سیستم‌های تهویه (HVAC) نقشی اساسی در رفاه و ایمنی فضاهای داخلی ایفا می‌کنند. متریال‌های عایقی که در این سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند باعث بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان گردند. اگر از عایق درستی برای سیستم‌‌های تهویه مطبوع استفاده نشود نتیجه عکس داشته و کیفیت هوای داخل را تنزل می‌دهد. عایق الاستومری مطلوب برای سیستم‌های HVAC عایقی است که بتواند در برابر رطوبت مقاومت خوبی داشته و اجازه عبور هوایی را دهد که عاری از هرگونه گرد و غبار، کپک و فیبر باشد. عایق الاستومری برای سیستم‌های لوله‌کشی سرد و گرم هم باید دارای چنین ویژگی‌هایی باشد. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

اولین هدف عایق الاستومری کارآمدی حرارتی است اما استفاده از عایق نامناسب می‌تواند باعث ورود ذرات فیبری و ترکیبات ارگانیک فرار (VOC) به فضای داخل ساختمان شود که این باعث تنزل کیفیت هوای تنفسی می‌گردد. عایق‌های فیبری می‌توانند رطوبت و چگالش را جذب خود کنند و همین باعث رشد کپک و قارچ می‌شود. هر کدام از این مشکلات می‌توانند بر روی کیفیت هوای داخل ساختمان اثر منفی بگذارند.

حفظ جریان هوایی که فاقد ذرات و فیبر باشد بسیار برای مراکز درمانی حائز اهمیت است. متخصصان می‌گویند که مجراهای داکت فیبری شیشه‌ای نباید در سیستم‌های HVAC مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرند.

بهترین عایق برای حفظ کیفیت هوای داخلی ساختمان

بهترین عایق برای حفظ کیفیت هوای داخلی ساختمان

  • عایق‌های استفاده شده در ساختمان باید غیر ذره‌ای باشند تا در طولانی مدت برای ساکنان ساختمان باعث ایجاد حساسیت نشوند.
  • عایقی که در ساختمان استفاده می‌شود باید درجه انتشار پایین و ترکیبات ارگانیک فرار (VOC) کمی داشته باشد.
  • تمیز کردن عایق باید آسان باشد مخصوصاً اگر برای داکت از آن استفاده می‌شود، همچنین باید عاری از هرگونه گرد و غبار باشد.
  • متریال عایق الاستومری باید به گونه‌ای باشد که در برابر رطوبت مقاومت داشته و چگالش را کنترل نماید.
  • متریال عایق نباید باعث رشد کپک و قارچ گردد (متریال‌هایی مانند فوم سلول باز، سلولز و موانع کاغذ کرافت برای این کار مناسب نیستند).

برای کارآمدی بهتر عایق در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها بهتر است تا به جای عایق الاستومری سلول باز از عایق الاستومری سلول بسته استفاده کنید. دلیل این امر ویژگی مقاومت آن در برابر رشد قارچ و کپک و همچنین فاقد فیبر بودن و ساختار غیر ذره‌ای این عایق می‌باشد. برندهای عایق الاستومری نظیر پافلکس و کافلکس محصولاتی مختص این نوع کاربری‌ها دارند که جهت مشاوره در این زمینه می‌توانید با  پترو ایلیا تماس حاصل نمایید.

عایق‌های سلول بسته پافلکس و کافلکس فاقد فیبر و غیره ذره‌ای بوده و میزان VOC آن‌ها پایین است. این عایق‌ها باعث افزایش رطوبت نشده و همچنین رطوبت را جذب نمی‌کنند. این شرکت‌ها جهت افزایش مقاومت عایق‌های خود در برابر رشد کپک و قارچ در ساختار آن‌ها از محافظ ضد میکروبی نیز استفاده می‌نمایند. به علاوه اینکه سطح نرم عایق الاستومری سلول بسته به راحتی قابل تمیز کردن بوده و همین امر باعث می‌شود تا احتمال رشد کپک و قارچ به صفر برسد. محصولات عایق پافلکس و کافلکس کاملاً با محیط زیست سازگار بوده و در این زمینه دارای استانداردهای جهانی می‌باشند.

10 راه جلوگیری از نفوذ رطوبت و رشد کپک با عایق الاستومری

۱۰ راه جلوگیری از نفوذ رطوبت و رشد کپک با عایق الاستومری

همانطور که می‌دانید مشکلات رطوبتی می‌توانند منجربه رشد کپک و قارچ در دیوارها، سقف، کف، داکت‌ها، لوله‌کشی‌ها و سیستم‌های برودتی می‌شوند. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده از عایق رطوبتی الاستومری مناسب می‌باشد. متریال‌هایی که خاصیت جذب کردن ندارند، فاقد فیبر هستند و تمیز کردن‌شان آسان است بهترین انتخاب برای عایق بوده و از رشد کپک و تبعات بعدی آن جلوگیری می‌نمایند. عایق الاستومری سلول بسته دارای این ویژگی‌ها بوده و استفاده از آن باعث بیشتر شدن طول عمر سیستم می‌شود.

۱-  با استفاده از عایق‌های الاستومری سلول بسته پافلکس یا کافلکس تمامی لوله‌های آب، داکت‌ها، اتصالات و لوله‌های تخلیه را عایق‌کاری کنید. این محصولات دارای خواص ضد میکروبی بوده و مانع رشد کپک و قارچ می‌شوند.

۲- شکاف‌ها و درزها را با استفاده از نوار درزگیر کاملاً پوشانده و مطمئن شوید که تمامی اتصالات و بدنه شیرآلات به خوبی عایق‌کاری شده‌اند.

۳- در صورت امکان از عایق‌هایی استفاده کنید که قابلیت جذب رطوبت را ندارند. توصیه می‌شود که مخصوصاً برای لوله‌های آب سرد و لوله‌کشی‌های سیستم‌های برودتی که احتمال بروز چگالش در آن‌ها زیاد است از این نوع عایق‌ها استفاده نمایید.

۴- مجاری هوا، کانال‌های هوا، تجهیزات انتقال هوا و داکت‌ها را با استفاده از عایق برودتی الاستومری یا عایق الاستومری کانال هوا به خوبی عایق‌کاری کنید.

۵- جهت کنترل چگالش باید از عایقی استفاده کنید که ضخامت کافی را داشته باشد. اگر هدفتان از عایق کردن کنترل چگالش است باید نسبت به کاربری‌هایی که اهداف کنترل حرارت دارند از عایق‌هایی ضخیم‌تر استفاده نمایید.

۶- رطوبت نسبی داخلی را با دقت تحت نظر داشته باشید به طوری که میزان آن ۶۰% یا کمتر باشد.

۷- در طراحی سیستم‌ها باید زهکشی‌های کافی در نظر گرفته شده باشند. این یعنی تجهیزات باید محل استقرار مناسبی داشته و در موقعیت مناسبی از زهکشی‌ها قرار بگیرند تا کارگرها اغلب اوقات دسترسی راحتی داشته و بتوانند آن‌ها را بررسی کنند.

۸- فیلترها را مرتباً تعویض کنید و ایجاد رطوبت و انباشتگی قارچ یا کپک را به طور مرتب بررسی نمایید.

۹- هر ساله مجاری و کانال‌های هوا را بررسی کرده و تمیز نمایید. همچنین داکت‌ها را هر ۵ الی ۱۰ سال یکبار تمیز کنید. در نواحی گرمسیری و محیط‌های مرطوب این تمیزکاری باید تعداد دفعات بیشتری انجام پذیرد.

۱۰- جهت جلوگیری از انباشت رطوبت در طول فصل گرما داکت‌های سرمایشی را بپوشانید. دمپِرها در برابر نفوذ هوا مقاوم نیستند و به همین دلیل باید با استفاده از نوارهای پلاستیکی به خوبی آن‌ها را بپوشانید.

رطوبت برای سیستم‌های HVAC که به خوبی طراحی و نگهداری شده‌اند هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. پیروی از این اقدامات پیشگیرانه کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به رطوبت مرتفع شده و احتمال رشد کپک و قارچ به حداقل برسد.