عایق اسپری فوم یکی از بهترین و کارآمدترین عایق‌ها برای خانه است. اگر این عایق به درستی نصب شود بسیار عملکرد خوبی خواهد داشت. عایق اسپری فوم به دو شکل سلول بسته و سلول باز موجود می‌باشد و می‌توان از آن برای عایق ساختمان و جلوگیری از نفوذ هوا به داخل محیط استفاده کرد. از آنجایی که اسپری فوم هم کار عایق را می‌کند و هم مانع نفوذ هواست بنابراین لازم نیست نگران تراز شدن عایق و مانع هوا باشید. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

اما برای اینکه این عایق در تمامی خانه‌ها به خوبی عمل کند و کارایی لازم را داشته باشد ضمانتی وجود ندارد. خانه‌هایی هم وجود دارند که با وجود استفاده از این عایق هنوز هم دچار مشکل هستند. برخی از مشکلاتی که این خانه‌ها دارند عبارتند از:

۱. عایق اسپری فوم به اندازه کافی ضخیم نیست
۲. نصاب عایق برخی از نقاط نشت هوا را ندیده و پیدا نمی‌کند.
۳. نصب کنندگان این عایق دید درستی نسبت به پوشش ساختمان نداشته و در نتیجه فوم را زیاد یا کم اسپری می‌کنند.
۴. عایق اسپری فوم منقبض شده و از چهارچوب‌ها فاصله می‌گیرد.

پترو ایلیا در این مقاله به بررسی این ۴ مشکل عدیده عایق اسپری فوم می‌پردازد، پس با ما همراه باشید.

 

عایق اسپری فوم به اندازه کافی ضخیم نیست

عایق اسپری فوم به اندازه کافی ضخیم نیست

این موضوع بیشتر در مورد عایق‌ سلول بسته صدق می‌کند اما در برخی موارد عایق‌های سلول باز هم دچار این مشکل هستند. از آنجایی که عایق‌های سلول بسته در هر اینچ R-value بالاتری دارند، نصاب‌های عایق اسپری فوم معمولاً برای دیوارها ۲ اینچ فوم و برای سقف ۳ اینچ فوم اسپری می‌کنند تا به ترتیب کدهای انرژی R-13 و R-19 را رعایت کرده باشند. فوم سلول باز معمولاً تمامی حفره‌های چهارچوب‌ها را پُر می‌کند بنابراین به راحتی می‌‍توان فهمید که آیا نصاب عایق به اندازه کافی عمل اسپری کردن فوم را انجام داده یا خیر. در مقابل فوم سلول بسته حفره‌ها را پُر نمی‌کند، بنابراین نصاب باید نقاط مختلف را دوباره بررسی کند تا جایی از قلم نیفتد. اگر عایق‌کاری به خوبی انجام شده باشد دمای اتاق زیر شیروانی نباید خیلی بالاتر از دمای خانه باشد.

همچنین پوشش عایق اسپری فوم باید در نقاط مختلف از ضخامتی یکسان برخوردار باشد در غیر این صورت بخش زیادی از گرما در نواحی که ضخامت عایق کمتر است یا به خوبی عایق نشده‌اند هدر می‌رود.

نصاب عایق برخی از نقاط نشت هوا را ندیده و پیدا نمی‌کند

نصاب عایق برخی از نقاط نشت هوا را ندیده و پیدا نمی‌کند

اگر نصاب عایق اسپری فوم برخی از نقاط را جا انداخته و یا به درستی عایق نکند این موضوع به زودی خود را نشان داده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. برای مثال ممکن است که فواصل و یا حفره‌های موجود در سقف باعث نفوذ هوای مرطوب به داخل خانه شوند و طبیعتاً این هوای مرطوب پس از برخورد با سطوح سرد دچار چگالش می‌شود.

به همین دلیل باید تمامی نقاط خانه به خوبی و با دقت تمام عایق شوند. یکی از دلایلی که باعث فروش زیاد عایق اسپری فوم شده است قابلیت پوشاندن حفره‌ها و جلوگیری از نفوذ هوا به داخل خانه است. یکی از ویژگی‌های خوبی که استفاده از این عایق در ساختمان‌های جدید دارد این است که می‌‌توان تست بلوئر درب را پیش از اجرای دیوار خشک انجام داد. علاوه بر این می‌توانید تست نشتی هوا را با ماشین مه‌پاش (رطوبت ساز) انجام دهید.

کم یا زیاد اسپری کردن فوم

کم یا زیاد اسپری کردن فوم

نصب کنندگان این عایق دید درستی نسبت به پوشش ساختمان نداشته و در نتیجه فوم را زیاد یا کم اسپری می‌کنند. در بناهایی که ساخت پیچیده‌ای دارند درک درست پوشش ساختمان کار سختی است. اگر نصاب عایق در این زمینه تبحر نداشته باشد ممکن است قسمت‌هایی را جا انداخته و عایق نکند. البته ممکن است این قسمت‌ها مکانی برای نشتی هوا باشند یا نباشند اما قطعاً به دلیل عدم وجود عایق گذرگاهی حرارتی می‌باشند که باعث اتلاف انرژی می‌شود. همه قسمت‌های ساختمان باید به خوبی عایق شوند در غیر این صورت خانه دچار افزایش یا کاهش بیش از حد گرما خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که با آن مواجه می‌شویم این است که در برخی موارد نصاب، فوم را بیش از حد اسپری می‌کند چراکه نمی‌تواند محل پوشش ساختمان یا مرز بین فضای مطبوع و نامطبوع ساختمان را به درستی تشخیص دهد.

عایق اسپری فوم منقبض شده و از چهارچوب‌ها فاصله می‌گیرد

عایق اسپری فوم منقبض شده و از چهارچوب‌ها فاصله می‌گیرد

این مشکلی است که به ندرت رخ می‌دهد و معمولاً فوم سلول بسته دچار این مشکل می‌شود، البته امکان بروز آن برای فوم سلول باز هم وجود دارد. ممکن است این مشکل به دلیل عدم کیفیت مواد شیمیایی، عدم ترکیب مناسب مواد و یا دمای بسیار بالا رخ دهد. به هر حال این مشکل باعث می‌شود که بخشی از چهارچوب فاقد عایق مانده و اگر این موضوع برای نقاط زیادی از خانه اتفاق افتاده باشد بخش زیادی از گرما هدر می‌رود.

پس لزوماً عایق اسپری فوم همیشه عایق بهتری نیست. هر محصولی مشکلات خود را دارد و عایق اسپری فوم از این امر مستثنی نیست. البته مشکلات عایق فوم اسپری (عایق پاششی) را می‌توان با برنامه‌ریزی و اجرای درست به راحتی حل کرد.