هر روزه شمار بالایی از لوله‌های مانیسمان در صنایع و تاسیسات مختلف برای انتقال موادی همچون نفت خام، گاز طبیعی، گاز ذغال سنگ، مایعاتی همچون آب، برخی مواد جامد و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. لوله‌های مانیسمان در شرایط برابر، وزن کمتری نسبت به لوله‌های معمولی دارند، پس به گونه‌ای مقرون به صرفه‌تر هستند. به همین دلیل لوله مانیسمان به طور گسترده در صنایع نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از لوله مانیسمان هدر رفت مواد را کاهش میدهد، روند تولید را کوتاه‌تر می سازد و موجب صرفه جویی در منابع و زمان می شود. با این مقاله از سلسله مقالات لوله مانیسمان پترو ایلیا انرژی همراه ما باشید.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

لوله مانیسمان عموماً با دو روش گرم و سرد، با کربن با کیفیت ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۳۵، ۴۵ و منگنز ۱۶، آلیاژ نرم ۵MnV یا آلیاژ ۳۰CrMnSi، ۴۰Cr، ۴۵Mn2، ۴۰MnB آبکاری می‌شود. لوله‌های مانیسمان ساخته شده از کربن ۱۰، ۲۰ یا دیگر کربن‌های نرم، بیشتر برای انتقال مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در صورتی که لوله‌های ساخته شده از کربن متوسط ۴۵، یا ۴۰Cr بیشتر برای ساخت و اتصال قطعات مکانیکی استفاده می‌شوند.

لوله مانیسمان نورد سرد

لوله مانیسمان نورد سرد

لوله‌های مانیسمان آبکاری شده با روش سرد، لوله هایی با دقت چند بُعدی بالا و عملکرد خوب در سطوح هستند. لوله سرد آبکاری شده علاوه بر فولاد معمولی، لوله بخار با فشار پایین و متوسط، لوله بخار با فشار بالا، لوله فولادی آلیاژی، لوله فولادی و لوله تقطیر نفت، همچنین شامل لوله مانیسمان کربنی دیواره نازک، لوله مانیسمان آلیاژی دیواره نازک، لوله فولادی ضد زنگ دیواره نازک، و لوله فولادی سفارشی نیز می شود.

کالیبر لوله مانیسمان سرد آبکاری شده ۶ میلی متر و ضخامت دیواره آن ۰.۲۵ میلی‌متر است؛ در صورتی که کالیبر لوله دیواره نازک می تواند تا ۵ میلی‌متر و ضخامت دیواره آن می‌تواند کمتر از ۰.۲۵ میلی‌متر باشد. دقت چند بُعدی لوله مانیسمان سرد، بیشتر از لوله مانیسمان گرم است.

لوله مانیسمان نورد گرم

لوله مانیسمان نورد گرم

لوله گرم مانیسمان آبکاری شده با لوله سرد مانیسمان مرتبط است. لوله های سرد در دمای زیر تبلور مجدد آبکاری می شوند، این در صورتی است که لوله های گرم در دمای بالای تبلور مجدد آبکاری می شود. لوله‌های گرم به طور کلی به لوله‌های بخار با فشار پایین، متوسط، بالا، لوله فولادی آلیاژی، لوله‌های تقطیر نفت، لوله‌های فولادی زمین شناسی و دیگر لوله‌های فولادی تقسیم می‌شود. قطر خارجی لوله‌های مانیسمان نورد گرم عموماً بیشتر از ۳۲ میلی‌متر و ضخامت دیواره‌شان ۲.۵ تا ۷۵ میلی‌متر است.

تفاوت‌ها

تفاوت‌ها

  • لوله‌های سرد آبکاری شده قابلیت خم شدن دستی دارند که می توانند تا نهایت ظرفیتشان خم شوند، اما لوله‌های گرم بصورت دستی قابل خم شدن نیستند.
  • اثرات فشار باقیمانده در این دو بسیار متفاوت است، بنابراین پخش شدگی آن در سر (نقطه اتصال لوله) نیز متفاوت است. پخش شدگی فشار باقیمانده در لوله‌های سرد دیواره نازک بصورت خمیده است، اما پخش شدگی فشار باقیمانده در لوله‌های گرم به صورت آپارات مانند است.
  • سختی پیچشی لوله‌های گرم بالاتر از لوله‌های سرد است. به عبارت دیگر، مقاومت در لوله‌های گرم در مقابل فشار پیچشی، بیشتر از مقاومت لوله‌های سرد است.

فرآیند ساخت لوله مانیسمان

فرآیند ساخت

لوله مانیسمان نورد گرم

گرمادهی بیلت گرد –  سوراخ‌کاری – اکستروژن – کشیدن فولاد تا رسیدن به اندازه مطلوب – نورد گرم – سرد کردن – صاف کردن – آزمایش هیدرو استاتیک – حک کردن مشخصات لوله – انبار کردن

لوله مانیسمان نورد سرد

گرمادهی بیلت گرد – سوراخ‌کاری  – گرم و سرد کردن – حذف ناخالصی ها – خواباندن فولاد در عناصر و اسیدهای مورد نظر – نورد سرد – گرمادهی – صاف کردن – آزمایش هیدرو استاتیک – حک کردن مشخصات لوله – انبار کردن