شیر کنترل پنتوماتیک با قطع و وصل جریان تحت فشار، هوا را داخل یک سیستم پنوماتیک بزرگتر به گردش در آورده و از نیروی آن برای تامین انرژی یک دستگاه استفاده می‌شود. از آنجایی که تعداد ورودی‌های هوا در این شیرآلات می‌تواند متفاوت باشد، در نتیجه الگوهای مختلف جریان ایجاد شده و شیرآلات بر اساس تعداد پورت‌هایی که دارند و مسیرهای جریانی که می‌سازند دسته‌بندی می‌شوند. بعلاوه چون شیر کنترل پنتوماتیک می‌تواند هوا را در مسیرهای مختلف حرکت دهد می‌توان در کاربری‌های مختلفی از آن استفاده کرد.

به غیر از شیرهای کنترل جهت دار متداول، شیرآلاتی وجود دارند که برای اهداف جدی‌تر و دقیق‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند شیر تنظیم فشار، شیر تنظیم فشار ونت دار و شیر سوزنی. شیر تنظیم فشار و شیر ونت دار هر دو به کنترل فشار کمک می‌کنند، در حالیکه شیر سوزنی به کنترل جریان در یک سیستم فشار پنوماتیک کمک می‌کند.

رگلاتور فشار

رگلاتور فشار

رگلاتور فشار با کنترل فشار مسئول جلوگیری از نوسانات فشار بوده و این کار را از طریق اکچویتور یا بخش دیگری از سیستم پنوماتیک انجام می‌دهد. برای دستیابی به فشار هوای مورد نظر خود در یک محدوده فشار مناسب، فشار باید به اندازه کافی کم تنظیم شود تا بتواند بدون تغییر الزامات حداقلی و حداکثری سیستم فشار، بین ۳psi الی ۵psi نوسان داشته باشد. برای استفاده از شیر رگلاتور فشار در کاربری‌های خاص باید مطمئن شوید که خروجی فشار هوا صرفنظر از تغییرات فشار در نقاط قبلی سیستم و تغییرات جریان، ثابت باقی می‌ماند. کاربری‌های دیگر برای کاهش فشار نیازمند رگلاتور فشار هستند بنابراین اتلاف هوا وجود نداشته و الزامات فشار اصلی دستگاه نیز رعایت می‌شود.

رگلاتور فشار برای کنترل افزایش یا کاهش فشار در یک سیستم پنوماتیک از سنسور استفاده می‌کند. زمانیکه فشار به حداکثر سطح انبساط خود رسید، سنسور تحریک شده و به شیر فشار هوا برای بسته شدن سیگنال ارسال می‌کند، در نتیجه فشار قطع می‌شود. با باز و بسته شدن شیر فشار در پاسخ به سطح فشار، فشار هنگام رسیدن به اکچویتور یا یک دستگاه پنوماتیک دیگر نسبتاً در سطح ثابتی باقی خواهد ماند.

رگلاتور تخلیه

رگلاتور تخلیه

عملکرد رگلاتور تخلیه بسیار مشابه رگلاتور فشار است اما شبیه به یک شیر تخلیه کوچک عمل می‌کند و با تخلیه بخشی از فشار به حفظ تعادل فشار پایدار کمک می‌نماید. دو راه برای تخلیه فشار اضافی وجود دارد: سیستم تخلیه داخلی و سیستم تخلیه خارجی. رگلاتور تخلیه در سیستم تخلیه داخلی، به آسانی مسیر فشار اضافی را تغییر می‌دهد.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

اما در سیستم تخلیه خارجی اجازه می‌دهد تا فشار اضافی کاملاً از سیستم تخلیه گردد. گرچه که این سیستم تخلیه برای استفاده در سیستم‌های دارای جریان‌های بزرگ توصیه نمی‌شود، زیرا حجم زیاد هوا نمی‌تواند از طریق رگلاتور تخلیه آزاد شود. بعلاوه، به جای اجازه دادن به انبساط فشار، آن را کنترل می‌کند تا اطمینان حاصل کند که زیر سطح ورود به سیستم پنوماتیک باقی مانده و از داخل رگلاتور تخلیه عبور می‌نماید.

شیر کنترل سوزنی

شیر کنترل سوزنی

شیر سوزنی با محدود کردن میزان هوای ورودی به کنترل جریان کمک می‌کند. شیر برای محدود کردن یا کاهش سرعت دارای یک قطعه قابل تنظیم است که مانع آزادسازی هوا بیشتر از میزانی که سیستم در مدت زمان مشخص می‌تواند تحمل کند می‌شود و این کار را با کنترل اکچویتور یا دستگاه دیگر انجام می‌دهد، بنابراین به حفظ سرعت ثابت جریان کمک می‌کند.

این قطعه تنظیم کننده مانند یک سوزن است که می‌تواند برای مسدود کردن اکچویتور آن را پیچاند. شیر سوزنی نه تنها جریان هوا را کاهش می‌دهد بلکه از اکچویتور پشتیبانی می‌کند و مانع تولید فشار بیشتر توسط اکچویتور می‌شود، زیرا این امر باعث افزایش مقاومتش می‌گردد. می‌توان از شیر سوزنی برای معکوس کردن جریان سیستم یا حفظ نرخ ثابت جریان استفاده کرد.

شیر کنترل دو طرفه

شیر کنترل دو طرفه

این شیر معمولاً در کاربری‌های قطع و وصل جریان و سیستم‌هایی که دما، جریان و فشار در آن‌ها تغییر می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیر کنترل دو طرفه دارای پورت‌های ورودی و خروجی است که با کاهش قدرت پمپاژ جذب و ایجاد گرمایش و سرمایش سیستم تحت سرعت‌های متغیر به ذخیره انرژی و سرمایه کمک می‌کنند.

نحوه عملکرد شیر کنترل پنوماتیک چگونه است؟

شیر کنترل پنتوماتیک با قطع و وصل جریان تحت فشار، هوا را داخل یک سیستم پنوماتیک بزرگتر به گردش در آورده و از نیروی آن برای تامین انرژی یک دستگاه استفاده می‌شود.

عملکرد رگلاتور فشار به چه صورت است؟

رگلاتور فشار با کنترل فشار مسئول جلوگیری از نوسانات فشار بوده و این کار را از طریق اکچویتور با بخش دیگری از سیستم پنوماتیک انجام می دهد.

عملکرد رگلاتور تخلیه چگونه است؟

عملکرد رگلاتور تخلیه بسیار مشابه رگلاتور فشار است اما شبیه به یک شیر تخلیه کوچک عمل می‌کند و با تخلیه بخشی از فشار به حفظ تعادل فشار پایدار کمک می‌نماید. دو راه برای تخلیه فشار اضافی وجود دارد: سیستم تخلیه داخلی و سیستم تخلیه خارجی.