عایق تابشی معمولاً برای خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مخصوصاً برای خانه‌هایی که به سبک اروپایی ساخته شده‌اند در قسمت اتاق زیر شیروانی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از گرمای بیش از حد تابستان جلوگیری کرده و هزینه‌های سرمایش خانه را کاهش دهد.

البته این عایق امروزه در ایران برای پشت‌‍بام‌های ساختمان‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق تابشی از متریالی که خاصیت بازتابندگی بالایی دارد تولید می‌شود که تشعشعات گرما را بازتابانده و جذب نمی‌کند. البته عایق تابشی مانند عایق حرارتی میزان انتقال حرارت را کاهش نمی‌دهد. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

نحوه عملکرد عایق تابشی

نحوه عملکرد عایق تابشی

گرما از ناحیه گرم به ناحیه سرد انتقال پیدا می‌کند که این انتقال از طریق رسانایی، همرفتی و تابش انجام می‌پذیرد. جریان گرما از طریق فرآیند رسانایی از یک محل گرم‌تر به محل سردتر درون یک متریال یا ساختار جریان پیدا می‌کند. برای مثال هنگامی که یک قاشق را درون فنجان چای داغ قرار می‌دهید و گرمای چای از طریق قاشق به دستان شما انتقال می‌یابد.

انتقال گرما از طریق رسانایی زمانی رخ می‌دهد که برای مثال یک مایع یا گاز (هوا) گرم شده و چگالی (تراکم) کمتری پیدا می‌کند. زمانی که مایع یا گاز سرد می‌شوند چگالی آن‌ها بیشتر شده و به سمت پایین حرکت می‌کنند. گرمای تابشی در یک خط مستقیم حرکت کرده و هر چیز جامدی که انرژی‌اش را جذب کند گرم می‌نماید.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

اکثر متریال‌های عایق با کُند کردن رسانایی جریان گرما و یا کاهش میزان همرفتی جریان گرما عمل می‌کنند. عایق تابشی و سیستم‌های عایق بازتابنده از طریق کاهش جذب گرمای تابشی عمل می‌کنند. این عایق‌ها برای اینکه کارآمدی بیشتری داشته باشند باید در معرض هوا قرار داشته باشند.

انباشته شدن گرد و غبار بر روی سطح عایق تابشی باعث می‌شود تا قابلیت بازتابش آن کاهش پیدا کند. عایق تابشی باید به گونه‌ای نصب شود تا حداقل میزان گرد و غبار بر روی سطح آن بنشیند.

نحوه عملکرد عایق تابشی

زمانی که خورشید بر روی سقف می‌تابد انرژی گرمایی آن باعث داغ شدن سقف می‌شود. بیشتر این گرما از طریق مصالح سقف به درون خانه یا اتاق زیر شیروانی انتقال می‌یابد. سپس گرما به نواحی سردتر نظیر داکت هوا و زمین انتقال پیدا می‌کند. اما عایق تابشی می‌تواند انتقال گرما از سقف را کاهش دهد.

هر چه زاویه برخورد انرژی تابشی به عایق به حالت عمودی (۹۰ درجه) نزدیکتر باشد، عایق عملکرد بهتری خواهد داشت. همچنین هر چه اختلاف دما بین دو طرف عایق تابشی بیشتر باشد، باعث می‌شود تا عایق کارکرد بهتری داشته باشد.

عایق تابشی در مناطق گرم کارایی و عملکرد بهتری نسبت به مناطق سرد دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که در صورت استفاده از عایق تابشی در مناطق گرم این عایق می‌تواند هزینه‌های سرمایش محیط را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. ممکن است با کاهش انتقال گرما به داخل محیط ساختمان بتوان با تعبیه سیستم تهویه مطبوع کوچکتری نیاز ساختمان را برطرف کرد. گرچه که معمولاً نصب عایق حرارتی نسبت به عایق تابشی مقرون به صرفه‌تر است.

انواع عایق تابشی

انواع عایق تابشی

عایق تابشی از متریالی که درضد بازتابندگی بالایی دارد ساخته می‌شود که این متریال معمولاً فویل آلومینیومی می‌باشد. فویل آلومینیومی معمولاً در یک طرف یا دو طرف متریال‌های پایه (بستر) مانند کاغذ کرافت، فیلم‌های پلاستیکی، مقوا، تخته چند لایه و متریال‌های ضد نفوذ هوا اعمال می‌شود. به منظور افزایش دوام برخی محصولات آن‌ها را با استفاده از فیبر تقویت می‌کنند.

عایق‌های تابشی می‌توانند در سیستم‌های عایق بازتابی با بسیاری دیگر از عایق‌ها ترکیب شوند. در این ترکیب‌ها عایق‌های تابشی می‌توانند به عنوان لایه سطحی (رویی) عایق‌های حرارتی مورد استفاده قرار بگیرند.

نصب عایق تابشی

نصب عایق تابشی

عملکرد خوب عایق تابشی به نصب صحیح آن بستگی دارد بنابراین بهتر است که نصب عایق را به افراد متخصص بسپارید. پترو ایلیا با در اختیار داشتن تیم متخصص در زمینه نصب عایق در کنار شماست، می‌توانید جهت مشاوره، اطلاع از قیمت عایق و نصب عایق همین حالا با ما تماس بگیرید.

نصب عایق برای خانه‌های نوساز بسیار ساده‌تر است. برای نصب عایق تابشی در خانه‌های نوساز، نصاب معمولاً یک رول عایق تابشی را بین خرپاهای سقف قرار می‌دهد تا انباشته شدن گرد و غبار بر روی عایق به حداقل برسد. این کار عموماً پیش از پوشش سقف انجام می‌شود اما می‌توان این کار را پس از آن در قسمت داخلی اتاق شیروانی و با چسباندن متریال در قسمت پایین خرپاها انجام داد.

نصب عایق تابشی

هنگام نصب عایق تابشی باید اجازه داد تا متریال مابین نقاط اتصال بیفتد تا حداقل ۲.۵ سانتی‌متر فضا بین عایق و پایین سقف وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که عایق تابشی با روکش فویل آلومینیومی رسانای برق است بنابراین نصب آن نیازمند رعایت نکات ایمنی لازم در این زمینه می‌باشد.

نصب این عایق بر روی عایق حرارتی سقف اتاق شیروانی باعث جمع شدن گرد و غبار بر روی آن و به دام افتادن رطوبت در عایق فیبری می‌‍شود بنابراین توصیه می‌شود تا عایق تابشی را به صورت مستقیم بر روی عایق حرارتی سقف قرار ندهید.