اگرچه که عایق الاستومری در دهه ۵۰ میلادی اختراع و تولید شده اما هنوز هم برای برخی از مشتریان ابهاماتی در زمینه ویژگی‌ها، عملکرد و مزایای این عایق وجود دارد. این عایق یکی از بهترین انتخاب‌ها برای لوله‌ها و تجهیزات مختلف است که پترو ایلیا در این مقاله به بررسی کامل آن می‌پردازد.

اساساً عایق الاستومری یک لاستیک مصنوعی است که می‌تواند دارای ساختار سلول بسته و یا سلول باز باشد و به شکل رولی و لوله ای تولید می‌شود. لبه خارجی عایق دارای سطحی صاف است که به عنوان حائل بخار عمل می‌کند. به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری عایق الاستومری در مقایسه با عایق‌های سخت مانند شیشه سلولی، پلی ایزو و فوم فنولیک کمتر نسبت به تَرَک، شکستگی و از بین رفتن متریال حساس است. همچنین این محصول فاقد فیبر است و ترکیبات آلی فرار آن (VOC) کم است.

راهنمای کامل عایق الاستومری

عایق الاستومری سلول بسته به دلیل قابلیت استثنایی که در کنترل چگالش در سیستم‌های مکانیکی با دمای پایین دارد بیشتر برای سیستم‌های تهویه مطبوع (HVAC)، سیستم‌های برودتی و لوله‌کشی‌ها استفاده می‌شود. این عایق به دلیل ساختار سلول بسته، داشتن حائل بخار و نفوذ کم بخار آب در آن انتخابی عالی برای محافظت لوله‌ها و تجهیزات در برابر یکی از متداول‌ترین مشکلات و نگرانی‌ها در صنایع مختلف است و آن ایجاد خوردگی در زیر عایق می‌باشد.

این مشکل می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد زیرا زمانیکه آب، بخار آب یا رطوبت به عایق نفوذ می‌کند باعث از بین رفتن سیستم‌های مکانیکی گران قیمت خواهد شد.

راهنمای کامل عایق الاستومری

اگر سیستم عایق‌کاری به خوبی طراحی، انتخاب و نصب شود به خوبی می‌تواند هدر رفتن یا افزایش گرما و چگالش را مدیریت کرده و طول عمر سیستم مکانیکی را افزایش دهد. عایق الاستومری سلول بسته بر خلاف نوع سلول باز هنگامیکه در تماس با رطوبت قرار می‌گیرد بازده حرارتی خود را از دست نداده و باعث رشد قارچ و کپک نمی‌شود.

یکی از مهمترین نکات در هنگام انتخاب عایق، طراحی و نصب آن در نظر گرفتن ضخامت آن است. عواملی مانند دمای خط لوله آب یا گاز، نوع لوله، سایز آن، دمای محیط، رطوبت نسبی و اینکه آیا دارای محافظ جکت خارجی هست یا نه، در انتخاب ضخامت عایق موثرند.

کاربرد عایق الاستومری

کاربرد عایق الاستومری

کاربرد عایق الاستومری بسیار وسیع است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• عایق لوله‌های سیستم‌های برودتی
عایق لوله‌های سیستم‌های تهویه مطبوع (HVAC)
• عایق لوله VRF (جریان سردکن متغیر)
• عایق تجهیزات و لوله‌های آب سرد
• عایق لوله‌های کرایوژنیک (تا ۲۷۹- درجه فارنهایت)
• عایق لوله‌های آب سرد و گرم خانگی
• آستر داکت (فاقد فیبر)
• رپینگ داکت
عایق صوتی برای لوله‌ها و داکت‌ها (کاهش فرکانس صدا)
• مقاومت در برابر اشعه UV

در صورتیکه عایق بدون هیچ روکشی در معرض اشعه UV قرار داشته باشد به مرور زمان تخریب می‌شود به همین دلیل تولید کننده باید روکشی مخصوص محافظت در برابر اشعه UV برای آن در نظر بگیرد.

نقش عایق الاستومری در محافظت در برابر یخ زدگی

نقش عایق الاستومری در محافظت در برابر یخ زدگی

زمانیکه لوله‌ها در شرایط یخ زدگی قرار می‌گیرند، عایق لوله ای می‌تواند از آسیب به سیستم لوله‌کشی و تجهیزات و نهایتاً تعطیل شدن سیستم جلوگیری کند. عایق الاستومری با ضخامت ۱ اینچ می‌تواند واریانسی تا ۴۰ درجه فارنهایت ایجاد نماید. عایق می‌تواند انتقال حرارت (اتلاف گرما) را کاهش دهد اما محدودیت‌هایی نیز دارد.

عایق بسته به عواملی که در زیر ذکر می‌شود پیش از اینکه یخ زدن رخ دهد، محافظتی محدود را ایجاد می‌کند. عواملی که باید مد نظر قرار داد عبارتند از:

• وضعیت سیال: استاتیک و نرخ جریان
• نوع سیال
• دمای سیال
• دمای محیط
سایز لوله
• سایز اسمی لوله
• نوع عایق
• ضخامت عایق

از آنجایی که آب متداول‌ترین سیالی است که نگرانی برای یخ زدن آن وجود دارد، جداول استانداردی وجود دارند که زمان یخ زدن آب برای عایق‌های مختلف در آن‌ها تخمین زده شده است. جکت (Jacket) که معمولاً از جنس فلز، PVC و … است می‌تواند عایق را در برابر آسیب‌های خارجی حفظ کند.

تاثیر عایق کاری در کنترل لوله‌کشی‌های فرآیندی

تاثیر عایق کاری در کنترل لوله‌کشی‌های فرآیندی

کنترل فرآیند یکی از مراحل مهم در عایق‌کاری لوله‌کشی‌های فرآیندی است. عایق لوله ای دمای عملکرد سیستم و انرژی سیستم را حفظ کرده، چگالش را کنترل کرده، از ایجاد خوردگی در زیر عایق و خراب شدن تجهیزات گران قیمت لوله‌کشی جلوگیری می‌کند.

لوله‌کشی فرآیندی بخشی جدایی ناپذیر از زیرساخت‌ها است که سیالات مختلفی مانند مایعات، گازها، مواد شیمیایی، هوای فشرده، بخار، آب و ترکیبات مختلف را منتقل می‌کند. پروژه‌های صنعتی که نیازمند لوله‌کشی فرآیندی هستند عبارتند از: صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنعت کاغذ، کشاورزی، فرآوری مواد غذایی، صنایع دارویی، تصفیه آب، صنایع خودرویی و هوایی.

انتخاب عایق و جکت محافظتی آن بر اساس ویژگی‌های سیستم اعم از دمای لوله‌کشی‌های فرآیندی، بازدهی حرارتی (k-value)، مقاومت در برابر رطوبت، جنس لوله‌ها و … صورت می‌گیرد. برخی عایق‌ها در دمای کاربری بالا و برخی در دمای کاربری پایین عملکرد بهتری دارند.

لوله‌کشی‌هایی که جنس آن‌ها از استنلس استیل آستنیتی است ممکن است دچار مشکلی به نام ” خوردگی تَرَک تنش خارجی ” (external stress crack corrosion) شوند که این در صورتی اتفاق می‌افتد که عایق حاوی هالوژن‌هایی مانند کلرید یا بروم باشد (که از آن‌ها برای مقاومت در برابر آتش استفاده می‌شود) و این امر باعث می‌شود که رطوبت بتواند راحت‌تر به سیستم عایق‌کاری نفوذ کرده و به سطح لوله زیر عایق برسد.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

این پدیده با عنوان شسته شدن کلرید نیز شناخته می‌شود. کلرید به تدریج باعث تنش در سطح بیرونی لوله استنلس استیل شده و باعث ترک خوردن سطح آن می‌گردد، در نتیجه لوله به مرور زمان خراب می‌شود.

یکی از نمونه‌های متداول برای کنترل فرآیند در کاربری‌های عایق الاستومری سلول بسته، تجهیزات فرآوری مواد غذایی است که باید مطابق با استانداردهای وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) باشد. این عایق درست مانند هر عایق دیگری باید با رعایت تمامی نکات ایمنی و بهداشتی نصب شود.

به عبارت دیگر برای نگهداری بهتر عایق لوله ای باید از سیستم جکتینگ (جکت عایق) استفاده کرد تا در برابر شستشوی آب گرم که روزانه چند با اتفاق می‌افتد محافظت شود. عایق الاستومری پافلکس که از جنس NBR و با ساختار سلول بسته می‌باشد مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت دارد.

نقاط خرابی متداول عایق

نقاط خرابی متداول عایق

اولین نکته مثبتی که استفاده از عایق به ذهن متبادر می‌کند صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. علاوه بر آن کنترل چگالش، ضد حریق بودن، محافظت در برابر یخ زدگی، کم کردن نویز و حفاظت کارکنان از دیگر مزایای عایق الاستومری پافلکس است. انتخاب صحیح عایق برای کاربری مورد نظرتان بسیار مهم است چراکه در صورت انتخاب ضخامت نادرست، قطعاً عایق دچار خرابی می‌شود. متداول‌ترین نقاط خرابی عایق شامل درزهای عایق، خمیدگی‌های لوله، آویزهای لوله، گذرگاه‌ها، انتهای لوله‌ها و تجهیزات می‌باشد.

علائم خرابی عایق الاستومری شامل ایجاد چگالش، یخ زدن، از دست دادن بازده حرارتی، رشد قارچ و کپک، ایجاد خوردگی در زیر عایق، تخریب در اثر اشعه UV، از کار افتادن ناگهانی سیستم می‌باشد.
عایق الاستومری سلول بسته عمدتاً در سیستم‌های با دمای پایین (زیر دمای محیط) استفاده می‌شوند که این به دلیل ساختار سلول بسته آن‌ها، حائل بخار و طبیعت منعطف آن‌هاست (که دچار ترک خوردگی یا شکستگی نمی‌شوند).

کلید موفقیت در نصب عایق الاستومری عبارت است از:

• انتخاب و نصب عایق با ضخامت مناسب در شرایط محیطی مطلوب و متناسب با نوع کاربری
• عایق‌کاری کامل سطوح غیر مشابه؛ خمیدگی‌های لوله‌ها، کوپلینگ‌ها، فلنج‌ها، پمپ‌ها، تبدیل‌ها، استرینرها، شیرآلات و …
• آب‌بندی کامل تمامی درزها، اتصالات لب به لب و قسمت‌های انتهایی با استفاده از چسب مخصوص عایق برای ایجاد حائل بخار
• در کاربری‌هایی که استهلاک زیادی دارند باید از حائل بخار مخصوص (جَکت) استفاده کرد.

اهمیت نوار درزگیر و چسب عایق

اهمیت نوار درزگیر و چسب عایق

در سیستم‌های تهویه مطبوع (HVAC)، سیستم‌های برودتی و لوله‌کشی‌ها، تجهیزات و داکت‌ها از عایق الاستومری عمدتاً برای جلوگیری از افزایش/کاهش حرارت و بروز چگالش استفاده می‌شود. با این وجود این محصول مزایای دیگری هم دارد که بازده حرارتی و کنترل چگالش از متداول‌ترین آن‌ها هستند.

می‌دانستید همانطور که انتخاب عایق مهم است، انتخاب نوار درزگیر و چسب عایق هم عواملی هستند که در سیستم عایق‌کاری تاثیر فراوانی دارند. زمانیکه کنترل چگالش برای سیستم‌های مکانیکی که در زیر دمای محیط هستند اساس و پایه طراحی سیستم باشد، عایق الاستومری سلول بسته می‌تواند از نفوذ هوا و رطوبت به سیستم جلوگیری نماید. این عایق‌ها دارای حائل بخار هستند که برای چنین سیستم‌هایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر عایق به درستی انتخاب نشده باشد و دارای ضخامت و جنس مناسب کاربری شما نباشد، ممکن است در سطح آن چگالش رخ دهد که به طور طبیعی به سطح سرد لوله یا تجهیزاتی که در زیر عایق وجود دارد جذب می‌شود.

برای مثال، زمانیکه عایق نصب می‌شود، در سیستم درزهای طولی، اتصالات لب به لب و نقاط انتهایی وجود دارد، در صورتیکه این نواحی به خوبی آب‌بندی نشده باشند، هوا و رطوبت در زیر عایق نفوذ کرده و به مرور زمان باعث خوردگی لوله یا تجهیزات زیر عایق می‌شوند. ایجاد خوردگی در زیر عایق می‌تواند منجربه خرابی کل سیستم و متوقف شدن آن شود، که در این صورت هم زمان و هم هزینه تعمیرات و یا تعویض قطعات آن بسیار بالا خواهد بود.

زمانیکه رطوبت در زیر عایق نفوذ می‌کند، از دست دادن بازده حرارتی، تولید قارچ و کپک، آسیب رساندن آب به ساختارها و تجهیزات زیر عایق از دیگر تاثیرات منفی است که این امر به وجود می‌آورد.

تولید کنندگان عایق برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی و کنترل چگالش، نوار درزگیر و چسب عایق را با فرمول‌های ویژه‌ای تولید می‌کنند که متناسب با عایق‌هایشان می‌باشد. یکی از ویژگی‌های مهمی که چسب عایق هنگام استفاده برای درزهای طولی، اتصالات لب به لب و نقاط انتهایی دارد، ایجاد یک آب‌بندی خوب است که از نفوذ بخار به زیر عایق جلوگیری می‌نماید.

نوار درزگیر و چسب عایق به عنوان حائل بخار عمل کرده و در صورت نفوذ رطوبت به زیر عایق از تشدید آن جلوگیری می‌کند.

پترو ایلیا نماینده رسمی عایق‌های پافلکس و کافلکس در استان البرز می‌باشد. شما می‌توانید جهت مشاوره در زمینه عایق با متخصصان ما تماس بگیرید. خرید عایق الاستومری با بهترین قیمت و کیفیت را با ما تجربه کنید.

عایق کردن اتصالات

عایق کردن اتصالات

در حالیکه عایق کردن لوله‌ها نسبتاً ساده است اما عایق کردن اتصالات لوله‌ها نیازمند مهارت و تخصص است. اتصالات لوله‌ها بخشی از اجزای سیستم لوله‌‌کشی است که مسیر جریان را تغییر یا کاهش داده و یا انتهای لوله را می‌بندند. برخی از متداول‌ترین اتصالات عبارتند از: زانویی، سه راهی، تبدیل، کوپلینگ، فلنج، شیرآلات و …

محل اتصالات در عایق‌کاری سیستم‌های لوله‌کشی اغلب دچار خرابی‌هایی می‌شوند که باعث اتلاف حرارت، بروز چگالش، ایجاد خوردگی در زیر عایق و به وجود آمدن کپک و قارچ می‌گردد.

عایق اتصالات لوله باید به نحوی انجام شود که هیچ شکاف یا درزی وجود نداشته باشد. درزهای عایق باید توسط نوار درزگیر و چسب مخصوص عایق کاملاً پوشانده شوند. آب‌بندی خوب باعث می‌شود تا هوا و رطوبت در زیر عایق نفوذ نکنند، در نتیجه مشکلاتی که در بالا ذکر شد به وجود نمی‌آید. این مساله در سیستم‌های سرد که دمای آن‌ها زیر دمای محیط است اهمیت بیشتری دارد.

عایق الاستومری سلول بسته انتخاب بسیار خوبی برای سیستم‌های لوله‌کشی سرد مانند سیستم‌های برودتی، آب سرد و … می‌باشد. این عایق به دلیل ساختار سلول بسته‌ای که دارد مانع نفوذ بخار بوده و رسانایی حرارتی آن کم است به همین دلیل هم مهندسان مکانیک آن را برای چنین کاربری‌هایی مشخص می‌کنند.

می‌توان عایق الاستومری را به دلیل انعطاف‌پذیری که دارد به راحتی شکل داد، این عایق به شکل رولی و لوله ای تولید می‌شود. با استفاده از ابزارآلات مناسب، اجرای صحیح دستورالعمل‌های نصب و کمی مهارت می‌توان اتصالات خط لوله یا تجهیزات را به خوبی عایق‌کاری کرده و به نهایت بهره‌وری حرارتی دست پیدا کرد.

کنترل چگالش توسط عایق الاستومری

کنترل چگالش

در تمامی انواع عایق‌ها کمی ریسک آسیب ناشی از رطوبت وجود دارد، اما عایق الاستومری به طور موثرتری از سایر عایق‌ها می‌تواند از آسیب به تجهیزات جلوگیری نماید. قابلیت نفوذپذیری آب در این محصول ۰.۰۳ در هر اینچ می‌باشد و این مقدار در عایقی که دارای حائل بخار باشد از این هم کمتر است.

نفوذپذیری بخار آب در عایق سلول بسته باید کمتر از ۰.۰۱ در هر اینچ باشد تا آن عایق به عنوان حائل بخار نیز مورد تایید باشد. توانایی دفع رطوبت این محصول به اندازه کافی قابل توجه است که حتی در شرایط ایده‌آل هم نیازی به حائل بخار جداگانه نخواهد بود. گرچه که این محافظت مضاعف ایده خوبی است و ممکن است در شرایط غیر ایده‌آل مانند کاربری‌های کرایوژنیک یا محیط‌های خاص ضروری هم باشد.

مقاومت در برابر قارچ و کپک با عایق الاستومری

مقاومت در برابر قارچ و کپک

جلوگیری از آسیب رطوبت تا حد بسیار زیادی باعث جلوگیری از رشد قارچ و کپک می‌شود. این عایق به دلیل ساختار سلول بسته، حائل بخار داخلی و سطح همواری که دارد، چگالش را جذب خود نمی‌کند. تمیز کردن سطح هموار این محصول بسیار ساده است که این گامی به سوی داشتن عایقی فاقد گرد و غبار است. اگر عایق دچار پارگی شده و یا سوراخ شود به راحتی می‌توان توسط نوار عایق و چسب آن را ترمیم کرد.

عایق فیبری سلول باز مانند فایبرگلاس می‌تواند به طور ناخواسته و با جذب چگالش باعث رشد کپک و قارچ می‌شود. زمانیکه این چگالش جذب شد باعث پخش شدن رطوبت در داخل متریال می‌شود و این زمینه را برای رشد قارچ و کپک فراهم می‌کند. مواد فیبری یا هرگونه عایقی که حاوی پاکت‌های هوا با هر سایزی باشد مقادیری از گرد و غبار را به دام می‌اندازند. گرچه که بعید می‌رسد این‌ها منبع تغذیه باشند اما گرد و غبار و کثیفی نیز می‌تواند در غیاب رطوبت باعث رشد قارچ و کپک شود.

عایق الاستومری سلول باز اگر توسط جَکت محافظت نشود، سطح بیرونی آن بیشتر در معرض آسیب‌های خارجی خواهد بود که نهایتاً منجربه جذب رطوبت و خراب شدن عایق می‌شود. اما عایق سلول بسته از نظر کنترل چگالش عملکردی بسیار عالی دارد که همین امر باعث شده تا از رشد قارچ و کپک جلوگیری شود. علاوه بر این تکنولوژی جدید آنتی میکروب در متریال این عایق‌ها استفاده می‌شود که آن‌ها را در برابر میکروب‌ها مقاوم کرده است.

۹۸ درصد رطوبت متراکم شده داخل یک ساختمان معمولی توسط مکانیزم نشت هوا از بیرون منتقل می‌شود. استفاده از عایق سلول بسته باعث کاهش موثر چگالش شده و در نتیجه از رشد قارچ و کپک هم تا حد زیادی جلوگیری می‌شود. در نتیجه عایق الاستومری باعث افزایش کیفیت هوای داخلی (IAQ) شده و به کاهش بروز بیماری‌هایی نظیر آسم، آلرژی‌ها و بیماری‌های مشابه کمک می‌کند.

محافظت در برابر اشعه UV با عایق الاستومری

محافظت در برابر اشعه UV

یکی از سوالات متداول این است که چرا عایق الاستومری لوله ای نیازمند محافظت در برابر اشعه UV است و گزینه‌های محافظتی برای آن کدامند؟

اساساً این محصول از متریال لاستیک مصنوعی ساخته می‌شود و مشابه لاستیک‌های صنعتی است که از آن‌ها برای ساخت برخی قطعات خودرو، قطعات آب‌بندی، گسکت‌ها، هوزینگ‌ها و … استفاده می‌شود. متریال‌هایی که پایه آن‌ها لاستیک است زمانیکه در معرض اشعه UV قرار می‌گیرند به مرور زمان خراب می‌شوند. این تخریب بسته به نوع و کیفیت لاستیک با سرعت‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. برای مثال تیغه‌های برف پاک کن خودرو خود را در نظر بگیرید که بسته به کیفیت و میزان قرار گرفتن در معرض اشعه UV ممکن است یک یا دو فصل دوام بیاورند.

دو نوع لاستیک مصنوعی در تولید عایق الاستومری سلول بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد: نیتریل بوتادین رابر (nitrile butadiene rubber) یا همان NBR یا PVC و نوع دیگر هم اتیلن پروپیلن دین مونومر (ethylene propylene diene monomer) یا EPDM می‌باشد. EPDM اساساً در برابر اشعه UV مقاومت بیشتری دارد. برای مثال قطعات خودرویی مانند کمربندها، هوزینگ‌ها، درزگیر درهای خودرو و تیغه‌های برف پاک کن از EPDM ساخته می‌شوند.
اکثر تولید کنندگان عایق الاستومری روکش‌های مخصوصی را تولید می‌کنند که از عایق در برابر اشعه UV محافظت می‌کند. تولید کنندگان برای اطمینان از عملکرد صد در صدی روکش آن را به صورت دو لایه تولید می‌کنند.

اگر در مورد آسیب‌های مکانیکی عایق نگرانی دارید، می‌توانید از سیستم جکتینگ برای محافظت از عایق استفاده نمایید. سیستم جکتینگ که از ترکیب فلزات مختلف (آلومینیوم) یا PVC تولید می‌شود برای حفاظت از لوله‌ها و عایق‌ها طراحی شده است.

یکی از مزایای سیستم جکتینگ این است که در صورت نصب صحیح نیاز به تعمیر و نگهداری نخواهند داشت. همچنین مطابق با استانداردهای بین المللی انرژی هستند.

کاهش صدای سیستم تهویه مطبوع (HVAC) با عایق الاستومری

کاهش صدای سیستم تهویه مطبوع (HVAC)

گرچه که عایق سلول بسته اغلب برای سیستم‌های لوله‌کشی برودتی استفاده می‌شود اما می‌تواند در آکوستیک کردن صدای سیستم‌های تهویه مطبوع نیز بسیار موثر باشد. داکت‌های نصب شده در ساختمان‌های صنعتی و تجاری معمولاً با رپینگ داکت که فیبر سلول باز می‌باشد کاور می‌شوند که این برای بهره‌وری انرژی است. اکثر پوشش‌های داکت‌ها از مواد فیبری سلول باز ساخته شده‌اند و دلیل استفاده از این نوع متریال ارزان بودن آن، تضعیف صداهای با فرکانس بالا و کم بودن هزینه‌های نصب آن می‌باشد.

مهندسان آکوستیک اغلب از عایق داکت برای گرفتن صدای سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌کنند. آن‌ها داده‌ها را از گزارشات تست صوتی سازنده عایق استخراج کرده و آن را وارد نرم افزارهای خود می‌کنند تا کیفیت جذب صدای متریال‌های مختلف عایق را مورد ارزیابی قرار دهند.

یکی از تست‌های شناخته شده استاندارد، ASTM C 423 می‌باشد که برای بررسی میزان جذب صدا و ضریب جذب صدا انجام می‌شود. این تست اساساً عملکرد جذب صدای متریال را در محدوده باندهای اُکتاو از ۱۰۰ هرتز الی ۵۰۰۰ هرتز مورد بررسی قرار می‌دهد. ضرایب جذب بر اساس استاندارد ASTM C 423 در فرکانس‌های مختلف ثبت شده و برای اختصاص یک ضریب کاهش نویز میانگین آن‌ها اعلام می‌شود.

درست است که عایق سلول باز داکت فرکانس‌های بالا را تضعیف می‌کند (بالای ۱۰۰۰ هرتز) اما این فرکانس‌های پایین (۵۰۰ هرتز و پایین‌تر) هستند که در سیستم‌های تهویه مطبوع مشکل‌ساز می‌شوند. عایق الاستومری سلول بسته تا حد زیادی نویزهای ناشی از این سیستم‌ها را که در محدوده ۲۵۰ الی ۵۰۰ هرتز هستند کاهش می‌دهد. این عایق همچنین مزایای زیر را نیز دارد:

• فاقد فیبر است
• ساختار سلول بسته آن به خوبی چگالش را کنترل می‌کند
• حتی اگر سوراخ شود رطوبت را جذب نمی‌کند
• نگهداری آن به دلیل سطح هموارش آسان است
• در برابر میکروب مقاوم است
• میزان انتشار مواد شیمیایی در آن کم است

قاعدتاً این محصول برای هر پروژه‌ای مناسب نیست؛ به همین دلیل در صورت نیاز به مشاوره در زمینه عایق الاستومری می‌توانید با کارشناسان ما در پترو ایلیا تماس بگیرید.

صرفه جویی در مصرف انرژی با عایق الاستومری

صرفه جویی در مصرف انرژی با عایق الاستومری

هر سازنده خوبی می‌خواهد که ساختمانش دارای سیستم مکانیکی کم مصرف باشد (برای مثال HVAC، سیستم برودتی و لوله‌کشی‌ها). اما اگر متریال عایق و ضخامت آن به درستی انتخاب نشود، نصب آن به خوبی انجام نگیرد و برنامه‌ای برای نگهداری آن وجود نداشته باشد، نهایتاً بهره‌وری خوبی نخواهد داشت. عایق الاستومری انواع مختلفی دارد اما باید عایقی که انتخاب می‌کنید متناسب با نوع کاربری شما باشد. هنگام انتخاب عایق باید دمای عملکرد سیستم، محدوده دمای محیط، تطابق استاندارد، پایداری و … را مد نظر قرار داد.

عایق الاستومری سلول بسته معمولاً در کاربری‌های با دمای پایین (زیر دمای محیط) استفاده می‌شود زیرا بازدهی حرارتی خوبی داشته و می‌توان چگالشی که در سیستم‌های برودتی به وجود می‌آید را به خوبی کنترل کرد. این عایق به دلیل ساختار سلول بسته و حائل بخار نیازمند استفاده از حائل بخار اضافی یا جکت نیست مگر اینکه بخواهید در محیط‌های عملیاتی سخت از آن‌ها استفاده کنید و یا در معرض اشعه UV یا آسیب مکانیکی قرار داشته باشند.

از آنجایی که این محصول نیازمند حائل بخار اضافی نمی‌باشد بنابراین هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نیز پایین‌تر خواهد بود. فرض کنید که ضخامت عایق برای کنترل چگالش به درستی اندازه‌گیری شود و تمامی درزها به خوبی پوشانده و آب‌بندی شوند. سطح خارجی این محصول هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت یا آسیب‌های ناشی از نور آفتاب بازده حرارتی خود را از دست نمی‌دهد.

ساختار سلول بسته عایق، رطوبت را جذب نمی‌کند. اگر عایق آسیب ببیند می‌توان با نوار و چسب عایق آن را ترمیم کرد. این ویژگی فیزیکی از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. این ویژگی‌ها از اتلاف انرژی، رشد قارچ و کپک و آسیب‌های ناشی از رطوبت جلوگیری کرده، در نتیجه هزینه‌های تعمیر و نگهداری کاهش می‌یابد.