اگر نگاهی به بازار داشته باشید خواهید دید که نوار درزگیرهای مختلفی با برندها و ویژگی‌های متفاوت وجود دارند، اما در ابتدا باید بدانید که بهترین نوار درزگیر برای عایق الاستومری کدام است و یا چه نوع نوار درزگیری و با چه متریالی برای کاربری شما مناسب است. نوار درزگیر هم مانند عایق الاستومری به صورت سلول بسته و سلول باز تولید می‌شود. البته ممکن است که این محصولات از لحاظ ظاهری شبیه هم باشند اما هر کدام مشخصات و کاربردهای مختص خود را دارند. پترو ایلیا در این مقاله تفاوت‌های کلیدی این محصولات را بیان کرده تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید. (مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

بهترین نوار درزگیر برای عایق الاستومری

نحوه تولید فوم الاستومری

پیش از اینکه به شباهت‌ها و تفاوت‌های نوار درزگیر سلول بسته و سلول باز بپردازیم، ضروری است که ابتدا نحوه تولید این فوم‌ها را بیان کنیم. فوم‌ها از طریق حرارت دادن ماده‌ای جامد و گسترش دادن آن با تزریقات شیمیایی تولید می‌شوند؛ این کار باعث تشکیل سلول‌های حبابی گازی در میان سلول‌های ماده جامد می‌شود. سپس این حباب‌ها گسترش یافته و ترکیدن یا نترکیدن آن‌ها نوع فوم ساخته شده را مشخص می‌کند.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

برای مثال اگر سلول‌های جامد گسترش یافته و بتِرکند در نتیجه فوم سلول باز خواهیم داشت، اما اگر سلول‌ها گسترش یافته و نتِرکند، فوم سلول بسته خواهیم داشت. می‌توان هر دو نوع فوم را با ضخامت‌های مختلف تولید کرد. در واقع می‌توان فرآیند تولید عایق فوم الاستومری را با فرآیند پختن کیک مقایسه کرد. اضافه کردن یک عامل دمنده به مواد شیمیایی یکسان که در پلاستیک موجود است باعث می‌شود تا هنگام حرارت دادن حباب ایجاد شود. این حباب‌ها حاوی گاز بوده و داخل متریال پلاستیک گسترش می‌یابند و همین امر باعث ایجاد فوم می‌گردد، این روند درست مانند پختن کیک است.

خمیر کیک هم جامد است اما هنگامی که هوا درون آن ایجاد می‌شود پُف کرده و تبدیل به کیک می‌شود. درک نحوه ایجاد فوم برای درک بهتر تفاوت‌های میان فوم سلول بسته و سلول باز و ویژگی‌های آن‌ها بسیار ضروری است.

نحوه تولید فوم الاستومری

فوم سلول باز چیست؟

فوم سلول باز (پلی یورتان) محصولی فوق‌العاده متنوع و تطبیق‌پذیر است که سلول‌هایش باز و ترکیده هستند. این فوم بسیار سبک، انعطاف‌پذیر و وفق‌پذیر است. این فوم دارای فشردگی کمی می‌باشد یعنی اگر با استفاده از اقلام سنگین آن را فشرده یا تا کنیم دوباره به شکل و ضخامت اولیه خود باز می‌گردد. این عایق برای محصولاتی که سنگین بوده و زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار مناسب است. فوم سلول باز در صورت فشرده شدن کاملاً مانع نفوذ هوا و گرد و خاک شده و به همین دلیل مانعی بسیار خوب برای جلوگیری از نفوذ ریزگردها و ذرات دیگر می‌باشد. لازم به ذکر است که می‌توان میزان ضخامت و باز بودن فوم را برای تولید مشخص کرد و این یعنی ممکن است برخی فوم‌های سلول باز کمی سفت‌تر از بقیه باشند.

فوم سلول باز به دلیل استفاده‌های فراوانی که دارد در بازار تولید نیز بسیار محبوب است. این فوم بسیار مقرون به صرفه نیز هست.

فوم سلول باز

فوم سلول بسته چیست؟

فوم سلول بسته علیرغم تفاوت‌هایی که با فوم سلول باز دارد کاربردهای فراوانی نیز دارد. سلول‌های این فوم گسترش می‌یابند اما نمی‌تِرکند، بنابراین این فوم فشردگی بیشتری دارد. این یعنی اگر این فوم برای مدت طولانی تحت سنگینی اقلامی قرار بگیرد، دوباره ضخامت اصلی خود را باز نخواهد یافت. عایق‌های سلول بسته و نواردرزگیرهایی که از این جنس هستند طبیعتاً سفت‌تر هستند. این فوم‌ها به دلیل ساختاری که دارند بسیار در برابر نفوذ آب مقاوم هستند. این امر باعث شده تا این محصولات برای استفاده در محیط بیرون و مکان‌هایی که تجهیزات در معرض عوامل محیطی هستند بسیار مناسب باشند. این عایق کاربرد زیادی در فضاهای تولید برق دارد.

فوم سلول بسته

مقایسه فوم سلول بسته و فوم سلول باز

حالا که با هر دو نوع فوم آشنا شدید بیایید تا به مقایسه این دو فوم بپردازیم. طبیعت انعطاف‌پذیر فوم‌های سلول باز قطعاً نکته مثبتی است که در فروش آن‌ها بسیار موثر است اما نمی‌توان از این فوم برای تمامی کاربری‌ها استفاده کرد. برای مثال اگر بخواهید از این فوم به عنوان نوار درزگیر مابین دو ورقه سنگین آهن استفاده کنید، فوم به سرعت مابین آن دو فشرده شده و تقریباً بی استفاده شده و کارکرد خود را از دست می‌دهد. این در حالیست که فوم سلول بسته برای استفاده در چنین شرایطی بسیار مناسب بوده و هنگام قرار گرفتن در بین قطعات سنگین مقاومت بیشتری دارد.

یکی از مهمترین عواملی که باید در هنگام انتخاب نوار درزگیر سلول بسته یا سلول باز به آن توجه کنید، مقاومت آن در برابر ساییدگی و پاره شدن است که عمدتاً ناشی از عوامل محیطی می‌باشد. می‌توان هر دو نوع نوار درزگیر را در دماهای مختلف استفاده کرد اما چالشی که با آن مواجه هستند تاثیرات آب و نفوذ هوا است.

نوار درزگیر سلول باز مقاومت زیادی در برابر گرد و غبار و ذرات دیگر داشته اما مقاومت خوبی در برابر آب ندارد. مقاومت نوار درزگیر سلول بسته در برابر گرد و غبار و نفوذ آب بیشتر است. البته استثناهایی هم وجود دارد، برای مثال می‌توان از نوار درزگیر سلول باز برای سیستم‌های تهویه مطبوعی که در قسمت پنجره کار گذاشته می‌شوند استفاده کرد. ساختار سلول باز اجازه می‌دهد تا هوا جریان داشته باشد اما مانع ورود گرد و غبار و ذرات معلق می‌گردد. همچنین رطوبت می‌تواند از این فوم عبور نماید اما این موضوع برای چنین کاربری چندان اهمیت ندارد.

در نهایت باید گفت که هر فوم الاستومری با هر ویژگی و میزان فشردگی کاربرد مختص به خود را دارد. این در حالیست که فوم سلول باز میزان فشردگی کمی داشته و پس از فشرده شدن دوباره شکل اصلی خود را باز می‌یابد، اما فوم سلول بسته در شرایط مشابه به ضخامت اصلی خود باز نمی‌گردد. اگر یک قطعه فوم سلول باز و یک قطعه فوم سلول بسته با ضخامت یک اینچ داشته باشید و آن‌ها را برای مدت یک ماه زیر کوسن مبلی که روی آن مینشینید قرار دهید، پس از بیرون آوردنشان خواهید دید که فوم سلول باز به ضخامت اصلی خود باز می‌گردد. اما فوم سلول بسته به دلیل پاره شدن (ترکیدن) برخی از سلول‌های ساختاری درونش دچار فشردگی بالایی خواهد شد.

در حال حاضر برای بسیاری از تجهیزات از نوار درزگیر و عایق سلول بسته استفاده می‌شود چرا که قدرت و مقاومت خوبی در برابر بسیاری از عوامل دارد، همچنین نوار درزگیر و عایق سلول باز در صنعت الکترونیک استفاده فراوانی دارد.

مقایسه فوم سلول بسته و فوم سلول باز

فوم خرد شده (عایق سلول نیمه بسته)

فوم سلول نیمه بسته که با عنوان فوم خرد شده هم شناخته می‌شود فومی است دوگانه که در دسته‌بندی مابین فوم سلول باز و فوم سلول بسته قرار می‌گیرد. این فوم به سرعت در صنعت تولید عایق محبوبیت پیدا کرد، زیرا متریالی قابل شکل دادن است که بخشی از ساختار آن سلول بسته بوده و در برابر عوامل محیطی مقاوم است.

این فوم به دلیل سازگاری که دارد در سال‌های اخیر متداول‌‍تر شده است. اگر بخواهید تجهیزاتی را عایق کنید که ساخته شده از پلاستیک و فلز هستند نیاز به نوار درزگیری دارید که هم انعطاف‌پذیر و هم سفت باشد که در این صورت استفاده از نوار درزگیر سلول نیمه بسته بهترین گزینه خواهد بود. این نوار درزگیر برای سطوح نامنظم بهتر است زیرا علاوه بر ویژگی گرفتن درزها انعطاف‌پذیر نیز هست.

درست است که این نوع فوم برای تمامی کاربری‌ها عالی به نظر می‌رسد اما نکته‌ای وجود دارد و آن اینکه این فوم از فوم سلول بسته گران‌تر است؛ زیرا تولید آن هزینه‌بردار بوده و در نتیجه باید با قیمتی گران‌تر آن را تهیه نمایید. این نوع فوم طی دو فرآیند تولید می‌شود: اول فرآیندی که آن را سلول بسته می‌کند و دوم فرآیندی که تعدادی مشخص از سلول‌ها را می‌تِرکاند.

فوم خرد شده

بهترین نوار درزگیر کدام است؟

حالا که با دو نوع نوار درزگیر آشنا شدید باید ببینید که کدامیک برای پروژه شما مورد استفاده است. اگر به دنبال نوار درزگیری هستید که پس از استفاده طولانی مدت شکل خود را حفظ کرده و مانعی موثر برای گرد و غبار و باد باشد، نوار درزگیر سلول باز بهترین گزینه خواهد بود. اگر می‌خواهید نوار درزگیر قدرت و مقاومت خوبی در برابر رطوبت داشته باشد، نوار درزگیر سلول بسته گزینه بهتری خواهد بود. اگر به دنبال محصولی مابین این دو هستید که برای سطوح نامنظم مناسب است، فوم خرد شده بهترین راه حل خواهد بود.

اگر بخواهید تا عایق و نوار درزگیری مطابق با ویژگی‌های پروژه شما طراحی و تولید شود این امکان وجود دارد. با در نظر داشتن همه موارد و نکاتی که در این مقاله بیان شد می‌توانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید. جهت مشاوره عایق الاستومری و نوار درزگیر با پترو ایلیا تماس بگیرید.