در میان طیف گسترده فلنج‌های فورج شده، انواع کشویی آن نیز موجود می‌باشند که با عنوان فلنج اسلیپون شناخته می‌شوند. این فلنج مقرون به صرفه بوده و نصب آن آسان می‌باشد. متداول‌ترین انواع فلنج بر اساس استاندارد ASME B16.5 شامل فلنج گلودار، اسلیپون، ساکت ولد، لپ جوینت، رزوه‌ای و فلنج کور است. قدرت فلنج اسلیپون تحت فشار داخلی دو سوم فلنج گلودار بوده و طول عمر آن‌ها نیز تحت فشار یک سوم فلنج گلودار می‌باشد.

مشخصات اصلی فلنج اسلیپون

مشخصات اصلی فلنج اسلیپون

این فلنج برای هزینه کم متریالش و نصب آسانش شناخته شده است. یکی از مزایای فلنج اسلیپون این است که می‌توان آن را به عنوان لپ جوینت نیز استفاده کرد. این فلنج با قطرهای مختلف و با مدل‌های کم فشار مختلف موجود است. فلنج اسلیپون بر خلاف فلنج گلودار دارای گلویی که بر روی لوله قرار بگیرد نیست، بنابراین برای نصب آن نیاز به دو بار جوشکاری (در داخل و خارج) می‌باشد.

نحوه کارکرد فلنج اسلیپون

نحوه کارکرد فلنج اسلیپون

فلنج اسلیپون باید پیش از جوشکاری داخل لوله گذاشته شود. در این شرایط دو بار جوشکاری انجام می‌شود، هم در داخل و هم در بیرون، زیرا برای دوام بیشتر باید از نشتی جلوگیری شود. مقاومت فشار فلنج اسلیپون تقریباً ۳/۲ فلنج گلودار می‌باشد. فلنج اسلیپون برای کاربری‌های با فشار کم مناسب بوده و نصب آن آسان می‌باشد، همچنین می‌توان آن را به لوله‌های مختلف جوش داد. بعلاوه، جوشکاری باعث می‌شود تا هزینه‌های تولید کاهش یابد. این فلنج برای نصب در خط نیاز به فضای طولی زیاد و برش دقیق لوله نداشته، همچنین تراز کردن آن آسان‌تر است.

کاربرد فلنج اسلیپون

کاربرد فلنج اسلیپون

این نوع فلنج معمولاً برای مایعات با فشار کم که ریسک نشتی آن‌ها کم است استفاده می‌شود. فلنج اسلیپون معمولاً در خطوط آب سرد، خطوط آب اطفاء حریق، خطوط هوای فشرده با فشار کم و خطوط فرآوری برای موادی مانند بخار، نفت، گاز، میعانات و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همیشه به خاطر داشته باشید متریال‌هایی که در خطوط دارای فلنج اسلیپون توزیع می‌شوند فشار کمی دارند و شرایط کاری آن خطوط نیز سخت نیست.

مزایا و معایب فلنج اسلیپون

مزایا و معایب فلنج اسلیپون

مزایا

• مقرون به صرفه بودن
• نصب آسان
• اشغال کردن حداقل فضای طولی
• تولید شدن در طیف وسیعی از قطرها

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

معایب

• استفاده از آن‌ها در کاربری‌های با فشار بالا ممکن نیست
• استفاده از آن‌ها در کاربری‌هایی که مایعات یا گازهای خطرناک وجود دارند امکان‌پذیر نمی‌باشد

یکی از معایب دیگر فلنج اسلیپون این است که همیشه ابتدا باید یک لوله و سپس یک اتصال جوش داده شود. امکان استفاده از ترکیب فلنج اسلیپون و زانویی یا سه راهی وجود ندارد، زیرا اتصالات نام برده شده فاقد انتهای مستقیمی هستند که بتواند به طور کامل درون فلنج اسلیپون قرار بگیرد.

فلنج گلودار

فلنج گلودار

فلنج گلودار به دلیل گلوی مخروطی بلندی که دارد به راحتی قابل تشخیص است.  گلوی مخروطی بلندی که فلنج گلودار دارد تقویت کننده بسیار مهمی محسوب می‌شود که در کاربری‌های مختلف نظیر کاربری‌های فشار بالا، زیر دمای صفر یا دماهای بالا کاربرد دارد. انتقال آرام از ضخامت فلنج به ضخامت دیواره لوله یا اتصالات که به دلیل شکل مخروطی فلنج می‌باشد در شرایط خم شدن مکرر ناشی از انبساط خط یا دیگر نیروهای متغیر بسیار سودمند است. دهانه این فلنج با قطر داخلی لوله یا اتصالات دیگر مطابقت دارد بنابراین هیچ محدودیتی در تولید آن وجود ندارد. این امر از ایجاد تلاطم در ناحیه اتصال جلوگیری کرده و میزان فرسایش را کاهش می‌دهد. فلنج گلودار از طریق قسمت مخروطی شکل خود توزیع تنش خوبی دارد و برای تشخیص معایب آن می‌توان به راحتی تست رادیوگرافی را برایش انجام داد.

فلنج ساکت ولد

فلنج ساکت ولد

این فلنج ابتدا برای استفاده در لوله‌کشی‌های سایز کوچک با فشار بالا تولید شد. استحکام استاتیک فلنج ساکت ولد مشابه فلنج اسلیپون است، اما مقاومت فرسایش آن‌ها ۵۰ درصد بیشتر است. اتصال این فلنج به لوله با استفاده از یک جوش گوشه در قسمت بیرونی فلنج انجام می‌شود. اما پیش از جوشکاری باید فضایی بین فلنج و لوله یا اتصال دیگر وجود داشته باشد. هنگام بستن فلنج و پیش از جوشکاری، لوله باید در عمیق‌ترین قسمت داخل سوکت گذاشته شده و سپس تقریباً به اندازه ۱.۶ میلیمتر از تماس بین انتهای لوله و شانه سوکت دور شود.

نقطه ضعف این فلنج شکافی است که باید ایجاد شود. عمدتاً در سیستم‌های لوله‌کشی استنلس استیل شکاف بین لوله و فلنج می‌تواند باعث مشکلات خوردگی شود. در برخی فرآیندها استفاده از این فلنج مجاز نیست.

فلنج لپ جوینت

فلنج لپ جوینت

فلنج لپ جوینت دارای سطحی صاف بوده و همیشه همراه با ته کوب (stub end) استفاده می‌شود. فلنج لپ جوینت درست مانند هر فلنج دیگری در ابعاد مختلف تولید می‌شود اما raised face نیست. فلنج لپ جوینت کاملاً مشابه فلنج اسلیپون است با این تفاوت که در قسمت تقاطع سطح فلنج و دهانه برای تطابق با قسمت فلنجی ناحیه ته کوب (Stub End) فاقد شعاع می‌باشد. توانایی نگهداری فشار این فلنج کم بوده اما از فلنج اسلیپون بهتر است و طول عمر آن فقط یک دهم فلنج گلودار است.

این فلنج در سایزهای مختلف موجود بوده و می‌توان آن را در تمامی فشارها استفاده کرد. فلنج لپ جوینت بر روی لوله لغزیده اما به آن جوش داده نمی‌شود. فشار پیچ و مهره توسط فشار فلنج علیه پشت لوله (Stub End) به گسکت منتقل می‌شود.

این فلنج مزایای ویژه‌ای دارد که عبارتند از:

• آزادی چرخش در اطراف لوله که هم تراز کردن آن با حفره‌های پیچ و مهره فلنج مقابل را آسان می‌کند.
• عدم تماس با مایع درون لوله که اغلب باعث می‌شود بتوان فلنج‌های کربن استیل ارزان قیمت را همراه با لوله‌های مقاوم در برابر خوردگی استفاده کرد.
• در سیستم‌هایی که خوردگی و ساییدگی به سرعت صورت می‌پذیرد، می‌توان این فلنج‌ها را برای استفاده مجدد جمع‌آوری کرد.

ته کوب (Stub End)

ته کوب (Stub End)

ته کوب همیشه همراه با فلنج لپ جوینت و به عنوان فلنج پشتیبان استفاده می‌شود. این اتصال فلنجی در کاربری‌های کم فشار که درجه اهمیت بالایی ندارند استفاده می‌شوند. این یکی از روش‌های ارزان فلنج کاری است. برای مثال در یک سیستم لوله‌کشی استنلس استیل می‌توان از فلنج کربن استیل استفاده کرد زیرا در تماس با محصول درون لوله قرار نمی‌گیرند.

ته کوب تقریباً برای تمامی قطرهای لوله موجود است. ابعاد و تلورانس ابعاد در استاندارد ASME B.16.9 تعریف شده است. ته کوب سبک و مقاوم در برابر خوردگی در استاندارد MSS SP43 تعریف شده است.

فلنج رزوه ای

فلنج رزوه ای

فلنج رزوه ای در شرایط خاص استفاده شده و مزیتش این است که می‌تواند بدون جوشکاری به لوله متصل شود. این فلنج در اکثر سایزها و با انواع درجه‌بندی فشار موجود است. امروزه اتصالات رزوه ای منحصراً برای لوله‌های با سایز کوچک استفاده می‌شوند. یک فلنج یا اتصال رزوه ای برای سیستم لوله‌کشی با ضخامت دیواره کم مناسب نیست، زیرا برش دادن رزوه بر روی لوله امکان‌پذیر نیست. راهنمای لوله‌کشی ASME B31.3 می‌گوید: جایی که از لوله فولادی رزوه شده برای خدمات بخار با فشار بالای ۲۰۰ psi یا خدمات آبی با فشار بالای ۱۰۰ psi با دمای آب بالای ۲۲۰ درجه فارنهایت استفاده می‌شود، لوله باید بدون درز بوده و ضخامتی حداقل معادل رده ۸۰ مطابق با استاندارد ASME B36.10 داشته باشد.

فلنج کور

فلنج کور

فلنج کور بدون دهانه تولید می‌شود و برای مسدود کردن انتهای سیستم لوله‌کشی، دریچه‌ها و دهانه مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلنج کور از نظر فشار داخلی و بار پیچ و مهره‌ها، مخصوصاً در سایزهای بزرگ‌تر، متحمل بیشترین فشار می‌شود.

گرچه بیشتر این فشارها از نوع خَمشی و نزدیک به مرکز هستند، و از آنجا که این فلنج‌ها قطر داخلی استانداردی ندارند، برای استفاده در کاربری‌های با دما و فشار بالاتر مناسب هستند.