بدون اینکه اطلاعات کافی در مورد متریال‌های عایق‌های سرد و گرم داشته باشید، انتخاب عایق درست برایتان سخت خواهد بود. هر دو نوع متریال عایق در نهایت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما خواهند شد اما تشخیص اینکه کدامیک از این عایق‌ها برای سیستم لوله‌کشی شما کاربردی‌تر و مقرون به صرفه‌تر است یک امر ضروری به حساب می‌آید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

هنگام انتخاب عایق باید سوال‌هایی را بپرسید. مهم‌ترین سوال در بالای درخت‌‍واره تصمیم شما این است که آیا تجهیزات یا لوله‌کشی که قصد عایق کردن آن‌ها را دارید سرد هستند یا گرم؟ زمانی که به این سوال پاسخ دادید سوال بعدی این است که تجهیزات یا لوله‌کشی شما در داخل قرار دارند یا در بیرون؟ با پاسخ به این دو سوال می‌توانید فرآیند تصمیم‌‍گیری برای انتخاب عایق را آغاز کنید.

عایق با متریال گرم

عایق با متریال گرم

عایق‌های قابل تعویض یا جابجایی مختص عایق کردن لوله‌های انتقال گاز و موادی که دمای بالایی دارند طراحی شده‌اند. متریال‌هایی که برای ساخت این نوع عایق‌ها استفاده می‌شوند در واقع مانع بیش از حد گرم شدن لوله‌ها شده و این در حالیست که گرما را در داخل لوله نگاه می‌دارند. این امر منجربه کاهش مبلغ قبوض انرژی مربوط به تاسیسات شما شده و در طولانی مدت در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی خواهد شد.

خب، زمانی که نیاز به عایق گرم داریم از چه متریال‌هایی استفاده می‌شود؟ خب این موضوع به کاربرد و هدف لوله مورد نظر بستگی دارد. در اینجا سه ماده مختلف را که برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند آورده‌ایم:

عایق Cray Flex (کری فلکس)

Cray Flex (کرِی فلکس): این متریال مقاومت زیادی در برابر حرارت بالا و مواد شیمیایی دارد و از مواد اولیه با کیفیت بالا ساخته می‌شود.

پشم سنگ رزین شده: از این ماده هم در عایق‌های سرد و هم در عایق‌های گرم استفاده می‌شود. این ماده در برابر حرارت بالا و مواد شیمیایی مقاوم بوده و ثبات ابعادی بی‌نظیری دارد.

فایبرگلاس با روکش اسپیرال: نصب این نوع فایبرگلاس سخت است اما برای عایق کردن سیستم‌های گرم بسیار ارزان می‌باشد. این عایق می‌تواند ماده در حال انتقال را در دمای مناسب نگاه داشته و همچنین حرارت مازاد در سیستم لوله‌کشی را حفظ می‌کند.

مهمترین نکته درباره انتخاب عایق با متریال گرم فهمیدن حداکثر دمای قابل پوشش توسط عایق می‌باشد. اجزایی که دمای آن‌ها کمتر از ۳۵۰ درجه فارنهایت است را می‌توان با فایبرگلاس پیش‌ساخته پوشش داد. زمانیکه اجزای مورد نظر ما دمایی بیش از ۱۰۰۰ درجه فارنهایت دارند معمولاً از عایق سیلیکا یا سرامیک استفاده می‌شود. رعایت نکاتی که توسط تولید کننده عایق گوشزد شده در هنگام انتخاب و نصب عایق برای اجزای گرم بسیار حائز اهمیت است.

عایق با متریال سرد

عایق با متریال سرد

متریال‌های عایق سرد درست مانند عایق گرم دارای تنوع بوده و موارد استفاده از آن‌ها به سیستم‌های لوله‌کشی بستگی دارد. بنابراین متریال‌هایی که در تولید عایق‌های سرد و گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد به چگونگی سیستم لوله‌کشی بستگی دارد. دو نوع متریال متدول در ساخت عایق سرد عبارتند از:

۱ فوم پلی اورتان: این عایق برای رساناهای با دمای پایین و موادی که زیر دمای انجماد قرار دارند بسیار عالیست. فوم پلی اورتان همچنین انتشار دود و نفوذ بخار آب را کم می‌کند.

۲- فوم لاستیکی: فوم لاستیکی نیز اغلب برای کنترل چگالش توصیه می‌‍شود چراکه تکنولوژی سلول بسته بسیار در برابر بخار رطوبت مقاوم است.

در عایق‌کاری سرد نگاه داشتن سرما در داخل به اندازه نگاه داشتن گرما در بیرون حائز اهمیت است. از انواع عایق‌ها برای لوله‌های آب سرد استفاده می‌شود که دو تا از شناخته شده‌ترین آن‌ها فوم شیشه‌‎ای و عایق لاستیکی است. گرچه که کار با این عایق‌ها از کار با فایبرگلاس پیش‌ساخته کمی سخت‌‍تر است اما اگر به درستی نصب شوند بسیار در متوقف کردن چگالش و جلوگیری از هدر رفت انرژی موثر خواهند بود.

تفاوت عایق سرد و گرم چیست؟

تفاوت عایق سرد و گرم چیست؟

عایق با متریال سرد و عایق با متریال گرم چندین تفاوت دارند. اول اینکه متریال‌هایی که در پوشش‌های عایق گرم به کار می‌رود نیازی به مانع بخار آب ندارند، این در حالیست که یک سیستم عایق سرد به این عملکرد نیاز دارد. مانع بخار آب از تخریب فلز در طول زمان جلوگیری می‌نماید.

ساختار چگالش در سیستم‌های سرد رخ می‌دهد که جهت جلوگیری از این امر باید از عایق‌های انعطاف‌پذیر و قابل خم شدن استفاده کرد. بنابراین انواع متریال‌هایی نظیر فلز، فایبرگلاس، فوم و غیره که به عنوان پُل حرارتی در عایق سرد استفاده می‌شوند، نسبت به متریال‌هایی که در عایق گرم استفاده می‌شوند انعطاف‌پذیرتر بوده و راحت‌تر قالب‌‍ریزی می‌‍شوند.

در آخر اینکه استفاده از ساختار سلول بسته در عایق سرد ضروری است تا از جذب مایعات جلوگیری شود. متریال‌هایی که در عایق‌های با دمای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند به آب اجازه ورود می‌دهند چراکه گرما باعث می‌‍شود تا رطوبت تبخیر گردد. گرچه که در یک سیستم عایق سرد آب تبخیر نمی‌شود؛ به همین دلیل استفاده از ساختار سلول بسته از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.

حرف آخر

حرف آخر

زمانیکه عایق مورد نظر خود را انتخاب کردید، باید یک پوشش خارجی هم انتخاب نمایید. زمانیکه عایق به درستی و طبق دستورالعمل‌های تولید کننده نصب شد، پوشش عایق متناسب با محیط اطرافش بر روی آن قرار داده می‌شود. برای اجزایی که در محیط داخلی قرار دارند و کمتر در معرض آسیب هستند، معمولاً از پوشش پی وی سی یا سیلیکون استفاده می‌گردد. اما برای لوله‌هایی که در معرض آسیب‌های مکرر قرار دارند می‌توان از پوشش فلزی با پی وی سی ضخیم استفاده کرد.