پایپینگ (لوله‌کشی) نقشی اساسی در بسیاری از فرآیندهای صنعتی تاسیسات شیمیایی، پتروشیمی و نیروگاه‌ها ایفا می‌کند، چراکه در واقع اجزای اصلی مانند ستون‌ها، دیگ‌های بخار، مخازن، بویلرها، توربین‌ها و … را به یکدیگر متصل کرده و جریان مواد و انرژی را تسهیل می‌نماید. با این مقاله از سلسله مقالات عایق الاستومری پترو ایلیا همراه ما باشید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

اهمیت عایق

اهمیت عایق

عوامل اساسی موثر در بهره‌وری پایپینگ در فرآیندهای صنعتی شامل کارآمدی انرژی، قابلیت اطمینان تحت شرایط مختلف، بعلاوه عملکرد کنترل فرآیند و دوام مکانیکی می‌باشد. این ساختاری مطلوب برای محیط‌های عملیاتی است. عایق حرارتی لوله نقشی مهم و اساسی در تحقق این عوامل و الزامات دارد.

هدف از نصب عایق

هدف از نصب عایق

نصب صحیح عایق حرارتی برای لوله‌ها مزایای زیر را به همراه دارد:

• کاهش اتلاف گرما
• صرفه‌جویی در هزینه‌ها
• کاهش انتشار CO2
• محافظت در برابر یخ زدگی
• کنترل فرآیند: اطمینان از پایداری دمای فرآیند
• کاهش نویز
• جلوگیری از بروز چگالش
• محافظت از سلامتی افراد در برابر حرارت بالای سیستم

انتخاب عایق الاستومری

انتخاب عایق الاستومری

عایق الاستومری یکی از بهترین عایق‌ها برای استفاده در محیط‌های صنعتی می‌باشد. همچنین می‌توان از عایق پشم‌‍سنگ هم در این محیط‌ها بهره برد. نصب عایق الاستومری بسیار ساده و سریع است. فیت بودن و مقاوم بودن این عایق باعث شده تا بتوان آن را بدون نیاز به اسپیسر (Spacer) نصب کرد. همچنین عایق الاستومری نسبت به عایق‌های هم رده خود ضخامت و وزن کمتری داشته و همین امر باعث اِشغال فضای کمتر و سبک‌تر شدن وزن سیستم خواهد شد.

استفاده از عایق الاستومری برای مخازن

استفاده از عایق الاستومری برای مخازن

در دسترس بودن مواد اولیه، سوخت و ذخیره محصولات نهایی تقریباً در تمامی زمینه‌های صنعت ضروری است. معمولاً از مخازن بزرگ برای ذخیره کردن مواد اولیه خام استفاده می‌شود. از مخازن یا دیگ‌های کوچک موقتاً برای ذخیره کردن محصولات نیمه تمام استفاده می‌شود. جهت حفظ مواد موجود در مخازن و اطمینان از دوام و ایمنی فرآیندهای تولید، بسیار مهم است که دمای داخل مخازن به خوبی حفظ شده و مابین محدوده دمایی مجاز و مشخصی متغیر باشد. امروزه فروش عایق الاستومری برای کاربری‌های صنعتی توسعه خوبی داشته و رشد روز افزون دارد.

هدف از عایق مخازن

هدف از عایق مخازن

عایق کردن مخازن عاملی بسیار مهم در کارایی و بهره‌دهی آن‌ها می‌باشد. عایق مخازن مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

صرفه‌جویی در هزینه‌ها : عایق به طور چشمگیری باعث کاهش اتلاف گرما و به اصطلاح افت تنفس ماده می‌شود. هزینه‌ای که در ابتدا برای عایق‌کاری مخازن می‌پردازید با صرفه‌جویی‌هایی که در هزینه‌های انرژی می‌شود معمولاً در کمتر از یک سال به شما باز می‌گردد و این در حالیست که عمر عایق الاستومری طولانی است و در بلند مدت از لحاظ هزینه‌ها بسیار به سود شما خواهد بود.

سازگاری با محیط زیست : از آنجایی که عایق الاستومری باعث کاهش اتلاف گرما می‌شود در نتیجه به طور غیر مستقیم انتشار گاز CO2 را نیز کاهش می‌دهد. کاهش تنفس مواد خطرناک برای محیط زیست ما بسیار مفید است.

کنترل فرآیند : عایق الاستومری مخازن از یخ زدن و انجماد آن‌ها جلوگیری کرده و همچنین مانع گرم شدن مخازن در اثر تابش نور خورشید می‌شود. عایق الاستومری مانع سرد شدن بیش از حد مواد موجود در مخزن شده و از شکل‌گیری آن‌ها به صورت جامد جلوگیری می‌کند. در هر دو حالت می‌توان گرما یا سرما را افزایش داد.

ایمنی : عایقی که در برابر آتش مقاوم باشد خطر آتش‌سوزی را کاهش داده و در صورت وقوع آتش‌سوزی در محیط اطراف مخزن خطر اشتعال آن بسیار کمتر خواهد بود. همچنین با عایق مخزن خطر آسیب دیدن افرادی که در محیط هستند بسیار کاهش می‌یابد چراکه عایق دمای سطح مخزن را به حداقل می‌رساند.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

مخازن ذخیره‌سازی عموماً در محیط بیرون قرار می‌گیرند بنابراین باید متریالی را به عنوان عایق انتخاب کنید که رسانایی حرارتی کمی داشته و بتواند آب را به خوبی دفع کند. توصیه می‌شود که در چنین مواردی از عایق‌هایی که در برابر نفوذ آب و همچنین در برابر فشار خیلی مقاوم نیستند به هیچ عنوان استفاده نکنید.

فرض رایج این است که هوای ساکن موجود در بالای مایع داغ داخل مخزن خود به عنوان عایقی برای سقف مخزن عمل می‌کند. در واقع عایق کردن یک مخزن اصلاً کار آسانی نیست. اگر عایق به خوبی نصب و نگهداری نشود سقف مخزن به راحتی دچار خوردگی می‌شود. بنابراین بسیاری از شرکت‌ها تمایلی به عایق کردن سقف مخازن ندارند. گرچه که این فرضیه به طور کلی صحیح است. با توجه به اختلاف دمای میان مایع داغ داخل مخزن و سقف عایق نشده آن یک انتقال گرمای قوی وجود خواهد داشت که نهایتاً منجربه اتلاف حرارت قابل توجهی خواهد شد. در صورت استفاده از متریال عایق درست و نصب صحیح آن می‌توان سقف مخزن را به خوبی عایق کرد.

آتش‌سوزی‌های هیدروکربنی که در اثر سوختن مواد نفتی، سوخت‌ها، مواد شیمیایی و پلاستیک‌ها رخ می‌دهند به مراتب سخت‌تر و شدیدتر از آتش‌سوزی‌های سلولزی هستند. سیستم‌های عایق استاندارد نمی‌توانند در برابر آتش‌سوزی‌های مهیب مقاومت کنند. اما برخی از محصولات عایق هستند که این ویژگی را داشته و قادر هستند در آتش‌سوزی‌های شدید نیز کارایی خود را داشته باشند.