زمانی که قصد دارید از لوله‌های استنلس استیل در پروژه خود استفاده کنید، حال چه این پروژه کارخانه آب شیرین کن باشد، چه دکلی نفتی و چه نیروگاه هسته‌ای، اولین سوالی که باید بپرسید این است که به چه نوع لوله‌ای نیاز دارم؟ لوله فولادی سیاه درزدار، لوله مانیسمان یا لوله فورج شده؟ هر سه نوع این لوله‌ها مزایایی دارند و برای استفاده در کاربری‌ها و محیط‌های مختلف مناسب هستند. زمانی که می‌خواهید لوله مناسب را برای پروژه خود انتخاب کنید باید فراوانی عوامل و فاکتورهای مختلف را مد نظر قرار دهید.

مهندسان این رشته به طور غریزی پاسخ را می‌دانند، اما پترو ایلیا انرژی در این مقاله قصد دارد تا ویژگی‌های مختلف این سه لوله را مورد بررسی قرار دهد، پس با ما همراه باشید.

 

لوله بدون درز (مانیسمان)

لوله بدون درز (مانیسمان)

همانطور که از نام این لوله پیداست، هیچگونه درز یا جوشی بر روی بدنه آن وجود ندارد.

کاربرد لوله مانیسمان

لوله مانیسمان با روش‌های مختلفی تولید می‌شود که در این روش‌ها بیشتر قطر لوله یا ضریب قطر نسبت به ضخامت دیواره لوله مد نظر قرار می‌گیرد. به طور کلی فرآیند تولید لوله مانیسمان با قالب‌ریزی فولاد خام که نهایتاً تبدیل به یک بیلت فولادی می‌شود، آغاز می‌گردد. سپس این بیلت کشیده یا فشرده شده و به شکل دلخواه در می‌آید. سپس بیلت توسط فرآیند سوراخ‌کاری به صورت توخالی درآمده و وارد فرآیند اکستروژن می‌شود که در این فرآیند باید از درون دستگاه مندرل عبور نماید. هدف از این فرآیند افزایش قطر داخلی و کاهش قطر خارجی می‌باشد.

معمولاً  برای انتقال سیالاتی مانند آب، گاز طبیعی، ضایعات و هوا از لوله فولادی مانیسمان استفاده می‌شود. همچنین این لوله به طور متداول در محیط‌های دارای فشار بالا و خورندگی زیاد مانند صنایع نفت، گاز، نیروگاه‌های برق و صنایع دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای لوله مانیسمان

۱- قدرت: از آنجایی که این لوله‌های هیچگونه درز یا جوشی بر روی بدنه خود ندارند بنابراین احتمال وجود جوش ضعیف در این لوله‌ها صفر است. این یعنی لوله مانیسمان به طور معمول می‌توانید ۲۰% فشار بیشتری را نسبت به لوله درزدار با متریال و سایز یکسان تحمل نماید.

۲- مقاومت: نبود درز در این لوله  یعنی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد و دلیل این امر آنست که احتمال وجود ناخالصی‌ها و عیب‌ها نسبت به لوله درزدار کمتر خواهد بود.

۳- تست‌های کمتر: تست یکپارچگی جوش برای این لوله‌ها انجام نمی‌شود، نبود جوش یعنی عدم نیاز به انجام تست!

لوله فولادی سیاه درزدار سپاهان

لوله فولادی سیاه درزدار سپاهان

لوله درزدار به سه شکل متفاوت تولید می‌شود: جوش بر روی قطر بیرونی، جوش بر روی قطر داخلی و جوش بر روی هر دو طرف (داخل و خارج). وجه مشترک همه این روش‌ها وجود جوش در سر تا سر لوله است!

کاربرد لوله درزدار

فرآیند تولید لوله درزدار با چرخاندن یک کویل فولادی به ضخامت مورد نظر برای ایجاد یک نوار یا صفحه تخت، آغاز می‌شود. سپس دو سر طولی این صفحه فولادی تخت به موازات هم و بر روی یکدیگر قرار گرفته و در محیطی که از لحاظ شیمیایی خنثی است جوش داده می‌شود.

از میان فولادهای قابل جوش دادن، فولاد آستنیتی بهترین گزینه برای جوش دادن است و فولاد فریتیک در بخش‌های نازک قابل جوشکاری است. فولادهای دوبلکس کاملاً قابل جوش هستند اما نسبت به فولادهای آستنیتی به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

روش‌های تولید لوله فولادی سیاه درزدار سپاهان در طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است. احتمالاً برجسته‌ترین پیشرفت استفاده از جریان‌های الکتریکی فشار بالا به عنوان تکنیک جوش است. این تکنیک باعث شده تا توانایی لوله فولادی سیاه درزدار سپاهان در برابر خوردگی و شکستگی در ناحیه درز لوله بیشتر شده و بهبود یابد.

درست است که از لحاظ تئوری جوش (درز) موجود در لوله‌های درزدار آن‌ها را ضعیف‌تر می‌کند اما امروزه با پیشرفت چشمگیر روش‌های تولید و تضمین کیفیت دیگر جای نگرانی نیست. این یعنی تا زمانی که معیارهای تعریف شده برای میزان تحمل فشار و دما در لوله فولادی سیاه درزدار سپاهان رعایت شده و از معیارها عبور نکنیم، مطمئن باشید که این لوله هم می‌تواند به خوبی لوله مانیسمان در انواع صنایع عمل کند.

مزایای لوله فولادی سیاه درزدار سپاهان

۱- هزینه: یکی از مزایای لوله فولادی سیاه درزدار سپاهان این است که نسبت به همه انواع لوله‌های فلزی کمترین قیمت را دارد و از لحاظ دسترسی بسیار راحت‌تر قابل تهیه است.

۲- استحکام: به طور کلی این اصل پذیرفته شده است که ضخامت دیواره لوله‌های درزدار بسیار یکپارچه‌تر از لوله‌های مانیسمان است. دلیل این موضوع آنست که فرآیند تولیدی لوله درزدار سپاهان با یک ورق فولادی تخت آغاز می‌شود.

۳- کیفیت سطح: اجتناب از فرآیند اکستروژن بدین معنی است که سطح لوله فولادی سیاه درزدار سپاهان نسبت به لوله مانیسمان بسیار صاف‌تر خواهد بود.

۴- سرعت تولید: از آنجایی که فرآیند تولید لوله فولادی سیاه درزدار سپاهان آسان‌تر است، مدت زمان کل فرآیند تولید نیز کمتر خواهد بود.

لوله فورج شده

لوله فورج شده

در فرآیند فورجینگ فولاد با استفاده از نیروی حرارت و فشار فلز را شکل می‌دهند.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

کاربرد لوله فورج شده

فرآیند تولید لوله فورج شده با قرار گرفتن قطعه‌ای از فولاد (۶% مولی، سوپر دوپلکس، دوپلکس، استنلس استیل، آلیاژ نیکل) بین غلتک‌های بالایی و پایینی آغاز می‌شود. فولاد به وسیله حرارت و فشار شکل داده شده و وارد فرآیند ماشین‌کاری می‌شود که در طی این فرآیند می‌توان به تمامی مشخصات مورد نیاز دست پیدا کرد.

فرآیند پیچیده تولید لوله فورج شده منجربه افزایش قیمت این لوله شده است. مزایای بسیاری که لوله فورج شده دارد به این معناست که کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف نظیر نفت، گاز، ماشین‌آلات هیدرولیک و صنایع شیمیایی دارد. این نکته که فولاد فورج شده هیچ‌گونه درز یا جوشی ندارد اجازه می‌دهد که بتواند در برابر مواد مضر و خورنده و بخارهای آن‌ها قرار بگیرد. بنابراین می‌توان از این لوله در صنایع سنگین استفاده کرد.

مزایای لوله فورج شده

۱- قدرت و استحکام: لوله فورج شده معمولاً محصولی مستحکم و قابل اطمینان است، زیرا فرآیند فورجینگ باعث می‌شود که جریان ذرات فولاد تغییر کرده و هم تراز شوند. به عبارت دیگر فولاد تصفیه شده و ساختار لوله تغییر می‌کند که در نهایت استحکام بسیار بالایی پیدا کرده و بسیار در برابر ضربه مقاوم می‌‍گردد.

۲- طول عمر: فورجینگ باعث می‌شود که فولاد فاقد هرگونه تخلخل، چروک، حفره و مشکلات ریزش سرد باشد.

۳- اقتصادی بودن تولید: به طور کلی این امر پذیرفته شده است که فرآیند فورجینگ صرفه اقتصادی داشته و هیچگونه متریالی در طی آن هدر نمی‌رود.

۴- انعطاف‌پذیری: فرآیند فورجینگ فولاد بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان به وسیله آن انواع مختلف لوله را با سایزهای متفاوت تولید کرد.

تامین انواع لوله درزدار، مانیسمان و فورج شده از طریق پترو ایلیا انرژی

پترو ایلیا قادر به تامین انواع مختلف لوله‌ها با سایزهای متفاوت برای پروژه شما می‌باشد. ما با ارتباطات جهانی خود قادر هستیم تا هر نوع لوله درزدار، مانیسمان و فورج شده را با برندها و استانداردهای مختلف در اختیار شما قرار دهیم. همچنین می‌توانید جهت مشاوره در زمینه کالاهای مورد نیاز خود با ما تماس بگیرید.