مسلماً یکی از فراگیرترین و متنوع‌ترین لوله‌های پلاستیکی لوله پی وی سی (PVC pipe) می‌باشد که نزدیک به ۸۰ سال است در سر تا سر دنیا و در بخش‌های مختلف بازار برای کاربری‌های مختلف به فروش می‌رسد. این لوله در مقایسه با لوله فلزی به طور فوق‌العاده‌ای از قدرت، استحکام و دوام خوبی برخوردار است، در برابر خوردگی کاملاً مقاوم است، اما کمی از انبساط و انقباض حرارتی تاثیر پذیر می‌باشد.

این لوله مقرون به صرفه بوده و از استحکام خوبی برخوردار است. لوله پی وی سی در سایزهای مختلف و با طیف وسیعی از اتصالات ساخته می‌شود و می‌تواند بسته به نوع PVC برای کاربری‌های آب سرد و گرم مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد لوله پی وی سی

کاربرد لوله پی وی سی

از پی وی سی معمولاً برای ساخت لوله‌های فاضلابی، شبکه‌های آبرسانی و آبیاری استفاده می‌شود. لوله پی وی سی خواص خود را برای بلند مدت حفظ کرده، نصب آن آسان بوده، وزنی سبک داشته، از استحکام و دوام خوبی برخوردار بوده و به راحتی قابل بازیافت است، به همین دلیل مقرون به صرفه نیز می‌باشد.

سطح هموار لوله‌های PVC به علت اصطکاک کمتر باعث می‌شود تا جریان آب در آن نسبت به لوله‌های با جنس دیگر نظیر چدن با سرعت بیشتری حرکت کند. این لوله بر اساس استانداردهای بین‌المللی مانندDIN 8061، ASTM D1785 و ASTM F441 با طول‌ها، ضخامت‌ها و قطرهای مختلفی تولید می‌شود.

نحوه ساخت لوله پی وی سی

نحوه ساخت لوله پی وی سی

این لوله با فرآیند اکستروژن متریال خام PVC تولید می‌شود که این فرآیند کاملاً مشابه اکستروژن لوله‌های عادی است:

• ابتدا مواد اولیه PVC وارد اکسترودر می‌شود.
• این مواد در چندین نقطه از اکسترودر حرارت‌دهی و ذوب می‌شوند.
• سپس اکسترودر توسط یک قالب لوله را شکل می‌دهد.
• لوله خنک می‌شود.
• لوله پی وی سی با طول‌های مورد نیاز برش می‌خورد.

گرچه که فرآیند تولید این لوله با دیگر لوله‌های پلاستیکی مشابه است اما لوله پی وی سی ویژگی‌هایی دارد که تولید آن را چالش برانگیز می‌کند و رقابت بین برندهای مختلف در این زمینه زیاد است.

چالش‌های تولید لوله پی وی سی

چالش‌های تولید لوله پی وی سی

اصطکاک زیاد اکسترودر: اکسترودر به دلیل ماهیت PVC تحت اصطکاک و تنش زیادی قرار می‌گیرد. این یعنی برای ضمانت طول عمر آن، خطوط تولید لوله پی وی سی نیازمند استفاده از اکسترودرهای خاصی هستند که در پیکربندی آن‌ها از دو محور پیچ‌ استفاده شده باشد. همچنین متریال ساخت آن باید قوی بوده تا بتواند شرایط سخت اکسترود کردن PVC را تحمل نماید.

متفاوت بودن با رقبا: از آنجایی که لوله‌کشی پی وی سی یکی از متداول‌ترین انواع لوله‌کشی است، در بین تولید کنندگان رقابت بسیار زیاد است. به همین دلیل تولید کنندگان برای متمایز ساختن محصولات خود با رقبا از نظر کیفیت و ارائه طیف گسترده‌ای از محصولات با قیمت مناسب تلاش می‌کنند. ایجاد چنین تمایزی تنها با استفاده از تجهیزات تولید با کلاس جهانی امکان‌پذیر می‌باشد که بهره‌وری را به حداکثر رسانده، هزینه‌ها را کاهش داده و ظرفیت تولید طیف وسیعی از لوله‌های PVC با سایزهای مختلف را دارد.

پترو ایلیا طیف وسیعی از محصولات PVC و UPVC را با بهترین قیمت و تخفیف ارائه می‌دهد. می‌توانید جهت استعلام قیمت لوله پی وی سی با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. لوله PVC با سایزها و قطرهای مختلف موجود می‌باشد و برای هر سایز اتصالات مختلفی وجود دارد. همچنین برای تولید کنندگان این محصولات بسیار مهم است که بتوانند طیف گسترده‌ای از سایزهای مختلف را در بازار ارائه دهند.

تفاوت لوله PVC و CPVC

تفاوت لوله PVC و CPVC

حتماً با ظاهر لوله پی وی سی آشنایی دارید که سفید است و برای لوله‌کشی و زهکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. PVC مخفف ” پلی وینیل کلراید ” است و جایگزین خوبی برای لوله‌های فلزی می‌باشد. این لوله از استحکام و دوام خوبی برخوردار بوده و نصب آسان و مقرون به صرفه بودنش آن را به یکی از پر کاربردترین محصولات در سر تا سر دنیا تبدیل کرده است.

PVC یک ماده ترموپلاستیک است که به شکل‌های مختلف قالب‌گیری می‌شود و برای ساخت لوله، اتصالات، شیرآلات و دیگر تجهیزات انتقال مایع از آن استفاده می‌شود.

CPVC چیست؟

CPVC چیست؟

CPVC از بسیاری جهات شبیه به PVC است اما نمی‌توان آن‌ها را به جای هم استفاده کرد. هر دوی آن‌ها از عناصر یکسانی ساخته می‌شوند با این تفاوت که یک عامل متمایز دارند. CPVC با واکنش کلرزنی رادیکال دچار تغییر شده و میزان کلرین متریال افزایش می‌یابد. CPVC نیز یک ترموپلاستیک است که در اشکال مختلف قالب‌گیری می‌شود.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

    به همین دلیل است که بسیاری از کُدهای ساختمانی استفاده از CPVC برای کاربری‌های آب گرم را الزامی می‌دانند.

بر اساس استاندارد ASTM محصولات PVC باید در کاربری‌هایی استفاده شوند که دمای آن‌ها از ۱۴۰ درجه فارنهایت تجاوز نمی‌کند. دماهای بالاتر از این مقدار می‌توانند باعث نرم شدن متریال شده و اتصالات را ضعیف کنند. از سوی دیگر CPVC می‌تواند دماهای تا ۲۰۰ درجه فارنهایت را تحمل نماید.

تفاوت‌های دیگر PVC و CPVC

تفاوت‌های دیگر PVC و CPVC

این دو متریال با هم کمی تفاوت دارند. برای لوله‌های PVC معمولاً از سایز اسمی لوله (NPS) استفاده شده، در حالیکه CPVC هم با استاندارد NPS و هم CTS (سایز لوله مسی) سایز بندی می‌شود.

سیستم سایزبندی لوله مسی (Copper Tube Size) یک سیستم سایزبندی کاملاً متفاوت از سیستم سایز اسمی لوله (NPS) است و همانطور که از نامش پیداست همان سیستمی است که برای سایزبندی لوله‌های مسی استفاده می‌شود.

پیش از خرید لوله CPVC حتماً باید به نوع کاربری خود و سایزهای مورد نیاز خود توجه داشته باشید. رنگ نیز می‌تواند یک نشانه باشد. اغلب محصولات CTS CPVC به رنگ زرد کمرنگ هستند، در حالیکه CPVC رده ۸۰ به رنگ خاکستری کمرنگ است. لوله و اتصالات PVC معمولاً به رنگ سفید یا خاکستری تیره هستند. همیشه مشخصاتی که تولید کننده بر روی لوله حک کرده است را بررسی کنید تا از انتخاب صحیح خود مطمئن شوید.

به دلیل تفاوت شیمیایی که در ساختار این دو محصول وجود دارد، گاهی اوقات از پرایمرها و حلال‌های متفاوتی نیز برای اتصال لوله‌ها و اتصالات آن‌ها استفاده می‌شود. ایجاد یک اتصال قوی به توانایی سیمان در نرم کردن شیمیایی پلاستیک بستگی دارد.

کاربرد پی وی سی و سی پی وی سی

کاربرد پی وی سی و سی پی وی سی

همانطور که قبلا هم گفته شد، CPVC برای کاربری‌های آب گرم تا ۲۰۰ درجه فارنهایت مناسب می‌باشد. PVC هنوز هم برای سیستم‌های آب معمولی، تخلیه و ونت استفاده می‌شود. گرچه که CPVC به طور گسترده برای سیستم‌های آب شرب سرد و گرم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص مقاوم‌تر CPVC باعث شده تا برای کاربری‌های تجاری و صنعتی مناسب باشد. CPVC به دلیل طیف گسترده کاربری که دارد از PVC گران‌تر است. همانطور که گفته شد متریالی مقرون به صرفه و تطبیق پذیر است.

می‌توان از لوله PVC در بازسازی ساختمان، سیستم‌های آب سرد، سیستم‌های ونت و تخلیه استفاده نمود. CPVC برای کاربری‌هایی توصیه می‌شود که حداکثر دما در آن‌ها از ۱۴۰ درجه فارنهایت بیشتر می‌شود، اما از ۲۰۰ درجه کمتر بوده و بالاتر نمی‌رود.

یک عامل تعیین کننده دیگر در مورد انتخاب متریال، ترکیب شیمیایی سیال در کاربری شماست. گرچه که PVC و CPVC هر دو در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مشابه مقاوم هستند، اما هر کدام از آن‌ها برای برخی ترکیبات عملکرد بهتری دارند.

آیا می‌توان محصولات PVC و CPVC را با هم استفاده کرد؟

آیا می‌توان محصولات PVC و CPVC را با هم استفاده کرد؟

تمامی لوله‌ها و اتصالاتی که دارای سایز اسمی یکسان باشند را می‌توان به هم متصل کرد اما استفاده از ترکیب لوله‌ها و اتصالات با متریال‌های مختلف توصیه نمی‌شود. استفاده از ترکیب متریال‌های مختلف فشار و دمای خط لوله را به خطر می‌اندازد. به همین دلیل همیشه توصیه می‌کنیم تا هر سیستم لوله تحت فشار با متریال‌ و رده‌ای انتخاب شود که با نوع کاربری تطابق داشته باشد.

کاربرد لوله پی وی سی (PVC) چیست؟

از پی وی سی معمولاً برای ساخت لوله‌های فاضلابی، شبکه‌های آبرسانی و آبیاری استفاده می‌شود.

مزایای لوله پی وی سی چیست؟

لوله پی وی سی خواص خود را برای بلند مدت حفظ کرده، نصب آن آسان بوده، وزنی سبک داشته، از استحکام و دوام خوبی برخوردار بوده و به راحتی قابل بازیافت است، به همین دلیل مقرون به صرفه نیز می‌باشد.

نحوه ساخت لوله پی وی سی چگونه است؟

ابتدا مواد اولیه PVC وارد اکسترودر می‌شود سپس در چندین نقطه از اکسترودر حرارت‌دهی و ذوب شده و اکسترودر توسط یک قالب لوله را شکل می‌دهد در نهایت لوله خنک می‌شود و با طول‌های مورد نیاز برش می‌خورد.

PVC چیست؟

PVC (پلی وینیل کلراید) یک ماده ترموپلاستیک است که به شکل‌های مختلف قالب‌گیری می‌شود و برای ساخت لوله، اتصالات، شیرآلات و دیگر تجهیزات انتقال مایع از آن استفاده می‌شود.

تفاوت PVC و CPVC چیست؟

هر دوی آن‌ها از عناصر یکسانی ساخته می‌شوند با این تفاوت که یک عامل متمایز دارند. CPVC با واکنش کلرزنی رادیکال دچار تغییر شده و میزان کلرین متریال افزایش می‌یابد. این تفاوت در آرایش باعث می‌شود تا CPVC بتواند طیف گسترده‌تر از دماها را تحمل نماید.