عایق معمولاً وسیله‌ای برای جلوگیری از اتلاف حرارت یا جلوگیری از نفوذ آن می‌باشد. ساختمانی که با انرژی کارآمد طراحی شده باشد باید حتماً سیستم‌های لوله‌کشی داخلی را مورد توجه قرار داده و از متریال‌های عایق متناسب با کاربری و با ضخامت درست استفاده نماید. عایق‌کاری سیستم‌های مکانیکی باعث می‌شود تا از بروز چگالش، نفوذ رطوبت و خراب شدن سیستم جلوگیری شود. با این مقاله از سلسله مقالات عایق پترو ایلیا همراه ما باشید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

بسیاری افراد فکر می‌کنند که می‌توان از هر نوع عایقی برای هر کاربری استفاده کرد، در صورتیکه جهت دستیابی به نتایج مطلوب باید سیستم مورد نظرتان بررسی شده تا عایقی متناسب با آن به شما پیشنهاد شود. به خصوص عایق‌ کاری لوله‌های انتقال آب سرد و گرم نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد، چرا که انتخاب عایق نامناسب می‌تواند منجر به خراب شدن سیستم و اتلاف انرژی آن شده و حتی ممکن است مشکلاتی جدی برای ساختمان ایجاد نماید.

عایق کاری لوله ‌های انتقال آب

عایق الاستومری برای عایق کاری لوله ‌های انتقال آب سرد و گرم

عایق کاری لوله‌ های انتقال آب که در محیط بیرون قرار دارند و در معرض عوامل محیطی هستند، مخصوصاً در نواحی سردسیر، بسیار حائز اهمیت است. برای هر لوله انتقال آبی که در قست بیرونی ساختمان یا فضاهای با دمای نامناسب قرار دارد احتمال انجماد و ترکیدن وجود دارد. عایق‌کاری لوله‌های آب سرد مانع عرق کردن و خیس شدن در اثر چگالش رطوبت می‌شود. کنترل رطوبت بسیار برای دستیابی به راندمان حرارتی مطلوب در سیستم‌های آب سرد مهم است. چگالش بیش از حد می‌تواند منجر به اتلاف انرژی، افزایش هزینه‌های عملیاتی و IAQ ضعیف گردد و همه این‌ها به دلیل رشد کپک و قارچ اتفاق می‌افتد.

عایق‌کاری لوله‌های آب گرم باعث می‌شود تا حرارت لوله‌ها حفظ شده و انرژی گرمایی هدر نرود در نتیجه در کاهش هزینه‌های انرژی موثر است. عایق لوله‌های آب گرم باعث می‌شود تا دمای آب بین ۲ الی ۴ درجه فارنهایت گرم‌تر بماند، بنابراین می‌توانید تنظیمات آب گرم را بر روی درجه کمتری تنظیم نمایید. یکی دیگر از مزایای عایق‌کاری لوله‌های آب گرم این است که نیازی نیست تا ساکنین ساختمان مدت زمان زیادی را منتظر گرم شدن آب بمانند که این باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

عایق الاستومری برای عایق کاری لوله ‌های انتقال آب سرد و گرم

محل و زمان مناسب برای عایق کاری

اگر هدفتان از عایق‌کاری جلوگیری از انجماد لوله‌های آب و بروز چگالش باشد، باید لوله‌هایی را عایق کنید که در فضاهای فاقد گرما مانند اتاق‌های مکانیکی، دیوارهای بیرونی، ساختمان‌های ذخیره‌سازی، زیرزمین و… قرار دارند. در برخی موارد برای محافظت از انجماد بیش از حد باید علاوه بر عایق‌کاری، ردیابی گرما را نیز انجام دهید.

اگر هدفتان کاهش هزینه‌های گرمایش آب باشد باید هر لوله آب گرمی که دسترسی به آن وجود دارد را عایق کنید. اگر هدف جلوگیری از عرق کردن لوله و ایجاد کپک است، بنابراین باید حتماً لوله‌های آب سرد را نیز عایق کنید.

محل و زمان مناسب برای عایق کاری

توصیه‌هایی برای نصب عایق

یکی از بهترین محصولات برای عایق‌کاری لوله‌ها، عایق الاستومری لوله‌ای است. مخصوصاً اگر بخواهید لوله‌های با طول زیاد را عایق کنید این محصول کار شما را بسیار آسان خواهد کرد. اکثر عایق‌های لوله‌ای در برش‌های دو متری موجود هستند، بنابراین می‌توانید در مدت زمان کمی لوله‌های زیادی را عایق کنید. عایق الاستومری لوله ای در ضخامت‌های مختلف و برای انواع سایزهای لوله موجود می‌باشد. می‌توانید هم از عایق‌های لوله‌‍ای ساده و هم عایق‌های لوله‌ای چاکدار چسبدار استفاده کنید، که نصب هر دو آسان و سریع است.

راه دیگر برای عایق‌کاری لوله‌ها مخصوصاً برای مقطع‌های کوتاه یا زانویی‌ها استفاده از رپینگ لوله یا نوار لوله است که از فوم‌های انعطاف‌پذیر و به صورت خود چسبدار تولید می‌شوند. با استفاده از این محصولات به خوبی می‌توانید به عملکرد حرارتی مورد نیاز خود دست پیدا کنید.