جایگاه عایق در جهان امروز بسیار مهم بوده و عایق‌کاری راهکاری کلیدی برای دستیابی به راندمان بالاتر انرژی است. رسانایی حرارتی یکی از ویژگی‌های فنی اصلی است، اما هنگام انتخاب متریال عایق نباید فقط این عامل را مدنظر خود قرار دهید. دارا بودن استانداردهای آتش‌سوزی، پایداری مکانیکی (دوام و طول عمر عایق) و راحتی نصب نیازمندی‌هایی هستند که باید حتماً در نظر گرفته شوند. یکی دیگر از موارد مهم محافظت از عایق در برابر نفوذ رطوبت است چرا که رطوبت باعث ایجاد خوردگی در زیر عایق می‌شود. عایق علاوه بر ویژگی‌های حرارتی دارای خاصیت ضد صدا یا ضد نویز هم می‌باشد و می‌تواند بخشی از صداهای مزاحم را نیز جذب خود کند. پترو ایلیا در این مقاله به اهمیت روز افزون عایق و تاثیر آن بر روی تغییرات آب و هوایی و روندهای جهانی می‌پردازد. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

جایگاه عایق در جهان امروز

توسعه تکنولوژی عایق

موضوع عایق بسیار کهن و قدیمی است، در عصر حجر انسان برای حفاظت خود در برابر سرما لباس‌هایی از پشم حیوانات را تهیه می‌کرد. انسان برای هزاران سال از قانون رسانایی حرارتی پایین لایه‌های هوای ساکن استفاده کرده است. خانه‌هایی که در عصر برنز از نِی ساخته شده بودند توانستند عایق حرارتی خوبی را فراهم نمایند. در این دوره دیوارهای دو پوسته‌ای نیز ساخته شدند. در آن زمان با پُر کردن فضای بین دو دیوار و پوشاندن آن با علف خشک می‌توانستند به خاصیت عایقی خوبی دست پیدا کنند.

توسعه تکنولوژی عایق

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

یکی از عوامل مهم در توسعه متریال‌های عایق پیشرفت تکنیک‌های تبریدی بود که منجر به ساخت اولین مخازن سرد در ابتدای قرن بیستم شد. این مخازن ابتدا با تخته چوب پنبه عایق می‌‍شدند. انگیزه‌های بیشتر برای توسعه و استفاده از متریال‌های عایق از مقررات ذخیره انرژی گرفته شده‌اند که این مقررات در دهه ۷۰ میلادی و به عنوان واکنشی در برابر بحران نفتی وضع شدند. امروزه متریال‌‌های عایق زیادی موجود هستند که کاربردهای فراوانی هم دارند.

بحران نفتی بود که باعث شد تا همه از وابستگی شدید اقتصاد به نفت مطلع شوند و این موضوع به سرعت در دستور کار سیاست‌ها قرار گرفت. نگرانی نسبت به ماهیت محدود سوخت‌های فسیلی و تاثیر آن بر روی طبیعت باعث شد تا جنبش‌هایی جدید نظیر جستجو برای تکنولوژی‌های جایگزین ایجاد شده و سازمان‌هایی برای جلوگیری از تاثیر انسان بر روی طبیعت تشکیل گردند. در حالیکه مطالعات اولیه درباره تغییرات آب و هوایی رد شدند اما در مجامع مختلف این نظر پذیرفته شده است که رفتار انسان بر روی تغییرات آب و هوایی موثر بوده و تبعاتی خطرناک برای طبیعت در پی دارد. اما امروزه کاملاً مشخص شده است که ما در دوره‌ای از تغییرات آب و هوایی زندگی می‌کنیم.

جایگاه عایق در جهان امروز

عایق یک تکنولوژی کلیدی است

عایق یکی از موثرترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای کاهش انتشار CO2 می‌باشد. این به دلیل تاثیر عایق در ذخیره‌سازی انرژی می‌باشد. عایق حرارتی باعث کاهش اتلاف انرژی شده و باعث کاهش انرژی مورد نیاز برای گرمایش یا سرمایش ساختمان‌ها می‌گردد. عایق حرارتی یکی از تکنولوژی‌های کلیدی در بهره‌وری از انرژی است. هرجا که انرژی تولید، حمل و نقل و یا ذخیره شود اگر تجهیزات مورد استفاده به خوبی عایق نشده باشند بخشی از منابع ارزشمند شما از بین خواهند رفت. این مسئله برای تجهیزات خدمات ساختمانی و کارخانه‌های صنعتی نیز صادق است. عایق الاستومری حرارتی یکی از ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین اقدامات برای بهره‌وری از انرژی بوده و بازدهی سرمایه در این بخش خیلی به سرعت اتفاق می‌افتد. هیچ سرمایه‌گذاری دیگری در زمینه حفاظت از محیط زیست چنین پتانسیلی را در زمینه بازگشت سرمایه ندارد. با احتساب میانگین فقط ۱% کل هزینه تجهیزات مکانیکی، می‌توان گفت که عایق الاستومری کارایی، دوام و بازدهی بیشتری هم در ساختمان‌ها و هم در صنایع دارد.

شرکت اکوفیس (Ecofys) که یک شرکت بین‌المللی در زمینه مشاوره انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی می‌باشد مطالعه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد عایق‌کاری در صنایع معمولاً از نظر اقتصادی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما با نصب سیستم‌های عایق بهینه می‌توان تا ۴۵ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد. بنابراین سرمایه‌ای که به عایق‌کاری اختصاص می‌دهید معمولاً پس از چند ماه باز می‌گردد. بخش‌های صنعتی بر خلاف بخش ساختمان یا حمل و نقل هنوز هیچ آیین‌نامه یا مصوبه‌ای در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی ندارند.

عایق یک تکنولوژی کلیدی است

افزایش تقاضای روندهای جهانی برای استفاده از عایق

امروزه تجارت و جامعه با سرعتی بسیار بیشتر از زمان انقلاب صنعتی در تغییر هستند. توسعه اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و دستگاه‌های دیجیتالی تصویری قدرتمند از سرعت باورنکردنی تغییرات تکنولوژی را ارائه می‌دهند. فناوری‌های جدید همواره جهان را تغییر می‌دادند اما چیزی که امروزه در حال رخ دادن است سرعت بسیار بیشتری دارد. حدوداً ۵۰ سال طول کشید تا نیمی از جمعیت آمریکا صاحب تلفن شوند، این در حالیست که فیسبوک در کمتر از یک سال ۶ میلیون کاربر داشت و تنها پس از چند سال توانست ۱ میلیارد کاربر را جذب کند.

دیجیتالیزه کردن یکی از روندهای  بسیار بزرگ جهانی است که شرکت‌ها، اقتصاد، سیاست و جامعه را دگرگون می‌کند. روندهای بزرگ تغییراتی پیچیده هستند که ساختارهای اجتماعی و اقتصادی را در طول دهه‌ها تغییر داده‌اند. جدای از دیجیتالیزه شدن، جهانی‌سازی، تغییرات جمعیتی، شهرنشینی، بهره‌وری از انرژی، تغییرات آب و هوایی و افزایش ثروت در میان مهمترین و بزرگترین روند‌ها قرار دارند که توسعه اقتصادی را در سال‌های پیش رو شکل داده‌اند و در این میان باعث تقویت روندهایی نظیر سیستم‌های تبریدی و تکنولوژی تهویه مطبوع شده‌اند.

افزایش تقاضای روندهای جهانی برای استفاده از عایق

تاثیر عایق بر روند بهره‌وری انرژی

تامین انرژی پایدار برای آینده یکی از بزرگترین چالش‌های اجتماعی عصر ماست. مصرف انرژی در جهان در حال افزایش است. طبق اظهارات یک کارگروه بریتانیایی در سال ۲۰۳۵ به یک سوم انرژی بیشتر از امروز نیاز خواهیم داشت.

انقلاب انرژی فقط در صورتی قابل دستیابی است که بهره‌وری انرژی در تمامی بخش‌ها مدنظر قرار داده شود. ابتدا لازم است تا در صنعت آگاهی را نسبت به این واقعیت افزایش دهیم که استفاده از عایق برای تجهیزات باعث بازگشت سرمایه بی‌نظیری می‌شود.

در کشورهای صنعتی الزامات مربوط به بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها رو به افزایش است و استانداردهای بیشتری در زمینه عایق‌های ساختمانی و خدمات عایق وضع شده است. همچنین قوانین مربوط به صرفه‌جویی و ذخیره انرژی برای ساختمان‌های نوساز و بازسازی ساختمان‌های قدیمی سختگیرانه‌تر شده‌اند. قیمت انرژی هر روز گران‌تر شده و مصرف سوخت‌های فسیلی همواره بیشتر می‌شود که از تبعات آن تغییرات آب و هوایی است و همین موضوع باعث وضع قوانین سختگیرانه در زمینه مصرف انرژی شده است.

تاثیر عایق بر روند بهره‌وری انرژی

جایگاه عایق در روند شهرنشینی

امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و روند مهاجرت از روستا به شهر همچنان رو به افزایش است. این مهاجرت به ویژه در کشورهای در حال توسعه کاملاً قابل مشاهده است. همچنین روند کم شدن جمعیت در کشورهای پیشرفته هم کاملاً محسوس می‌باشد. در کشورهایی که به سرعت در حال توسعه و رشد هستند مانند هند و چین، تقاضا برای عایق و متریال‌های مختلف عایق در حال افزایش است که دلیل آن هم افزایش ساخت و سازها می‌باشد. در کشورهای صنعتی افزایش تقاضا به دلیل املاک موجود در شهرها می‌باشد. کمیاب شدن زمین باعث شده تا ساختمان‌ها و برج‌های بسیار بلندی ساخته شوند. برای اطمینان از اینکه زیرساخت‌ها می‌توانند با سرعت رشد شهرها مطابقت داشته باشند باید سیاستی مختص ساختن بناهای جدید در پیش گرفته شود و سعی شود تا ساختمان‌های قدیمی‌تر نیز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید انرژی کمتری مصرف کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان‌های موجود استفاده از عایق الاستومری لوله ای است.

برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و برآوردن تقاضای روز افزون انرژی بسیار ضروری است که منابع در ساختمان‌ها ذخیره شوند. ساختمان‌هایی که به تجهیزات مدرن زیست محیطی و سیستم HVAC مجهز هستند به عنوان الگویی برای نسل جدید ساختمان‌ها به حساب می‌آیند. ساختمان‌های سبز که بر اساس معیارهای زیست محیطی ساخته شده‌اند در واقع نسل بعدی ساختمان‌ها بوده که در قبال مصرف انرژی مسئول می‌باشند.

جایگاه عایق در روند شهرنشینی

روند افزایش ثروت

بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۲۰۱۴ ارزش واقعی تولید ناخالص جهانی از ۱۲۱۳۸ میلیارد دلار به ۷۷۴۵۱ میلیارد دلار افزایش یافت. طبق برآوردهای بانک جهانی، درآمد سرانه در کشورهای کم درآمد تا سال ۲۰۵۰ دو برابر کشورهای عضو OECD خواهد شد. از سال ۱۹۹۹ الی ۲۰۰۹ درآمد سرانه آسیا تا ۹۰ درصد افزایش داشت. به لطف بین‌المللی شدن بازارها، امروزه کشورهای در حال توسعه هم می‌توانند در بازار تجارت جهانی و اقتصاد جهانی شرکت کنند. درآمدهای شخصی بیشتر در سال‌های اخیر باعث رشد هرچه بیشتر آسیا شد اما همچنین باعث انتشار بیشتر گاز CO2 نیز گشت، به طوریکه هنوز هم با استفاده از فناوری‌های بهره‌وری انرژی نمی‌توان این اثرات منفی را جبران کرد.

روند افزایش ثروت

رونق بازار زنجیره سرد

ثروت بیشتر در کشورهای در حال توسعه منجر به تغییر رفتار مصرف کننده می‌شود. مخصوصاً در کشور چین تقاضا برای گوشت و لبنیات به سرعت در حال افزایش است. عرضه مواد غذایی بسیار متفاوت از گذشته است. به لطف فناوری‌های مدرن تبریدی می‌توان حمل و نقل غذا را بدون هیچ مشکلی در سراسر جهان انجام داد. در نتیجه این جهانی‌سازی، زنجیره سرد باعث شده تا غذاها در یخچال از تولید کننده به عمده‌فروش، خرده‌فروش و مصرف کننده برسد و اهمیت این مساله دو چندان شده است.

این موضوع نه تنها در صنایع غذایی بلکه در صنایع دارویی و شیمیایی نیز بسیار مورد استفاده و حائز اهمیت می‌باشد. رشد بی وقفه جمعیت و افزایش امید به زندگی عوامل دیگری هستند که در رشد بازار زنجیره سرد جهانی در دهه‌های پیش رو موثر می‌باشند. تکنولوژی‌های تبریدی و عایق هر دو از این روند سود می‌برند. عایق‌کاری بهینه تکنولوژی تبریدی برای کاهش هزینه‌های بالای انرژی و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار ضروری است.

رونق بازار زنجیره سرد

افزایش کاربرد عایق صوتی

ثروت زیاد در کشورهای صنعتی باعث افزایش رفاه زندگی شده است. برای مثال خانه‌ها دارای استخرهای کوچک هستند و در برخی نواحی معتدل سیستم تهویه مطبوع جزء الزامات ساختمان است و حتی جزء امکانات لوکس به حساب نمی‌آید. سال‌هاست که از عایق صوتی در اتومبیل‌ها استفاده می‌شود.

انتظارات ساکنان ساختمان‌ها از عایق صوتی روز به روز افزایش می‌یابد. صداهایی که قبلاً در خانواده‌های پُر جمعیت در ۲۰ یا ۳۰ سال پیش ناراحت‌کننده تلقی نمی‌شدند امروزه باعث ناراحتی ساکنان ساختمان شده و باعث بروز مشکلاتی در بین آنان می‌گردد. اهمیت عایق صوتی برای رفاه حال ساکنان یک ساختمان بر اساس تحقیقاتی نشان داده شده است. ۸۲ درصد پاسخ‌دهندگان هزینه برای عایق صوتی را نمی‌پذیرفتند و ۹۴ درصد بر روی اهمیت کنترل صدا و نویز تاکید داشتند. استفاده از عایق صوتی در ساختمان نه تنها باعث آرامش بیشتر می‌شود بلکه حریم خصوصی، صمیمیت و احساس امنیت را نیز بیشتر می‌کند.

نویز و سر و صدا در محیط کار نه تنها باعث آزار کارکنان می‌شود بلکه سلامت آن‌ها را نیز به خطر می‌اندازد. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، فشار خون بالا و میگرن در چنین محیط‌هایی به میزان قابل توجهی بالا می‌رود. محیط‌های پر سر و صدا تمرکز افراد را بر هم زده و عملکرد و بهره‌وری کارکنان را پایین می‌آورد، در نتیجه میزان اشتباهات نیز بالا می‌رود. در صنایع، قرار گرفتن در معرض نویز بیش از حد که ناشی از تجهیزات عایق نشده می‌باشد خطر بروز حادثه را افزایش می‌دهد. قرار گرفتن در معرض نویز، ۱۶ درصد شنوایی افراد در سرتاسر جهان را کاهش داده است. کم شنوایی ناشی از نویز یکی از رایج‌ترین بیماری‌های شغلی در کشورهای صنعتی است و هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد تحمیل می‌نماید.

در آینده عایق‌ صوتی تجهیزات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. افرادی که کارهای تاسیساتی نظیر لوله‌کشی را انجام می‌دهند حالا باید بتوانند انتظارات ساکنان یک ساختمان را در این زمینه برآورده سازند و راهکارهایی را در زمینه کنترل نویز ارائه دهند. تولید کنندگان پیشرو عایق نظیر شرکت‌های پافلکس و کافلکس محصولاتی خلاقانه و جدید را در زمینه کاهش نویز از منبع صدا و جهت افزایش رفاه ساختمان‌ها تولید می‌کنند.

می‌توان از عایق صوتی برای جذب صدای تجهیزاتی که نویز زیادی دارند استفاده نمود، برای مثال پمپ‌های حرارتی یا نیروگاه‌های ترکیبی حرارت و نیرو (CHP)، روکش فن‌‍‌ها و … . عایق‌های فومی که امروزه تولید می‌شوند خاصیت جذب صدای زیادی دارند.

افزایش کاربرد عایق صوتی

نتیجه‌گیری

روندهای ذکر شده در بالا معمولاً یکدیگر را تقویت می‌کنند. برای مثال مهاجرت به شهرها یعنی اینکه افراد بیشتر در معرض نویز و سر و صدا خواهند بود. نرخ بالای شهرنشینی باعث رشد بیشتر اقتصادی شده اما همچنان تبعاتی منفی برای محیط زیست در پی دارد. برای پروژه‌های ساختمانی عظیم منابع قابل توجهی مورد نیاز است و توسعه شهرها و ساخت و سازها باعث گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی می‌گردد. به همین دلیل برای کاهش مصرف انرژی به پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه نیاز خواهد بود (برای مثال: بهره‌وری انرژی گرمایشی، تامین آب گرم و تهویه مطبوع).

طبق اعلام سازمان ملل، یک سوم از مواد غذایی تولید شده در جهان در طی مسیر از کاشت الی مصرف از بین می‌رود. زنجیره‌های سرد عایق شده نه تنها از اتلاف غذا جلوگیری می‌کنند بلکه باعث افزایش بهره‌وری انرژی شده و منابع ارزشمند را نگاهداری می‌نمایند. بنابراین جایگاه عایق در جهان امروز بسیار مهم است. هرجا که انرژی تولید یا ذخیره شود در صورت عدم وجود عایق خوب، بخش ارزشمندی از آن از بین می‌رود.