اصطلاح اتصالات فورج شده (forged fittings) به دو گروه از اتصالات لوله باز می‌گردد (اتصالات ساکت ولد و رزوه‌ای)، که برای لوله‌های با سایز دهانه کوچک و سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌شوند. به طور کلی اتصالات کلاس ۳۰۰۰ برای قطر کمتر از ۴ اینچ و اتصالات کلاس ۶۰۰۰ و ۹۰۰۰ برای قطر کمتر از ۲ اینچ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این اتصالات با فورج کردن و ماشینکاری فولاد سخت تولید شده و در انواع گوناگون شامل زانویی، سه راهی، تبدیل، مهره ماسوره و کوپلینگ به بازار عرضه می‌گردد. استاندارد ASME B16.11 اتصالات ساکتی و رزوه‌ ای که در صنایع نفت و گاز استفاده می‌شوند را پوشش می‌دهد. برای لوله‌های با سایز بزرگتر باید از اتصالات بات ولد ASME B16.9 استفاده کرد.

اتصالات فورج شده و بات ولد

اتصالات فورج شده و بات ولد

اتصالات فورج شده برای سیستم‌های لوله‌کشی با قطر زیر ۲ یا ۴ اینچ استفاده شده (اتصالات کلاس ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ برای لوله‌های ۴ اینچ و اتصالات کلاس ۶۰۰۰ و ۹۰۰۰ برای اتصالات ۲ اینچ) و اتصالات بات ولد برای لوله‌کشی‌های با قطر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

دو نوع اصلی اتصالات فورج شده شامل اتصالات ساکت ولد (که با روش جوشکاری گوشه به لوله‌ها متصل می‌شوند) و اتصالات رزوه‌ای می‌باشد. استانداردهای ASME B16.11، MSS SP 75، MSS SP 83 و MSS SP 95 اتصالات فورج شده (اتصالات ساکت ولد و رزوه ای) را پوشش می‌دهند و متناسب با استانداردهای لوله‌های سایز کوچک ASME B36.10 و ASME B36.19 با جنس کربن استیل، استنلس استیل، الوی استیل و آلیاژ نیکل می‌باشند.
اتصالات فورج شده از بلوک‌های سخت فولاد تولید شده و برای دستیابی به شکل نهایی که مطابق تلورانس‌های مورد نظر است، ماشینکاری می‌شوند. روش تولید اتصالات بات ولد متفاوت است و از طریق برش دادن، خمکاری و یا شکل دادن لوله‌های بدون درز و لوله‌های درزدار تولید می‌شود.

انواع اتصالات فورج شده

انواع اتصالات فورج شده

اتصالات ساکت ولد و رزوه ای در اشکال مختلف مانند زانویی، سه راهی، کپ، آداپتور و کوپلینگ و در سایزها و کلاس‌های مختلف (“۸/۱ الی “۴ و با کلاس‌های ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۶۰۰۰ و ۹۰۰۰) تولید می‌شوند. همچنین در ساخت آن‌ها از متریال‌های با گریدهای مختلف نظیر ASTM A105، ASTM A350 LF1/2/3/6 برای دماهای پایین و ASTM 182 برای دماهای بالا استفاده می‌شود. کلاس اتصالات بیشترین میزان فشاری که اتصالات می‌توانند تحمل کنند را نشان می‌دهد.


اتصالات کلاس ۳۰۰۰ برای لوله‌های رده ۸۰ و XS، اتصالات کلاس ۶۰۰۰ برای لوله‌های رده ۱۶۰ و اتصالات کلاس ۹۰۰۰ برای لوله‌های با ضخامت دیواره بیشتر (XXS) استفاده می‌شوند.

زانویی فورج شده 45/90 درجه

زانویی فورج شده ۴۵/۹۰ درجه

زانویی فورج شده برای تغییر مسیر سیستم لوله‌کشی با زاویه ۴۵ و ۹۰ درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. زانویی فورج شده بر اساس استاندارد ASME B16.11 و با متریال‌های مختلف تولید می‌شود و می‌تواند به صورت ساکت ولد و یا رزوه‌ای به لوله‌ها متصل گردد.

سه راهی فورج شده

سه راهی فورج شده

سه راهی فورج شده برای ایجاد انشعاب با زاویه ۹۰ درجه استفاده می‌شود. سه راهی به دو نوع سه راهی مستقیم و سه راهی تبدیلی تقسیم‌بندی می‌شود. سه راهی فورج شده ASME B16.11 به صورت ساکت ولد و رزوه‌ای (NPT یا BSP) موجود می‌باشد. شما می‌توانید برای خرید اتصالات ساکت ولد با بهترین قیمت و کیفیت همین حالا با متخصصان ما در پترو ایلیا تماس بگیرید. ابعاد سه‌راهی‌های فورج شده توسط استانداردهای MSS SP 75 و ASME B16.11 پوشش داده می‌شود.

سه راهی Y

سه راهی Y

سه راهی Y شکل جهت ایجاد انشعاب با زاویه ۳۰ درجه استفاده می‌شود. البته با توجه به مشخصات سیستم لوله‌کشی می‌توان از سه راهی Y با زوایای دیگر نیز استفاده نمود.

پلاگ فورج شده

این محصول به صورت گرد، مربعی و شش ضلعی موجود می‌باشد و برای لوله کور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوشن

بوشن

بوشن شش ضلعی مطابق با استاندارد ASME B16.11 تولید شده و برای اتصال دو آیتم رزوه‌ای با سایزهای مختلف استفاده می‌شود.

کوپلینگ

کوپلینگ

کوپلینگ‌ها اتصالات فورج شده‌ای هستند که مطابق با استاندارد ASME B16.11 تولید شده و برای اتصال لوله‌ها استفاده می‌شوند. این محصول به صورت فول کوپلینگ و نیم کوپلینگ تولید شده با اتصال ساکت ولد و رزوه‌ای موجود می‌باشد. همچنین در شرایط خاص می‌تواند هم دارای اتصال ساکت ولد و هم اتصال رزوه‌ای باشد.

تبدیل

تبدیل

تبدیل دو نوع عمده دارد که نوع ۱ و نوع ۲ نامیده می‌شود. از این اتصال در خطوط لوله و برای کاهش سایز لوله‌ها استفاده می‌شود.

مهره ماسوره

مهره ماسوره

مهره ماسوره به صورت نرینگی به مادگی و مادگی به مادگی موجود می‌باشد. مهره ماسوره با استاندارد MSS SP 83 تطابق دارد.

اتصالات ساکت ولد و و رزوه ای

اتصالات ساکت ولد و و رزوه ای

اتصالات فورج شده ASME B16.11 با دو نوع اتصال انتهایی موجود می‌باشد، ساکت ولد و رزوه‌ای. اتصالات ساکت ولد توسط جوشکاری گوشه (fillet weld) به لوله‌ها متصل می‌شوند، در حالیکه اتصالات رزوه‌ای به لوله پیچ می‌شوند. اتصالات ساکت ولد در کاربری‌هایی استفاده می‌شوند که به اتصالات قوی و ماندگار نیاز باشد. این اتصالات بسیار قابل اعتماد بوده اما نصب آن‌ها در سیستم لوله‌کشی زمان‌بر است که این امر به دلیل کار زیاد ناشی از عملیات جوشکاری روی قطعات کوچک است.
اتصالات ساکت ولد از سایز ۸/۱ اینچ الی ۴ اینچ و با کلاس‌های ۲۰۰۰ و ۹۰۰۰ موجود می‌باشند. کاربرد متداول این اتصالات شامل موارد زیر می‌شود:

• بخار
• گازها و مایعات منفجره
• اسیدها و مایعات سمی
• کاربری‌های دائمی و ماندگار

اتصالات رزوه‌ای

این اتصالات برای سیستم‌های لوله‌کشی که حساسیت کمتری دارند استفاده می‌شوند، مانند سیستم‌های توزیع آب، سیستم‌های ضد حریق، سیستم‌های خنک کننده و همچنین در کاربری‌هایی که فشار کم بوده و لرزش و نیروی کشش یا خم شدن وجود ندارد. اتصالات رزوه ای برای مایعاتی که دمای آن‌ها دائماً تغییر می‌کند مناسب نمی‌باشد، چراکه تغییرات ناگهانی می‌تواند باعث ایجاد ترک در اتصالات گردد.
دو نوع عمده اتصالات رزوه ای عبارتند از BSP و NPT که هیچ‌کدام با دیگری سازگار نیستند.

اتصالات BSP

BSP مخفف ” British Standard Pipe” است و به دو نوع BSPT (مخروطی) و BSPP (موازی) تقسیم می‌شود. در این مورد رزوه‌ها دارای زاویه ۵۵ درجه هستند. اتصالات رزوه ای BSP کمتر از اتصالات رزوه ای NPT در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتصالات NPT

NPT مخفف ” National Pipe Tapered ” بوده و استاندارد غالب برای اتصالات فورج شده رزوه‌ای در صنایع نفت و گاز می‌باشد. اتصالات NPT توسط استاندارد ASME B1.20.1 پوشش داده شده و رزوه‌های آن در زاویه ۶۰ درجه قرار دارند.

متریال اتصالات فورج شده

متریال اتصالات فورج شده

اتصالات کربن استیل ASTM A105

اتصالات جوشی و رزوه ای A105 برای لوله‌های کربن استیل (ASTM A53، A106 و API 5L) که در کاربری‌های دمای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند مناسب هستند. برای کاربری‌های دمای پایین باید از اتصالات رزوه‌ای و ساکتی ASTM A350 استفاده کرد که مطابق با استاندارد ASTM A333 لوله است.

اتصالات فولادی کم آلیاژ (ASTM A182)

اتصالات فورج شده کم آلیاژ با لوله‌های مولی-کروم ASTM A335 در گریدهای P5 (برای اتصالات F5)، P9 (برای اتصالات F9)، P11 (برای اتصالات F11)، P22 (برای اتصالات F22) و P91 (برای اتصالات F91) مطابقت دارند.

اتصالات استنلس استیل (ASTM A182)

اتصالات فورج شده استنلس استیل با لوله‌های ASTM A312 مطابقت دارند.
اتصالات ساکت ولد در سایر گریدها به صورت داپلکس و سوپر داپلکس (ASTM A182 F51, F53/F55) و با آلیاژهای مختلف نیکل (Inconel، Incoloy، Monel، Hastelloy) موجود می‌باشند.