عایق‌های مرسوم عمدتاً سفت و سخت بوده، کاربری دائمی داشته و از آن‌ها برای عایق لوله و دیگر تجهیزات استفاده می‌شود. اگر بخواهید چنین عایق‌هایی را برای بازرسی‌های جزئی یا تعمیر بردارید دیگر نمی‌توانید آن‌ها را تعویض نمایید. عایقی که انعطاف‌پذیر نیست و سفت و سخت است برای همه نوع کاربری مناسب نیست. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

در برخی موارد بلنکت‌های عایق انعطاف‌پذیر راه حل بهتری هستند چون می‌توان آن‌ها را با متریال‌های متنوعی و با قابلیت انعطاف‌پذیری تولید کرد. با استفاده از این نوع عایق‌ها می‌توان اجزایی که دارای اشکال نامنظم هستند را به خوبی عایق کرد.

متریال عایق انعطاف‌پذیر

جنس عایق‌های مرسوم لوله معمولاً از فایبرگلاس پیش‌ساخته است که هیچگونه انعطاف‌پذیری نداشته و یا انعطاف‌پذیری آن کم است. عایق‌‌های انعطاف‌پذیر را می‌توان از متریال‌های ذیل تولید کرد:

عایق پیروژل (Pyrogel XT)

۱- پیروژل (Pyrogel XT)

از این متریال برای تولید عایق انعطاف‌پذیر گرم استفاده می‌شود. عملکرد حرارتی فوق‌العاده این عایق ۲ الی ۵ برابر بهتر از عایق‌های هم رده خودش است. نصب آن آسانتر بوده و زمان کمتری می‌گیرد. می‌توان این عایق را به اشکال مختلف برش داده و در انحناهای تنگ و نواحی که دسترسی محدود است استفاده کرد. درست است که عایق Pyrogel XT نرم و انعطاف‌پذیر است اما مقاومت بسیار خوبی دارد. Pyrogel XT عملکرد حرارتی خود را حتی پس از فشرده‌سازی به میزان ۱۰۰ psi هم حفظ می‌کند. از آنجایی که حجم این عایق‌ها نسبت به عایق‌های سخت کمتر است در نتیجه انبارداری و هزینه‌های مربوط به نگهداری و حمل و نقل آن‌ها هم کمتر می‌باشد. پیروژل هیدروفوبیک است و آب را دفع می‌کند اما اجازه عبور بخار را می‌دهد و از ایجاد خوردگی در زیر عایق جلوگیری می‌نماید.

ورق عایق

۲- ورق عایق

این متریال برای تولید عایق انعطاف‌پذیر سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق دارای چسب حساس به فشار (PSA) می‌باشد. این عایق کاملاً سازگار با محیط زیست و فاقد CFC بوده و یک عایق الاستومری حرارتی انعطاف‌پذیر به شمار می‌آید. رنگ این عایق مشکی است و نشانه‌ها و علامات روی آن طلایی می‌باشد. همچنین به صورت ورقه‌های تخت “۳۶x”48 و با ضخامت استاندارد (“۱.۸ در “۲) تولید می‌شوند. یک طرف این عایق با پوست و طرف دیگر آن با چسب اکریلیک تقویت شده و دارای آستر مقاوم در برابر پارگی است. ورق عایق با PSA همچنین به صورت رولی هم موجود است که عرض استاندارد هر رول “۴۸ می‌باشد. این محصول غیر متخلخل و بدون فیبر بوده و در برابر رشد کپک مقاوم است.

ویژگی‌های PSA: دارای آستر پلی الیفین مقاوم در برابر پارگی و رطوبت، آستر فایبرگلاس تقویت شده که مانع کشش عایق شده و استحکام آن را افزایی می‌دهد.

ورق عایق دارای PSA جهت جلوگیری از افزایش حرارت، چگالش و انجماد در تجهیزات یا مجاری سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در سیستم‌های گرم و سرد می‌تواند مانع کاهش دما گردد. استفاده از این محصول برای کاربری‌هایی که دمای آن‌ها بین ۴۰- درجه فارنهایت الی ۲۰۰ درجه فارنهایت (۴۰- درجه سانتیگراد الی ۹۳ درجه سانتیگراد) می‌باشد توصیه می‌‍گردد. استفاده از ورق عایق دارای PSA جهت مقاوم‌سازی نیز متداول است. در صورت استفاده از این عایق در محیط بیرون باید از روکش محافظتی ۳۷۴ UV یا دیگر روکش‌های توصیه شده استفاده نمایید. جهت ظاهر بهتر می‌توانید از دو روکش استفاده کنید.

عایق وینیل

۳- عایق وینیل

این متریال برای تولید عایق انعطاف‌پذیر صدا (عایق کاهش صدا) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق جهت کاهش انتقال صدا و نویز از دیوار، سقف و کف طراحی شده است. همچنین به عنوان مانعی برای نویز در کامپوزیت‌های آکوستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق کاملاً انعطاف‌پذیر و تطبیق‌پذیر است و استحکام بسیار بالایی در برابر کشش و پارگی دارد. همچنین نصب آن بسیار ساده می‌باشد. عرض استاندارد این عایق “۵۴ بوده و بهترین کاربری آن بین دماهای ۲۰- درجه فارنهایت الی ۱۸۰+ درجه فارنهایت می‌‍باشد.

با استفاده از این متریال‌های پیشرفته می‌توان عایق‌های انعطاف‌پذیری تولید کرد که قابلیت جابجایی، خم کردن، پیچش و … را دارند.

کاربردهای عایق انعطاف‌پذیر

کاربردهای عایق انعطاف‌پذیر

این عایق کاربردهای زیادی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

عایق شلنگ: هرگونه شلنگ بزرگ که دارای پیچ و تاب‌های نامنظم بوده و نیازمند عایق‌کاری است را می‌توان با این محصول عایق کرد؛ مانند شلنگ‌های انتقال روغن داغ.

عایق اجزای بزرگ با دمای بالا: هر چیز بزرگی که گرد بوده و یا لبه‌های زیادی داشته و به عایقی انعطاف‌پذیر نیاز داشته باشد.

سیستم‌های پنل: هر سیستم پنلی که برای بازرسی یا تعمیر نیاز به دسترسی آسان داشته باشد.