لوله‌های مانیسمان در دنیای امروز بسیار کاربرد دارند. لوله‌های مانیسمان از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی جدایی ناپذیرند. لوله مانیسمان گالوانیزه گرم عموماً توسط دستگاه‌های اتوماتیک غلتان تولید می‌شوند. با این مقاله از سلسله مقالات لوله مانیسمان پترو ایلیا انرژی همراه ما باشید.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

در قدم نخست، لوله خام به دقت بررسی شده، اضافات سطح آن برداشته شده و سپس به اندازه مورد نظر بریده می‌شود. بعد برای گرمادهی و سوراخ‌کاری با ماشین پانچ، روی سر دیگر قسمت سوراخ شده قرار گرفته و به کوره فرستاده می‌شود. در همین حین، روند ایجاد حفره لوله همچنان ادامه دارد. در حین آبکاری، حفره به تدریج در لوله خام به وجود می آید؛ که به آن لوله مویرگی می‌گویند. تشخیص انواع لوله‌های مانیسمان کار چندان دشواری نیست.

تفاوت‌های لوله مانیسمان گرم و سرد

تفاوت‌ها

• از نظر روند تولید

از نظر روند تولید، لوله گالوانیزه گرم، در دمای بیشتر و لوله گالوانیزه سرد در دمای کمتری تولید می‌شود.

• ظاهر

تفاوت این دو نوع لوله در ظاهرشان مشخص است. لوله‌هایی که با روش نورد سرد تولید شده‌اند نسبت به لوله‌های نورد گرم کالیبر کمتری دارند. لوله گالوانیزه گرم کالیبر بیشتری داشته و سطح آن براق‌تر است.

روند تولید لوله مانیسمان گرم و سرد

• دقت

لوله‌هایی که با روش نورد سرد تولید می‌شوند از دقت بالاتری نسبت به لوله‌های نورد گرم برخوردار هستند.

• کاربرد

لوله‌های نورد گرم مناسب استفاده درانتقال مایعات، ساختارهای مکانیکی، و دیگر تاسیسات در ابعاد نه چندان عظیم هستند. همچنین لوله‌های نورد سرد مناسب تجهیزات و سیستم های هیدرولیک، پنوماتیک و دیگر تاسیسات بزرگ می‌باشند.

لوله مانیسمان سرد

در مواقع وجود دیواره‌های ضخیم، لوله مانیسمان سرد عملکرد بهتری نسبت به لوله مانیسمان گرم دارد.

برای بهرمندی از لوله مانیسمان با کیفیت بالاتر و ابعاد کوچکتر، بهتر است که از لوله‌های مانیسمان سرد، یا ترکیبی از لوله‌های سرد و گرم استفاده شود. لوله‌های گالوانیزه سرد مقرون به صرفه‌تر هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما اگر در جای مناسب از آن ها استفاده نشود به راحتی توسط عوامل محیطی مانند رطوبت، زنگ می‌زنند و کارایی‌شان را از دست می‌دهند.

فرآیند سوراخ کردن لوله به اینگونه است که لوله خام حرارت داده شده را در یک سیلندر فشار قرار می‌دهند، میله سوراخ کننده در جهت مخالف سیلندر حرکت کرده و سوراخ در لوله ایجاد می‌شود. با این روش لوله‌ها با سوراخ‌هایی با قطر کمتر تولید می‌شوند و کاربردشان نیز افزایش می‌یابد.