پنل عایق سازه‌ای (SIP) ، پنلی مهندسی شده است که برای ساختن دیوارها، سقف و کف از آن استفاده می‌شود. پنل عایق سازه‌ای جایگزینی برای روش‌های ساخت مرسوم و قدیمی محسوب می‌شود که دوام و قدرت آن بیشتر بوده و در مصرف بهینه انرژی بسیار موثر است.

با این مقاله از سلسله مقالات عایق پترو ایلیا همراه ما باشید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

پنل عایق سازه‌ای معمولاً شامل یک لایه عایق فوم سخت می‌باشد که بین دو لایه سازه‌ای مانند صفحات OSB قرار می‌گیرد. این پنل‌ها در سایزها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و ضخامت آن‌ها بین ۴ الی ۸ اینچ می‌باشد.

می‌توان برای کارهای سفارشی SIP را در ابعاد بزرگتری هم تولید کرد اما برای نصب ابعاد بزرگ پنل عایق سازه ای به کِرین نیاز خواهد بود. می‌توان برای استفاده از پنل عایق سازه‌ای در پوشش داخلی آن را مطابق با نیازهای خاص پروژه سفارشی‌سازی کرد.

پنل عایق سازه‌ای می‌تواند حدود ۱۰ پوند در هر فوت مربع (PSF) بار مرده و ۷۰ پوند در هر فوت مربع بار زنده را تحمل کند. می‌توان از این عایق هم در سقف و کف و هم در دیوارها بهره برد. همچنین می‌توان تا محدوده ۱۸ پا را بدون نیاز به پشتیبانی اضافی با این عایق پوشش داد. این ویژگی باعث شده تا این عایق قوی‌تر از سطوحی باشد که با استفاده از قاب‌های چوبی مرسوم ساخته می‌شوند.

تاریخچه پنل عایق سازه ای

تاریخچه پنل عایق سازه ای

ایده پشت این عایق در دهه ۳۰ میلادی و زمانی شکل گرفت که ایالات متحده قصد داشت تا با آزمودن راه‌های متفاوت از منابع طبیعی خود محافظت کند. پنل عایق سازه‌ای (SIP) در دهه ۷۰ میلادی در بازار صنعت ساختمان‌سازی شناخته شد و این زمانی بود که تولید کنندگان شروع به بازاریابی این محصولات به عنوان جایگزینی برای روش‌های ساخت مرسوم کردند.

بازار ساختمان‌های مسکونی شمال شرق آمریکا نخستین منطقه‌ای بود که به استفاده از پنل عایق سازه‌ای روی آورد. گرچه که استفاده از این نوع عایق در ساخت خانه به مراتب کمتر از روش‌های مرسوم ساخت بود، اما پنل عایق سازه ای مزایای بسیاری دارد که باید هنگام طراحی یک ساختمان مسکونی یا تجاری حتماً آن‌ها را مد نظر قرار داد.

انواع پنل عایق سازه ای

انواع پنل عایق سازه ای

روش تولید این نوع عایق بسیار حائز اهمیت می‌باشد چراکه کنترل کیفیت در طی ساخت در واقع کارایی و طول عمر پنل‌ها را مشخص می‌نماید. بسیار مهم است که درک درستی از نحوه اتصال یا چسباندن سطح پنل‌ها به متریال عایق وجود داشته باشد. پنل‌هایی که اتصالشان به عایق به خوبی صورت نگرفته باشد عملکرد خوبی ندارند و حتی ممکن است لایه‌های آن‌ها از هم باز شود.

برخی از تولید کنندگان برای اطمینان از فرآیند اتصال درست، روش‌های مختلفی را نظیر استفاده از متریال‌های عایق سیمانی و فیبری سخت مورد آزمایش قرار داده‌اند.

متداول‌ترین انواع پنل عایق سازه‌‍ای (SIP)

متداول‌ترین انواع پنل عایق سازه‌ای (SIP):

پنل‌های عایق شده با پُلی استایرن گسترده: اکثر پنل‌های عایق سازه‌ای با استفاده از عایق فوم تخته‌ای پلی استایرن گسترده (EPS) تولید می‌شوند که یک نوع عایق سلول بسته است. زمانی که از این عایق در پنل عایق سازه‌ای استفاده می‌شود مقدار R-value آن در هر اینچ ضخامت، R-4 الی R-5 می‌باشد. مقدار R-value کلی برای این پنل‌ها نهایتاً ۱۳.۸ است. محدوده سایز پنل‌های EPS بین ۴ الی ۲۴ پا در عرض می‌باشد.

پنل‌های عایق شده با پلی یورتان و پلی ایزوسیانورات: R-value اسمی پلی یورتان و پلی ایزوسیانورات در هر اینچ ضخامت حدود R-6 الی R-7 می‌باشد. این پنل‌ها معمولاً با ضخامت ۳.۵ اینچ برای دیوارها و با ضخامت ۷.۵ اینچ برای سقف تولید می‌شوند.

این نوع پنل‌های عایق SIP گران‌تر از پنل‌های عایق EPS هستند، اما مقاومت بیشتری در برابر آب و آتش داشته و مقدار R-value آن‌ها بالاتر می‌باشد. هنگامیکه از شکل مایع پلی ساسیانورات یا پلی یورتان استفاده می‌شود، R-value اولیه پنل عایق سازه‌ای (SIP) را کاهش داده اما در عوض پنل را قویتر می‌کند. فوم مایع حاوی یک عامل دمنده است که به مرور زمان کاهش یافته و در نتیجه R-value نیز کاهش پیدا می‌کند. اما با سخت‌تر شدن فوم، اتصالی بسیار قوی با جلد بیرونی ایجاد شده و پنلی قوی‌تر ایجاد می‌شود.

زمانیکه این نوع پنل‌ها با سطوح فلزی ساخته می‌شوند می‌توان به دلیل استحکام و آسانی نصب آن‌ها را به جای دیوارهای شیب‌دار پیش‌ساخته برای ساختمان استفاده کرد.

پنل‌های عایق شده با هسته نِی فشرده: این نوع عایق‌ها نسبت به انواع دیگر پنل‌های عایق سازه‌ای بیشتر با محیط زیست سازگار هستند چراکه با استفاده از ضایعات نِی‌های کشاورزی بازیافت شده تولید می‌شوند. گرچه که این پنل‌ها بیشتر با محیط زیست سازگار هستند اما مقدار R-value آن‌ها نسبت به دیگر انواع پنل عایق سازه ای کمتر است.

مزایای کلی پنل عایق سازه ای

مزایای کلی پنل عایق سازه ای

پنل عایق سازه‌ای در تمامی سطوح ساخت و طراحی ساختمان و برای معماران، طراحان، سازندگان و ساکنان ساختمان مزایای بسیاری دارد.

• این پنل‌ها کاربردهای زیادی دارند از جمله استفاده برای قسمت داخلی و خارجی دیوارها، سطوح کف و سقف.
• با استفاده از این پنل‌ها می‌توان خرپاهای سقف را حذف کرد که باعث می‌شود فضای داخلی ساختمان بیشتر شود.
• پنل عایق سازه‌ای از نظر ساختاری به قاب‌های چوبی مرسوم برتری دارد. این پنل‌ها قویتر بوده و نسبت به جابجایی حساسیت کمتری دارند.
• ساختمان‌هایی که با پنل‌های عایق سازه‌ای ساخته شده‌اند نسبت به ساختمان‌هایی که با سیستم مرسوم و قدیمی ساخته شده‌اند از لحاظ بهره‌وری انرژی ۵۰ درصد بهینه‌تر هستند.
• با استفاده از این عایق‌ها می‌توان دیوارهایی با ضخامت کمتر اما با مقدار U یکسان با دیگر عایق‌ها بهره برد.
• می‌توان پنل عایق سازه‌ای را با متریال‌های ساختمانی دیگر نظیر آجر، بلوک، سنگ، کاشی، تخه سنگ، چوب، فولاد و شیشه ترکیب کرد.

مزایای پنل عایق سازه‌ای برای معماران و طراحان

مزایای پنل عایق سازه‌ای برای معماران و طراحان

• می‌توان در مراحل اولیه انتخاب پنل و طراحی ساختمان ورودی را پیشنهاد داد.
• استفاده از پنل عایق سازه‌ای در ساختمان باعث می‌شود تا بتوان نسبت به مصالح ساختمانی مرسوم آزادی بیشتری داشته و خلاقیت بیشتری را به کار برد.
• در صورت استفاده از پنل عایق سازه‌ای، طراحی نقشه کامل با CAD بسیار آسانتر خواهد بود.
• می‌توان از پنل عایق سازه‌ای در بسیاری از کاربری‌های متفاوت تجاری و مسکونی استفاده کرد. این پنل‌ها با اَشکال دیگر ساختمانی کاملاً سازگار هستند. ساختمان‌هایی که با شیوه مرسوم و قدیمی ساخته شده‌اند را می‌توان به راحتی با پنل عایق سازه‌ای اصلاح یا تکمیل کرد.

 مزایای پنل عایق سازه‌ای برای سازندگان

 مزایای پنل عایق سازه‌ای برای سازندگان

• استفاده از پنل عایق سازه‌ای می‌تواند زمان ساخت و ساز را تا دو الی سه برابر کاهش دهد.
• سایت ساختمان نیاز به نظارت کمتری خواهد داشت.
• به هیچ ابزار تخصصی نیاز نخواهد بود.
• تخمین هزینه‌ها فرآیندی ساده‌تر و دقیق‌‍تر خواهد بود.

مزایای پنل عایق سازه‌ای برای ساکنان ساختمان

مزایای پنل عایق سازه‌ای برای ساکنان ساختمان

• ساختمان‌هایی که با پنل عایق سازه‌ای ساخته می‌شوند در برابر نفوذ هوا مقاوم بوده و عاری از نواحی سرد هستند.
• با استفاده از سیستم‌های سقف SIP دیگر نیازی به خرپاهای سقف نخواهد بود و همین امر باعث می‌شود که فضای داخل ساختمان بیشتر گردد.
• پنل عایق سازه‌ای اجازه می‌دهد که یک خانه یا دفتر کار بسیار سریع‌‍تر ساخته شود.
• هزینه کارگر در مقایسه با روش‌های مرسوم کاهش پیدا می‌کند.
• هزینه‌های انرژی ۵۰ الی ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کنند.
• ساختمان‌هایی که با پنل عایق سازه‌ای ساخته می‌شوند نسبت به ساختمان‌های ساخته شده به روش‌های مرسوم بسیار آرام‌تر و ساکت‌تر هستند. پنل عایق سازه‌ای عاملی بسیار مهم در طراحی‌های ضد صدا (آکوستیک) است.