لوله مانیسمان فولادی در واقع یک سطح مقطع توخالی است که در برابر فشار هوا، بخار، آب، اسید و خورنده‌ها، قلیا، نمک و دیگر خورنده‌‍های شیمیایی مقاوم است. یکی از انواع لوله صنعتی مانیسمان، لوله‌های استنلس استیل مقاوم در برابر اسید است. تامین کنندگان لوله مانیسمان استنلس استیل موظف‌اند که لوله‌ها را در بهترین شرایط ممکن نگهداری نمایند. از آنجایی که لوله مانیسمان فولادی هیچگونه درزی در بدنه خود ندارد و در برابر خوردگی مقاوم است به طور گسترده در مهندسی و ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این لوله عمدتاً برای انتقال مایعات استفاده می‌شود.

لوله مانیسمان اتنلس استیل

لوله مانیسمان اتنلس استیل زنگ نمی‌زند و همین امر باعث طول عمرش می‌شود. لوله آهنی مانیسمان به طور گسترده در صنایع هسته‌ای، گاز، پتروشیمی، ساخت کشتی و دیگ‌های بخار (بویلر) استفاده می‌شود. در کشور چین ۶۵% سهم بازار لوله مانیسمان در صنعت بویلر است. یکی از روش‌های تشخیص سختی لوله مانیسمان انجام تست سختی لوله و تست کشش لوله است.

برای انجام تست سختی لوله باید مشخصات مکانیکی آن را که مربوط به تغییر شکل استنلس استیل به عنوان ماده خام می‌باشد، مدنظر قرار داد. همچنین باید به فرآیندهای دیگر نظیر استامپینگ، برش، عملکرد و کیفیت توجه داشت. بنابراین تست مشخصات مکانیکی باید برای تمامی لوله‌های فلزی مانیسمان انجام شود.

تست کشش بر روی نمونه‌ای لوله مانیسمان انجام می‌شود. در این تست دستگاه لوله نمونه را تا حد شکستن می‌کِشد و سپس برخی از مشخصات مکانیکی آن را اندازه‌گیری می‌کند. معمولاً استحکام کششی، استحکام عملکرد، میزان کشیدگی پس از کشیده شدن توسط دستگاه و نرخ کاهش آن در ناحیه مورد نظر اندازه‌گیری می‌شود. با انجام تست کششی می‌توان اساسی‌ترین خصوصیات مکانیکی لوله مانیسمان را مشخص کرد. این تست برای انواع لوله مانیسمان که از متریال‌های مختلف ساخته شده‌اند انجام می‌شود، مخصوصاً آن‌هایی که شکل‌شان برای انجام تست سختی لوله مناسب نیست و تنها راه فهمیدن مشخصات مکانیکی‌شان انجام تست کششی می‌باشد.

تست سختی لوله

در تست سختی، تستر تحت شرایطی خاص بر روی سطح لوله قرار می‌گیرد و میزان تورفتگی لوله یا سایز آن اندازه‌گیری می‌شود تا بر این اساس بتوان میزان سختی متریال را تخمین زد. تست سختی آسان‌ترین و سریع‌ترین تست برای مشخص کردن ویژگی‌های مکانیکی متریال لوله است. تست سختی غیر مخرب است و با مقیاسی تقریبی بین مقادیر سختی متریال و مقادیر استحکام کششی متغیر است. می‌توان مقدار سختی متریال را به مقدار استحکام کششی تبدیل کرد که این امر بسیار کاربردی می‌باشد.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

از آنجایی که انجام تست کششی آسان نیست و مقیاس آن بین سختی و استحکام متغیر است، همواره تمایل بیشتری به انجام تست سختی وجود دارد تا تست استحکام. با توجه به بهبود مداوم و پیشرفت تکنولوژی در دورومتر (durometer) می‌توان تست سختی را به طور مستقیم برای برخی متریال‌ها نظیر لوله مانیسمان فولادی، ورقه مانیسمان فولادی و نوار مانیسمان فولادی انجام داد. با این اوصاف بدیهی است که تست سختی به تدریج توانسته جای تست کششی را بگیرد. استانداردهای ملی در برخی کشورها از تولیدکنندگان لوله مانیسمان فولادی می‌خواهند که حتماً هم تست سختی و هم تست کششی را انجام دهند.

تست لوله مانیسمان

اما در برخی موارد که نمی‌توان تست سختی را برای برخی متریال‌ها انجام داد، فقط تست کششی انجام می‌شود. در استاندارد لوله مانیسمان فولادی سه نوع تست سختی لوله با عنوان‌های cloth، Luo و Victoria وجود دارد که مقادیر سختی HB، HRB (یا HRC) و HV را مشخص می‌کنند. قابل توجه است که فقط یکی از این مقادیر را می‌توان اندازه‌گیری کرد. خوشبختانه امروزه با وجود تسترهای راکوِل (Rockwell) می‌توان به طور دقیق و صحیح تست سختی لوله را انجام داد، این تستر توانسته برخی مشکلاتی که در گذشته در این زمینه وجود داشته را مرتفع سازد.

ضخامت دیواره لوله مانیسمان

هرچه ضخامت دیواره لوله مانیسمان ضخیم‌تر باشد هزینه انجام تست سختی لوله مقرون به صرفه‌تر خواهد بود، هرچه ضخامت دیواره لوله کمتر باشد هزینه‌های تست بیشتر می‌شود. نوع لوله مانیسمان محدودیت‌های آن را در این زمینه مشخص می‌کند. برخی از ویژگی‌ها نظیر ناهموار بودن ضخامت دیواره لوله مانیسمان، روشن نبودن رنگ لوله و طول لوله می‌تواند در دقت انجام تست موثر باشد.

ترکیب شیمیایی لوله فلزی مانیسمان باید با استانداردهای خواسته شده مطابقت داشته باشد. لوله فلزی مانیسمان باید تست فشار و هیدرواستاتیک را هم از سر بگذراند. برای مثال باید بتواند حداقل ۵ ثانیه در تست فشار دوام بیاورد. متوسط تحمل فشار MPa 2.45 می‌باشد. بدیهی است که تست‌های دیگری نظیر تست خوردگی هم برای این لوله انجام می‌شوند. لوله فلزی مانیسمان معمولاً قطر کمتری داشته، قابلیت جوشکاری قوی و فشرده‌سازی بالایی دارد. از آنجایی که متریال این لوله تراکم بالایی دارد، دارای عملکردی بسیار عالی است. پرداخت سطح لوله مانیسمان فولادی کمی پیچیده‌تر است. تولید لوله مانیسمان با روش کشش سرد دقت بالایی داشته و سطح آن کیفیت خوبی دارد.