همانطور که می‌دانید عایق کردن خانه بسیار در دستیابی به هوایی مطلوب و پایدار موثر بوده و دانستن برخی از واقعیات و نکات در مورد عایق می‌تواند به شما کمک کند تا فضایی راحت‌تر و دلنشین‌تر را تجربه کرده و هزینه‌های مصرف انرژی برای شما کاهش پیدا کند. ( مشاهده لیست قیمت عایق الاستومری )

نکته 1 : عایق انتقال حرارت را کُندتر می‌کند نه جریان هوا را

نکته ۱ : عایق انتقال حرارت را کُندتر می‌کند نه جریان هوا را

یکی از واقعیت‌های بنیادی در مورد عایق این است که از چه متریالی ساخته شده و آن متریال چه ویژگی دارد. از آنجایی که عایق‌کاری معمولاً در نواحی از خانه انجام می‌شود که دچار نشتی می‌باشند، پس منطقی است که بگوییم عایق مانعی برای نفوذ هواست. اما در واقعیت عایق هیچ کاری در رابطه با متوقف کردن جریان هوا انجام نمی‌دهد. موضوع فقط انتخاب عایقی نیست که بتواند بیشتر از دیگر عایق‌ها مانع نفوذ جریان هوا شود. در حقیقت کار اصلی عایق کُندتر کردن انتقال حرارت است نه مسدود کردن جریان هوا. عایق کمک می‌کند که خانه‌تان مانند یک محفظه عایق حرارت (فلاسک) عمل کند، یعنی چیزهای داغ را داغ و چیزهای سرد را سرد نگاه دارد!

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

زمانیکه در زمستان شوفاژها یا بخاری‌ها را روشن می‌کنید، عایق باعث می‌شود تا گرمای تولید شده از طریق دیوارها یا سطوح دیگر به بیرون از خانه نرود. در تابستان و زمانیکه تهویه یا سیستم سرمایشی خانه را روشن می‌کنید، کار عایق این است که خانه را از نفوذ گرمای خورشید حفظ می‌نماید.

برخی سوء تفاهم‌های رایج باعث شده تا انواع خاصی از عایق را به عنوان مانع‌های نفوذ هوا بشناسند. یکی از این محصولات عایق اسپری فوم می‌باشد. برخی افراد از این عایق برای پُر کردن حفره‌های موجود در دیوارها یا کف خانه استفاده می‌کنند و تصورشان این است که این فوم می‌تواند از ورود هوا به داخل خانه جلوگیری نماید. در حالیکه کار عایق اسپری فوم کاهش اتلاف گرماست و در واقع هوا می‌تواند داخل این عایق و عایق‌های مشابهش نفوذ کند.

متوقف کردن نفوذ هوا بسیار در راحتی و آسایش خانه، کیفیت هوای داخل خانه و بهینه شدن انرژی خانه موثر است، اما راه‌های بهتری برای انجام این کار وجود دارد. چیزی که مانع نفوذ هوا به داخل خانه می‌شود تخته گچ است و حدود ۸۰ درصد راه نفوذ هوا را سد می‌کند، درست مانند لایه پوششی روی جدار بیرونی دیوارهای خانه و متریال‌های مشابه که تا ۱۲ درصد مانع نفوذ هوا به داخل می‌شوند. با استفاده از بتونه و یا نوار درزگیر می‌توان بخش باقیمانده را پوشش داد.

نکته 2 : درزگیری خانه و مسدود کردن راه‌های نفوذ هوا پیش از عایق‌کاری ضروری است

نکته ۲ : درزگیری خانه و مسدود کردن راه‌های نفوذ هوا پیش از عایق‌کاری ضروری است

یکی از مهمترین نکات در مورد عایق، روش‌های آماده‌سازی برای عایق‌کاری می‌باشد. درزگیری و پوشاندن حفره‌های خانه یکی از این نکات ضروری است. ممکن است بخش‌های مختلفی از خانه شما در معرض نفوذ هوا قرار داشته باشند، اما زمانیکه قصد عایق‌کاری یا نوسازی عایق‌ها را دارید، فقط به نواحی دقت می‌کنید که قصد عایق‌کاری آن‌ها را دارید.

• دیوارها: درزگیری داخل دیوار معمولاً راه‌حلی عملی نیست اما می‌توانید درزهای اطراف دیوارها را بپوشانید. به همین منظور می‌توانید از بتونه‌ای مناسب مانند لاتکس آکریلیک برای درزگیری قرنیزها و گچبری‌های سقف استفاده کنید. جهت درزگیری پریزهای برق از درزگیرهای فوم عایق استفاده کنید. در قسمت بیرونی خانه باید درزهای موجود در فاصله دیوار بیرونی خانه و قسمت فونداسیون، گوشه‌های دیوار و هرگونه درز دیگر در این نواحی را بپوشانید. برای این کار می‌توانید از بتونه‌هایی که برای سطوح بیرون خانه ساخته شده‌اند مانند بوتیل یا پلی‌یورتان استفاده نمایید.

• اتاق زیر شیروانی: از آنجایی که این قسمت خانه درزهای بالقوه زیادی دارد، باید این ناحیه را پیش از عایق‌کاری کاملاً درزگیری کرد. برای این کار باید نواحی مختلف این قسمت از جمله سقف و دیوارها را به خوبی بتونه‌کاری کنید. نواحی مربوط به دودکش بخاری هم باید به خوبی پوشانده شود. برای این کار می‌توانید از بتونه سیلیکونی استفاده کنید که برای دماهای بالا مورد تایید است.

• زیر زمین: سقف زیر زمین را با درزگیرهای مناسب بپوشانید. تیرچه‌های سقف زیرزمین یک استثناء هستند و باید پیش از درزگیری، عایق‌کاری شوند. برای عایق‌کاری تیرچه‌های کف، دیوارها و سقف باید از عایق‌های فوم سخت استفاده کرد. سپس باید لبه‌های این فوم‌ها را با بتونه یا درزگیر پوشاند.

نکته 3 : همیشه نیاز به استفاده از حایل بخار نیست

نکته ۳ : همیشه نیاز به استفاده از حایل بخار نیست

حایل بخار یک لایه محافظتی است و از متریالی ساخته شده که مانع نفوذ بخار به نواحی محصور مانند اتاق زیر شیروانی می‌شود. این حایل نفوذ بخار را کنترل می‌کند. این محصول از ورق‌های پلی‌اتیلن (پلاستیک) و یا لاستیک ساخته می‌شود، اما می‌توان بر اساس ویژگی‌های آب و هوایی هر منطقه و نوع عایقی که انتخاب کرده‌اید، آن را از هر متریالی تهیه کرد.

یکی از حقایق کمتر شناخته شده درباره عایق این است که استفاده از حایل بخار همیشه ضروری نیست. حایل بخار معمولاً در نواحی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آب و هوایی مرطوب داشته و یا دمای بسیار بالا یا بسیار پایین دارند. خانه‌هایی که در نواحی معتدل یا نسبتاً خشک قرار دارند معمولاً نیازی به حایل بخار ندارند چون مصالح ساختمانی متداول (دیوارهای رنگ شده) برای کنترل رطوبت در این آب و هواها کفایت می‌کنند.

اعمال لایه حایل بخار در خانه‌های ساخته شده بدون شکافتن سطوح سخت است. نکته دیگر اینکه استفاده از حایل بخار در مناطق سرد بسیار مهم است. اما اگر در نواحی معتدل قرار دارید، تنها استفاده از عایق‌های سلولزی کفایت می‌کند، چراکه خود این عایق‌ها به تنهایی می‌توانند رطوبت را کنترل کنند.

نکته 4 : R-Value نشان دهنده کارآمدی عایق است

نکته ۴ : R-Value نشان دهنده کارآمدی عایق است

یکی از مفیدترین نکات در مورد عایق این است که بدانیم قابلیت مقاومت حرارتی عایق چگونه اندازه‌گیری می‌شود. هر عایق یک R-value دارد که در واقع به شما می‌گوید عایق مورد نظرتان تا چه اندازه کارآمد بوده و چقدر می‌تواند انتقال حرارت را کُند نماید که به آن مقاومت حرارتی عایق هم می‌گویند. گرچه که لایه‌های ضخیم‌تر عایق R-value بالاتری دارند اما این مقدار ربطی به ضخامت عایق ندارد. ممکن است عایق یا متریالی ضخامت بیشتری داشته باشند اما R-value آن‌ها کمتر باشد. به عکس ممکن است ضخامت عایقی کم باشد اما R-value آن بالا باشد. برای مثال لایه نازکی از کُرک نسبت به لایه ضخیمی از پنبه عایق بهتری است.

اینکه هر قسمت از خانه شما به چه مقدار عایق نیاز دارد بر اساس R-value محاسبه می‌شود. اینکه به چه مقدار عایق نیاز است به نوع عایق بستگی دارد. برای مثال اگر از عایق فایبرگلاس استفاده کنید باید ضخامتی حدود ۱۲ اینچ داشته باشد اما اگر از عایق فوم سخت استفاده کنید به ضخامتی ۷ الی ۸ اینچ نیاز خواهید داشت.

فکر نکنید که دو نوع عایق با R-value یکسان یک چیز هستند یا متریالی که R-value بیشتری دارد همیشه بهتر است. عایق‌های مختلف ویژگی‌های مختلف دارند که هر کدام برای شرایط متفاوتی مناسب هستند. برای مثال عایق سلولزی با محیط زیست سازگار است و می‌توان بدون خراب کردن سطح دیوار آن را درون دیوار تزریق کرد. از سوی دیگر این عایق برای قسمت‌هایی که رطوبت بالایی دارند (مانند زیرزمین) مناسب نیست و استفاده از عایق فوم سخت برای این نواحی بهتر است.

نکته 5 : مزایای استفاده از عایق سلولزی

نکته ۵ : مزایای استفاده از عایق سلولزی

دانستن برخی حقایق در مورد متریال‌های عایق به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای قسمت‌های مختلف خانه خود بهترین عایق را انتخاب نمایید. عایق‌ها از متریال‌های مختلفی نظیر فایبرگلاس، سلولز، پشم سنگ، فوم، پنبه و کُرک ساخته می‌شوند. عایق سلولزی انتخاب خوبی برای قسمت‌های مختلف خانه می‌باشد اما تصورات غلطی که در مورد این متریال وجود دارد باعث شده تا افراد کمتری این عایق را برای خانه خود انتخاب کنند.

عایق سلولزی از روزنامه‌های بازیافتی که بعداً تبدیل به فیبر می‌شوند ساخته می‌شود. R-value این متریال در هر اینچ کمی بیشتر از فایبرگلاس است و به همین دلیل برای عایق‌کاری خانه خود به مقدار کمتری از عایق سلولزی نیاز خواهید داشت. عایق سلولزی مایع که حاوی تکه‌های کوچکی از فیبر می‌باشد را می‌توان با استفاده از دستگاه مخصوص درون ناحیه مورد نظر تزریق کرد. این عایق حفره‌ها، درزها و شکاف‌ها را بهتر از عایق پتو نسوز پُر کرده و استفاده از آن برای دیوارها و کف بسیار آسان‌تر است. این عایق درون دیوارها جابجا نشده و نشست نمی‌کند چراکه بسیار سفت می‌باشد.

درست است که عایق سلولزی از بازیافت روزنامه تولید می‌شود اما اصلاً خطر آتش‌سوزی ندارد چون در تولید آن از بورات معدنی ضد حریق استفاده می‌گردد. این عایق در صورت خیس شدن امکان پوسیده شدن دارد اما این امر برای تمامی عایق‌ها صادق است. اگر در مورد انتخاب عایق مناسب برای خانه خود مطمئن نیستید تیم متخصصان پترو ایلیا می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای مشاوره در زمینه خرید عایق الاستومری همین حالا با ما تماس بگیرید.