته کنند باشد، اما باید توجه داشته باشید که در ساختمان‌های مسکونی نیمی از هزینه‌های انرژی صرف سیستم‌های گرمایش و سرمایش و در ساختمان‌های تجاری و اداری ۴۰ درصد هزینه‌ها صرف این بخش می‌شود. تصمیم‌گیری درست در مورد متریال عایق بسیار حائز اهمیت است.

عمده‌ترین عایق‌ها در بازار شامل عایق‌های الاستومری و عایق‌های فایبرگلاس می‌باشند چراکه عملکرد بسیار خوبی داشته و خاصیت عایقی آن‌ها بسیار مطلوب است. یکی از مهمترین عوامل در انتخاب عایق مقدار R-value عایق می‌باشد که در واقع میزان مقاومت عایق در برابر جریان حرارت را نشان می‌دهد. هرچه مقدار R-value بیشتر باشد قدرت عایق نیز بیشتر خواهد بود. مقدار R-value در عایق‌های مختلف بسته به نوع متریال عایق‌ها، ضخامت آن‌ها و تراکم‌شان متفاوت است. با توجه به این معرفی مختصر حالا باید تفاوت‌های عایق الاستومری و عایق فایبرگلاس را بدانید.

عایق فایبرگلاس

عایق فایبرگلاس معمولاً مانند عایق پشم سنگ بسته‌بندی می‌شود. این عایق از الیاف‌های شیشه‌ای بسیار نازک ساخته شده و بسیار مقرون به صرفه است و به همین دلیل گزینه خوبی برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی و تجاری می‌باشد. از آنجاییکه این عایق از شیشه ساخته شده مستعد اشتعال و جذب رطوبت نیست. قیمت این عایق مقرون به صرفه بوده و نصب آن نیازمند تجهیزات گران قیمت نیست. همچنین عایق فایبرگلاس در آکوستیک کردن محیط و کاهش نویز نیز موثر است زیرا دارای میلیون‌ها حفره فیبری است که حرارت را به دام انداخته و همین موضوع مانع انتقال نویز می‌شود.

زمانیکه صحبت از میزان تاثیر این عایق می‌شود باید گفت که مقدار R-value آن بین ۲.۹ الی ۳.۸ در اینچ ضخامت می‌باشد. اما تولید کنندگانی هستند که عایق فایبرگلاس را با تراکم متوسط الی تراکم بالا تولید کرده که کمی R-values بالاتری دارند (چیزی بین ۳.۷ الی ۴.۳ در هر اینچ). این عایق‌ها برای استفاده در مکان‌هایی که فضای خالی محدودی دارند مناسب هستند.

عایق فایبرگلاس با محیط زیست سازگار بوده و فاقد فرمالدئید می‌باشد، همچنین در برابر رشد قارچ و کپک مقاوم است. این عایق از الیاف شیشه‌ای معدنی که دارای بافت یکپارچه و پایدار است ساخته شده و در برابر آتش‌سوزی و اشتعال مقاوم است. عایق فایبرگلاس با سایزها و تراکم‌های مختلفی تولید می‌شود تا بتواند نیازهای مشتریان را کاملاً برطرف نماید. این عایق به صورت رولی، پتویی، تخته‌ای و لوله‌ای تولید می‌شود.

عایق الاستومری

عایق الاستومری

بسیاری از متخصصان و مهندسان استفاده از عایق الاستومری یا عایق فومی را ترجیح می‌دهند زیرا در برابر نفوذ رطوبت بسیار مقاوم است. دلیل این ویژگی ساختار سلولی این عایق است که دارای میلیون‌ها مانع ریز بوده و از انتقال مایع جلوگیری می‌کند. این ویژگی نه تنها به کنترل رطوبت کمک می‌کند بلکه باعث عملکرد حرارتی طولانی مدت و پایدار عایق می‌شود. از مزایای عایق الاستومری این است که می‌تواند کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود بخشد، دلیل این امر آنست که این عایق حاوی فرمالدئید یا فیبر نیست و ترکیبات آلی فرار بسیار کمی دارد. عایق الاستومری به صورت رولی (ورقه‌‍ای)، لوله‌‍ای و افشانه تولید شده و شامل دو نوع عمده می‌شود: سلول بسته و سلول باز که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند. عایق الاستومری سلول باز نرم و اسفنجی است و هوا نمی‌تواند به آن نفوذ کند؛ R-value این عایق در هر اینچ بین ۳.۶ الی ۴.۳ می‌باشد. این در حالیست که عایق الاستومری سلول بسته سفت و سخت بوده و R-value آن بین ۶ الی ۷ می‌باشد.

انتخاب بین عایق الاستومری و عایق فایبرگلاس به اولویت‌های پروژه شما و نظر مهندسان و تجزیه و تحلیل‌ها بستگی دارد. شرکت پترو ایلیا انرژی یکی از توزیع کنندگان پیشرو عایق‌های الاستومری در ایران می‌باشد که طیف گسترده‌ای از انواع عایق‌های الاستومری با برندهای معتبر نظیر کی فلکس (K-Flex) و پافلکس (Pa-Flex) را عرضه می‌‍کند.

محصولات جدید در زمینه عایق‌ الاستومری دارای ویژگی‌های بسیار خوبی هستند از جمله با تکنولوژی میکروسلولی تولید شده و مقاومت بالایی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی دارند. بعلاوه این عایق‌ها دارای محافظ میکروبی بوده و به هیچگونه روکش حایل بخار نیاز ندارند چراکه در برابر نفوذ بخار آب بسیار مقاوم هستند (µ≥۷۰۰۰).

برخی از محصولات عایق الاستومری برای عایق‌کاری داکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان از این محصولات برای لوله‌کشی‌ها، سیستم‌های HVAC، زمین، دیوار و حتی آکوستیک کردن برخی سازه‌ها بهره برد. این عایق کاملاً با محیط زیست سازگار بوده و فاقد فرمالدئید و فیبر می‌باشد، همچنین عملکرد خوبی در کنترل صدا دارد.