شماره رده ضخامت دیواره لوله مانیسمان توسط واحد مترولوژی بریتانیا طراحی شده و برای بیان ابعاد لوله از آن استفاده می‌شود. ضخامت دیواره لوله مانیسمان با شماره رده تعریف شده (۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰) و مرتبط با وزن لوله‌ (STD، XS، XXS) است. این اندازه به میلی‌متر یا اینچ تعریف می‌شوند (اندازه ضخامت دیواره لوله‌های یک رده باهم برابر نیستند، اما قطر بیرونی‌شان چرا). پترو ایلیا انرژی در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد.

لوله فولادی رده ۴۰

قطر لوله، ضخامت لوله، قطر خارجی، حداقل ضخامت ممکن در دمای بالا و اندازه اسمی لوله با شماره رده قابل تعریف است. مجموعه شماره‌های رده، شامل ۸ شماره است: ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۸۰، ۱۲۰، ۱۴۰، ۱۶۰. سایز لوله مانیسمان رده ۴۰ “استاندارد”، رده ۸۰ ضخیم و رده ۱۲۰ فوق ضخیم است.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

استاندارد آمریکایی ضخامت دیواره کم با استاندارد داخلی متفاوت است. اما برای مثال فشار CL.150 و CL.300 عموماً فشار بالایی به حساب نمی‌آیند. برای این فشار از لوله فولادی رده ۴۰ یا ۱۰ استفاده می‌گردد. ولی به هر حال، لوله ساخت داخلی باشد، چه خارجی، برای نشان دادن ضخامت دیواره آن از شماره رده استفاده می‌شود. بنا قطر خارجی و اندازه لوله، ضخامت دیواره لوله‌های یک شماره رده می‌تواند با هم تفاوت داشته باشد.

برای توصیف ضخامت دیواره لوله، ۳ مقیاس وجود دارد: شماره رده لوله، ابعاد ضخامت دیواره، کلاس وزن لوله.

  1. شماره رده گاهاً با پیشوند “SCH” نشان داده می‌شود. شماره رده، نسبت فشار اجرایی به فشار مجاز لوله است که سپس در ۱۰۰۰ ضرب و حاصلش گِرد شده است:

۱۰۰۰ x P/S  = رده لوله ‌

ANSI B 36.10 ضخامت دیواره را به ۱۰ رده تقسیم کرده است: ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۴۰، ۱۶۰.

ANSI B 36.19 ضخامت دیواره را به ۴ رده تقسیم کرده است: ۵S، ۱۰S، ۴۰S، ۸۰S.

  1. بنا بر ابعاد ضخامت دیواره لوله، چین، ISO، ژاپن استاندارد و رده‌بندی مخصوص خود را دارند.
  2. در این روش ضخامت دیواره بر اساس وزن آن تعریف می‎شود. در این دسته‌بندی، لوله‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌گردند:
  • لوله وزن “استاندارد” که با “STD” نشان داده می‌شود.
  • لوله وزن ضخیم که با “XS” نشان داده می‌شود.
  • لوله وزن فوق ضخیم که با “XXS” نشان داده می‌شود.