لوله مانیسمان فولادی به طور گسترده در صنایع و زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما چگونه می‌توان میزان کیفیت این لوله‌ها را تشخیص داد و لوله‌ مانیسمان تقلبی و اصل را متمایز کرد؟ شرکت پترو ایلیا انرژی در این مقاله ۱۰ راه برای تفکیک و تشخیص لوله مانیسمان تقلبی از اصل را به شما معرفی خواهد کرد؛ با ما همراه باشید.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

۱- لوله‌ مانیسمان تقلبی معمولاً دارای جمع‌شدگی و چین هستند. این چین و چروک‌ها معمولاً در سطح لوله مشهود می‌باشند و در سرتاسر طول لوله وجود دارند. دلیل اصلی به وجود آمدن این خطوط و چروک‌ها در سطح لوله شیوه و فرآیند تولید آن‌هاست. تولید کنندگان این نوع لوله‌ها قصد دارند که لوله‌هایی با بهره‌وری بالا تولید کنند اما از تکنیک‌هایی غلط برای این کار استفاده می‌نمایند. لوله مانیسمانی که دارای جمع‌شدگی و چروک در سطح خود می‌باشد به راحتی تَرک خورده و همین امر باعث می‌شود تا استحکام آن تا حد زیادی کاهش یابد.

لوله مانیسمان تقلبی

۲- لوله مانیسمان تقلبی عموماً در سطح خود دارای حفره‌هایی می‌باشد. این شیارها و حفره‌ها که در اثر سایش جدی به وجود آمده‌اند باعث به وجود آمدن نواقص بعدی بر روی سطح لوله خواهند شد. برخی تولید کنندگان لوله آهنی مانیسمان را بیش از حد در فرآیند نورد نگاه می‌دارند و همین امر باعث به وجود آمدن این حفره‌ها و شیارها در سطح لوله می‌شود.

۳- سطح لوله‌های مانیسمان تقلبی به راحتی دچار شکاف می‌شوند. به وجود آمدن این شکاف‌ها دو دلیل عمده دارد. اول اینکه این لوله‌ها معمولاً از متریال‌هایی بی کیفیت و ناهمگن که دارای ناخالصی‌های زیادی هستند تولید می‌شوند. دوماً تجهیزاتی که برای تولید این لوله‌ها استفاده می‌شوند فاقد کیفیت مطلوب بوده و به همین دلیل زمانی که ناخالصی وارد دستگاه می‌شود شکاف‌هایی بر روی لوله ایجاد می‌کند.

سطح لوله مانیسمان تقلبی مستعد بروز تَرَک است

۴- سطح لوله مانیسمان تقلبی مستعد بروز تَرَک است. مواد خامی که برای تولید این لوله‌ها استفاده می‌شود معمولاً متخلخل بوده و دارای منفذ می‌باشند به همین دلیل در طی فرآیند خنک‌سازی لوله دچار شکاف‌هایی می‌شود که نهایتاً منجربه تَرَک خوردن سطح لوله می‌شوند.

۵- سطح لوله مانیسمان تقلبی به راحتی دچار خراش می‌شود. از آنجایی که تولید کنندگان این لوله‌ها از تجهیزات خوبی برای کار خود استفاده نمی‌کنند بنابراین سطح لوله اهنی مانیسمان به راحتی دچار خراش می‌شود. همچنین ممکن است خراش‌های عمیقی بر روی سطح لوله ایجاد شود که باعث کاهش استحکام لوله خواهند شد.

سطح لوله مانیسمان تقلبی فاقد درخشش فلزی است

۶- سطح لوله مانیسمان تقلبی فاقد درخشش فلزی است و رنگ آن شبیه آهن است. دلیل اصلی این امر آنست که دمای نورد این لوله‌ها استاندارد نیست. دمای لوله در فرآیند نورد به صورت دستی اندازه‌گیری می‌شود نه مکانیکی بنابراین لوله فاقد نورد ناحیه آستنیت خواهد بود، در نتیجه عملکرد و کارایی آن به حد استاندارد نخواهد رسید.

۷- سطح مقطع لوله‌های تقلبی بیضی شکل است. برخی تولید کنندگان به منظور صرفه‌جویی در مواد خام، عمداً مرحله نورد کاهشی را بیشتر کرده که این امر باعث کاهش استحکام لوله شده و نمی‌توان به ابعاد استاندارد دست یافت.

لوله مانیسمان فولادی

۸- لوله‌های مانیسمان تقلبی که قطر بزرگی دارند معمولاً سایز آن‌ها دارای خطا می‌باشد. این پدیده سه دلیل عمده دارد: اول؛ دمای ناپایدار فولاد، دوم؛ ترکیب ناهمگن فولاد ، سوم؛ تاخیر دستگاه‌ها و بیشتر بودن میزان پرش دستگاه نورد. همه این موارد باعث افزایش قطر داخلی لوله می‌شوند، بنابراین لوله مانیسمان فولادی بدون اینکه فشاری را متحمل شود دچار تَرک و شکستگی می‌گردد.

۹- لوله‌های مانیسمان تقلبی عمدتاً علامت تجاری استاندارد ندارند.

۱۰- معمولاً امتداد لوله مانیسمان تقلبی دارای موج است.