ابتدا باید بدانید که چرا سیستم تهویه هوا (داکت) نیاز به عایق الاستومری دارد. البته برای این کار عمدتاً از عایق الاستومری سلول بسته استفاده می‌شود. عایق‌کاری داکت‌ها به دوام سیستم، مصرف بهینه انرژی و همچنین رفاه حال ساکنان ساختمان کمک بسیار زیادی می‌کند. با پترو ایلیا همراه باشید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

عایق‌کاری داکت سه ویژگی مهم دارد:

عایق الاستومری

۱- از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

عدم کنترل اتلاف انرژی منجربه افزایش مصرف آن و راندمان پایین نصب می‌گردد، در نتیجه این امر باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی کل سیستم می‌شود.

۲- محافظت در برابر چگالش.

چگالش بر روی سطح داکت باعث بروز خوردگی شده، کارآمدی داکت و دوام و طول عمر نصب را کاهش می‌دهد. علاوه بر این رطوبت و نم داخل داکت‌ها باعث ایجاد فضایی مناسب برای رشد باکتری‌ها شده و همین امر منجربه افت کیفیت هوا می‌گردد.

۳- باعث کاهش صدا و نویز ایجاد شده ناشی از جابجایی هوا در داخل داکت می‌شود.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

شاید این ویژگی کم اهمیت‌ترین آن‌ها باشد چراکه راه‌های بسیار دیگری برای کاهش صدای سیستم‌های HVAC وجود دارد. با این وجود این ویژگی اهمیت خود را داراست.

عایق رولی فوم الاستومری

بنابراین هنگامی که تصمیم به انتخاب متریالی مناسب برای عایق‌کاری دارید باید حتماً عملکردها و ویژگی‌های ذکر شده در بالا را مدنظر خود قرار دهید. همچنین در نظر گرفتن پارامترهای زیر بسیار حائز اهمیت است:

رسانایی گرمایی کم
قابلیت اشتعال پذیری
مقاومت خوب در برابر آتش. یعنی در صورت آتش‌سوزی دود کمی ایجاد کرده و خودسوز باشد که این باعث جلوگیری از پیشرفت آتش‌سوزی می‌شود.

عایق الاستومری چیست؟

عایق الاستومری چیست؟

عایق الاستومری از لاستیک مصنوعی با کیفیت ساخته می‌شود. ساختار این عایق به صورت سلول بسته و کاملاً همگن بوده و مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت و گرما دارد. عایق الاستومری حرارتی با کاهش انتقال گرما عملکرد خود را انجام می‌دهد. عایق الاستومری در برابر نفوذ بخار آب مقاوم بوده و مانع ایجاد چگالش و ورود رطوبت می‌گردد که باعث زنگ زدگی و خوردگی لوله‌ها و داکت‌ها می‌شود. عایق الاستومری در دو نوع رولی و لوله‌ای تولید می‌شود.

انعطاف‌پذیری و نرمی لاستیک مصنوعی باعث شده تا متریالی مناسب برای سیستم‌های پیچیده و نامتوازن باشد. می‌توان از عایق رولی الاستومری برای هر نوع لوله، داکت یا اتصالات با مقطع مستطیلی یا دایره‌ای استفاده کرد.

قابلیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری عایق الاستومری باعث شده تا فوق‌العاده با دوام بوده و در برابر تغییرات آب و هوایی و اشعه فرابنفش (UV) کاملاً مقاوم باشد. اما این عایق در برابر عایق پشم معدنی دارای یک نقطه ضعف می‌‍باشد. عایق پشم معدنی غیر قابل اشتعال است و در طبقه‌بندی آتش‌سوزی در بالاترین کلاس یعنی Euroclass A1 قرار می‌‍گیرد. این در حالیست که متریال عایق الاستومری قابل اشتعال بوده و در طبقه‌بندی آتش‌سوزی در کلاس Euroclass B قرار می‌گیرد.

کاربرد عایق الاستومری

کاربرد عایق الاستومری

با توجه به خواص ضد چگالش، صرفه جویی در مصرف انرژی و انعطاف‌پذیری این عایق، معمولاً از آن در سیستم‌های برودتی، تهویه مطبوع، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و لوله‌کشی‌ها استفاده می‌شود. عایق الاستومری به صورت بدون چسب و خود چسبدار تولید می‌گردد.

عایق‌های الاستومری به صورت لوله‌ای و رولی تولید می‌شوند که نوع رولی آن دارای سه نوع مختلف می‌باشد: عایق رولی FOAM-B بدون چسب،
عایق رولی خود چسبدار FOAM-G،
عایق رولی خود چسبدار FOAM-AB با روکش PVC.

نصب عایق الاستومری بسیار ساده و سریع است، مخصوصاً اگر از عایق‌های خود چسبدار استفاده کنید. البته عایق‌های خودچسبدار کمی گران‌تر هستند اما نصب آن‌ها زمان کمتری می‌گیرد. یک راه حل جایگزین برای عایق‌کاری سیستم‌های داکت در ساختمان انتخاب داکت‌‍هایی است که از پیش عایق شده هستند، یعنی می‌‍توانید از داکت‌ها و اتصالات، زانویی‌ها، سه‌راهی‌ها، کوپلینگ‌ها و تبدیل‌هایی استفاده کنید که قبلاً توسط درزگیرهای EPDM  و عایق الاستومری کاملاً عایق‌کاری شده‌اند.

ویژگی‌های عایق الاستومری

گرچه که به نظر می‌رسد عایق الاستومری کمی از دیگر عایق‌ها گران‌تر باشد اما با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد باید حتماً آن را یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرید. ویژگی‌های عایق الاستومری عبارتند از:

• ساختار سلول بسته این عایق باعث شده تا بتوان چگالش را به خوبی کنترل کرد.
• جلوگیری از چگالش رطوبت
• رسانایی حرارتی کم
• مقاومت بالا در برابر انتشار و نفوذ بخار آب
• مقاومت در برابر اشعه UV
• امکان استفاده در کاربری‌های مختلف نظیر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، AC، سیستم‌های برودتی، لوله‌کشی‌ها و سیستم‌های تهویه
• نصب راحت و آسان