اتصالات انشعابی یا اولت ها چیستند؟ اولت‌ ها خانواده‌ای از اتصالات فورج شده هستند که برای ایجاد زاویه ۴۵ یا ۹۰ درجه در خطوط لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع متداول اتصالات انشعابی عبارتند از ولدولت ، تردولت ، ساکولت ، لاترولت ، البولت ، نیپولت ، سوییپولت . MSS-SP 97 استانداردی است که اتصالات انشعابی تقویت شده را پوشش می‌دهد.

اتصالات خروجی محصولات فورج شده با مقاومت بالا هستند که نسبت به دیگر تکنیک‌های متداول انشعاب لوله ترجیح داده می‌شوند. نصب اولت ها بسیار آسان است. به طور مثال برای نصب ولدولت یک طرف آن به خط لوله جوش داده شده و طرف دیگر آن به لوله انشعابی جوش داده شده و یا به صورت رزوه‌ای متصل می‌شود. البته لوله هدر باید به درستی در مجاورت ناحیه‌ای که لوله منشعب می‌شود، بریده شود.

استفاده از اتصالات انشعابی به جای اتصالات مرسوم (سه راهی بات ولد، پَدهای تقویت کننده، سَدِل) مزایایی را در بر دارد که برای مثال برخی از مزایای ولدولت را در زیر ذکر می‌کنیم:

• به جای سه جوش فقط دو جوش لازم است (کار کمتر و بازرسی جوش کمتر)
• نیاز به فضای کمتر باعث می‌شود که طراحی سیستم لوله‌کشی انعطاف‌پذیرتر باشد
• به دلیل طراحی قیفی آن جریان کاملاً آزاد و بدون محدودیت است
• نصب سریع در کمترین زمان

اولت چیست و انواع آن کدامند؟

اتصالات انشعابی تقویت شده در طیف گسترده‌ای از سایزها و طراحی‌های مختلف و با انواع اتصالات مختلف (بات ولد، ساکت ولد، رزوه‌ای) تولید می‌شوند. همچنین اولت ها با متریال‌های مختلفی تولید می‌شوند که در زیر برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

• کربن استیل (ASTM A105 برای دماهای بالا، A350 LF2/LF3 برای دماهای پایین)
• الوی استیل (ASTM A182 گریدهای F5، F9، F11، F22)
• استنلس استیل (ASTM A182 F304, F316 و دیگر گریدهای SS)
• آلیاژهای نیکل (Inconel, Monel, Incoloy)

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

استاندارد MSS-SP 97 شامل ابعاد، پرداخت، تحمل، روش‌های تست، علامتگذاری، گریدهای متریال و حداقل مقاومت کششی مورد نیاز برای اتصالات انشعابی فورج شده ۹۰ درجه (جوشی و رزوه‌ای) می‌باشد. اتصالات انشعابی با استانداردهای ASME B31.1 و ASME B31.3 مطابقت دارند.
نوع اتصال انتهایی اتصالات خروجی باید مطابق با استاندارد ASME B16.25 (انتهای بات ولد) یا ASME B16.11 (انتهای ساکت ولد و رزوه‌ای) باشد.

انواع اولت ها

ولدولت (Weldolet)

ولدولت (Weldolet)

ولدولت متداول‌ترین نوع اولت ها است که از خانواده اتصالات بات ولد می‌باشد و در ابعاد مختلف موجود می‌باشد. هر دو قسمت انتهایی ولدولت پخ خورده (bevel end) می‌باشد، بنابراین به لوله مورد نظر در خط و لوله انشعابی جوش داده می‌شود.

ولدولت برای ایجاد انشعاب ۹۰ درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل ولدولت باعث شده تا تمرکز تنش کمی در لوله انشعابی وجود داشته و تقویتی یکپارچه صورت بگیرد. ولدولت در طرف لوله انشعابی می‌تواند دارای رده برابر با لوله و یا رده‌ای بالاتر باشد.

ساکولت (Sockolet)

ساکولت (Sockolet)

تفاوت ساکولت با ولدولت این است که لوله انشعابی از طریق اتصالات ساکت ولد ASME B16.11 به لوله اصلی متصل می‌شود. از ولدولت و ساکولت برای ایجاد انشعاب ۹۰ درجه استفاده می‌شود. ساکولت به صورت ” سایز روی سایز ” و ” تبدیلی ” تولید می‌شود. از جوشکاری گوشه (fillet weld) برای اتصال لوله انشعاب به انشعاب ساکولت استفاده می‌شود. ساکولت در سمت لوله نیازمند یک اتصال جوشی است.

تفاوت ساکولت و ولدولت چیست؟

تفاوت ساکولت و ولدولت چیست؟

ساکولت از خانواده اتصالات ساکتی است و در کلاس‌های #۳۰۰۰، #۶۰۰۰ و #۹۰۰۰ موجود می‌باشد، در حالیکه ولدولت از خانواده اتصالات بات ولد می‌باشد. ساکولت در کاربری‌های با فشار کمتر و لوله‌های با قطر کوچک‌تر استفاده می‌شود.

تردولت (Thredolet)

تردولت (Thredolet)

از تردولت برای انشعاب‌های لوله ۹۰ درجه کم فشار استفاده می‌شود. لوله انشعابی به صورت رزوه‌ای به تردولت متصل شده و سر دیگر آن به لوله اصلی جوش داده می‌شود. رزوه تردولت معمولاً از نوع NPT بوده و مطابق با مشخصات استاندارد ASME B1.20.1 می‌باشد.

تردولت از خانواده اتصالات رزوه‌ای است و در کلاس‌های #۳۰۰۰ و #۶۰۰۰ موجود می‌باشد. تردولت برای لوله‌های با سایز کوچکتر و کاربری‌های کم فشار استفاده می‌شود.

لاترولت (Latrolet)

لاترولت (Latrolet)

با استفاده از لاترولت می‌توان لوله را در زاویه ۴۵ درجه منشعب کرد. لاترولت کلاس #۳۰۰۰ و #۶۰۰۰ با اتصالات بات ولد یا ساکت ولد/رزوه‌ای به لوله مورد نظر متصل می‌شود.

اِلبولت (Elbolet)

البولت با شعاع بلند ۹۰ یا ۱۸۰ درجه و به ندرت با شعاع کوتاه برای ترموول و ابزاردقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اگر فضای کمی برای استفاده از ولدولت باشد از آن به عنوان اتصال زهکشی نیز استفاده می‌شود. البولت کلاس #۳۰۰۰ و #۶۰۰۰ با اتصالات بات ولد یا ساکت ولد/رزوه‌ای به لوله مورد نظر متصل می‌شود.

نیپولت (Nipolet)

از نیپولت برای تخلیه لوله، زهکشی و ونت‌ها استفاده می‌شود. این محصول در طول‌های بین ½ ۳ الی ½ ۶ اینچ تولید شده و برای رده‌های XS و XXS استفاده می‌شود. نیپولت به لوله اصلی جوش داده می‌شود و طرف دیگر آن با اتصال ساکت ولد یا رزوه‌ای به لوله انشعابی متصل می‌گردد.

سوئیپولت (Sweepolet)

سوئیپولت از جمله اتصالات انشعابی تقویت شده است و زیر مجموعه اتصالات بات ولد است که در کاربری‌های با تنش کم برای مدت طولانی استفاده می‌شود. می‌توان اتصال جوشی بر روی لوله اصلی را به راحتی با استفاده از تست رادیوگرافی (RX یا RT)، تست اولتراساند (UT) و دیگر تست‌های غیر مخرب بازرسی کرد.