هنگامیکه برای اولین بار می‌خواهید یک لوله مناسب را برای پروژه خود انتخاب کنید که ممکن است دکل نفتی و یا حتی نیروگاه هسته‌ای باشد، اولین سوالی که پیش می‌آید این است که باید از چه نوع لوله‌ای استفاده کرد؟ لوله مانیسمان، لوله درزدار و یا لوله فورج شده.

هر سه نوع این لوله‌ها مزایای مختلفی دارند، بنابراین برای کاربری‌ها و محیط‌های مختلف مناسب می‌باشند. زمانیکه می‌خواهید برای پروژه خود لوله‌ای مناسب انتخاب کنید باید عوامل زیادی را مد نظر قرار دهید. اکثر مهندسان به طور غریزی جواب این سوال را می‌دانند، اما پترو ایلیا در این مقاله قصد دارد تا این لوله‌ها را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد.

لوله مانیسمان یا بدون درز (Seamless pipe)

لوله مانیسمان یا بدون درز (Seamless pipe)

همانطور که از نام این لوله مشخص است فاقد هرگونه درز یا جوش می‌باشد. لوله بدون درز با روش‌های مختلفی تولید می‌شود که انتخاب روش تولید بسته به قطر لوله تولیدی و یا نسبت قطر لوله به ضخامت دیواره می‌باشد. به طور کلی فرآیند تولید لوله مانیسمان با ریخته‌گری شمش خام فولاد و تبدیل آن به فرمت دلخواه آغاز می‌شود، که در واقع یک شمش یا بیلت داغ می‌باشد.

سپس فرآیند کشش برای بیلت داغ انجام شده و آن را به شکل یک استوانه یا لوله توخالی در می‌آورد. پس از آن لوله تحت فرآیند اکستروژن (حدیده و مندرل) قرار می‌گیرد. این فرآیند قطر داخلی لوله را زیاد و قطر خارجی را کم می‌کند.

لوله مانیسمان عموماً برای انتقال سیالاتی نظیر آب، گاز طبیعی، فاضلاب، هوا و … استفاده می‌شود. همچنین از آن در محیط‌هایی که خورندگی بالا یا فشار بالا دارند نظیر صنایع نفت و گاز، نیروگاه‌ها و صنایع داروسازی نیز استفاده می‌شود.

مزایای لوله بدون درز

مزایای لوله بدون درز

۱- قدرت بالا: از آنجایی که این لوله فاقد هرگونه درز یا جوش است در نتیجه به دلیل داشتن بدنه یکپارچه، قدرت بیشتری نیز دارد. این یعنی می‌تواند نسبت به لوله درزدار با متریال، گرید و سایز یکسان، ۲۰% فشار کاری بیشتری را تحمل کند.
۲- مقاومت بالا: نبود درز و جوش در این لوله یعنی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد. همچنین ناخالصی‌ها و خرابی‌ها امکان بروز در قسمتی با نام درز لوله را ندارند.
۳- تست کمتر: نیازی به انجام تست یکپارچگی جوش برای لوله مانیسمان نیست، وقتی جوشی در کار نیست پس تستی هم نیست.
۴- عملیات حرارتی کمتر: برخی از لوله‌های مانیسمان پس از تولید نیازمند عملیات حرارتی نیستند زیرا در طی فرآیند تولید سخت می‌شوند.

لوله درزدار (Welded pipe)

لوله درزدار (Welded pipe)

این لوله به سه شکل تولید می‌شود: جوش در قسمت قطر خارجی لوله، جوش در قسمت قطر داخلی لوله یا جوش در هر دو قسمت قطر داخلی و خارجی. اشتراک هر سه این لوله‌ها، درز جوشی آن‌هاست.

فرآیند تولید لوله درزدار با نَوَرد کردن کویل فولادی و شکل دادن آن به ضخامت مورد نظر و تبدیل آن به یک نوار یا صفحه صاف آغاز می‌شود. سپس این صفحه گرد شده و در یک محیط خنثی از نظر شیمیایی جوش داده می‌شود.
فولاد آستنیتی دارای قابلیت جوش بالایی است و فولادفریتیک در قسمت‌های نازک دارای قابلیت جوش خوبی می‌باشد. فولاد داپلکس (داپلکس استیل) کاملاً قابل جوشکاری است اما نسبت به فولاد آستنیتی نیازمند مراقب بیشتری می‌باشد.

تکنیک‌های تولید لوله درزدار در طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. مسلماً مهمترین پیشرفت استفاده از تکنیک جوش الکتریکی فرکانس بالا بوده است. این روش جوشکاری باعث شده تا از بروز خوردگی و خرابی جوش در لوله‌های درزدار جلوگیری شود.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

درست است که وجود درز در لوله از لحاظ تئوری آن را ضعیف‌تر می‌کند، اما روش‌های تولید و تضمین کیفیت امروزه بسیار پیشرفت کرده است. این یعنی تا زمانیکه محدوده مشخص شده دما و فشار برای لوله درزدار را رعایت کنید، می‌تواند به خوبی لوله مانیسمان در صنایع مختلف نقش ایفا کند.

مزایای لوله درزدار

مزایای لوله درزدار

۱- قیمت لوله درزدار: یکی از مزیت‌های اصلی این لوله، کمتر بودن قیمت آن در بین تمامی دیگر انواع لوله است، همچنین راحت‌تر در دسترس است.
۲- ثبات: به طور کلی پذیرفته شده است که ضخامت دیواره لوله‌های درزدار ثبات بیشتری دارد، چون فرآیند تولید آن با یک ورقه تخت فولادی آغاز می‌شود.
۳- کیفیت سطح: اجتناب از فرآیند اکستروژن یعنی سطح لوله درزدار می‌تواند بسیار نرم‌تر از لوله بدون درز باشد.
۴- سرعت تولید: از آنجایی که فرآیند ساخت این لوله ساده‌تر است در نتیجه سرعت تولید آن نیز بالاتر می‌باشد.

لوله فورج شده

لوله فورج شده

فورج کردن فولاد، فرآیندی برای شکل دادن به فلز است که با استفاده از نیروی فشرده‌سازی و گرما و فشار زیاد انجام می‌شود.

تولید لوله فورج شده با یک قطعه فولاد آغاز می‌شود (این قطعه فولادی می‌تواند آلیاژ ۶% مولیبدنوم، سوپر داپلکس، داپلکس، استنلس استیل، نیکل باشد) که بین بالا و پایین دستگاه حدیده قرار می‌گیرد.

با استفاده از حرارت و فشار فولاد را به شکل دلخواه در می‌آورند و سپس در فرآیند ماشینکاری قرار می‌دهند که در آنجا لوله طبق مشخصات معلوم پرداخت می‌شود.

چون فرآیند ساخت این لوله پیچیده‌تر است در نتیجه قیمت آن هم گران‌تر می‌باشد.

مزیای زیادی که لوله فورج شده دارد باعث شده تا بتوان آن را در کاربری‌های زیادی مانند نفت، گاز، ماشین‌آلات هیدرولیک، کوددهی و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار داد. با توجه به اینکه لوله فورج شده هیچ‌گونه درز یا جوشی ندارد، می‌تواند مواد خورنده و مضر و بخارهای آن‌ها را به راحتی بپذیرد. بنابراین می‌توان آن را در صنایع سنگین استفاده کرد.

مزایای لوله فورج شده

مزایای لوله فورج شده

۱- قدرت: محصول نهایی لوله فورج شده معمولاً بسیار قدرتمند و قابل اطمینان است زیرا فرآیند فورجینگ باعث می‌شود تا ذرات فولاد تغییر کرده و هم‌تراز شوند. به عبارت دیگر فولاد بیشتر تصفیه شده و ساختار لوله تغییر می‌کند که منجربه افزایش قدرت لوله شده و مقاومت خوبی در برابر ضربه پیدا می‌کند.
۲- طول عمر: فورجینگ امکان وجود تخلخل و منفذ، جمع شدگی (چروک) و حفره‌ها را از بین می‌برد.
۳- صرفه اقتصادی: از آنجایی که در فرآیند تولید لوله فورج شده هیچ‌گونه متریالی هَدر نمی‌رود، بنابراین تولید آن مقرون به صرفه است.
۴- انعطاف‌پذیری: فرآیند فورجینگ فولاد بسیار انعطاف‌پذیر است و به وسیله آن می‌توان لوله‌هایی با سایزهای مختلف تولید کرد.

پترو ایلیا تامین کننده انواع لوله مانیسمان، درزدار و فورج شده با سایزها و متریال‌های مختلف و بهترین قیمت می‌باشد. جهت مشاوره رایگان در زمینه تامین کالای پروژه خود می‌توانید با متخصصان ما در پترو ایلیا تماس بگیرید.