ترک‌هایی که بر روی لوله‌های مانیسمان ایجاد می‌شوند عمدتاً به نازکی یک تار مو هستند. این ترک‌ها معمولاً بر روی سطح لوله ایجاد شده و بر روی کیفیت محصول تاثیر می‌‍گذارند. البته ممکن است این ترک‌ها بسته به نوع فرآیند تولید (ریخته‌گری، قالب‌ریزی) متفاوت باشند.

به دنبال کامل‌ترین خدمات هستید؟

ما با به‌روزترین تجهیزات و محصولات در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره در انتخاب و خرید تجهیزات می‌توانید، همین حالا با ما تماس بگیرید.
۰۲۶۳۲۵۶۳۷۹۶

یکی از دلایل اصلی به وجود آمدت ترک بر روی سطح لوله مانیسمان کیفیت شمش فولاد مورد استفاده می‌باشد. برای جلوگیری از به وجود آمدن ترک بر روی سطح شمش فولاد، متخصص متالورژی باید سعی کند تا دلایل به وجود آمدن ترک بر روی سطح بیلت را بفهمد. برخی از دلایل به قرار ذیل هستند:

ترکیب شیمیایی فولاد

ترکیب شیمیایی

فولادهایی که حاوی A l هستند در مقایسه با فولاد با روکش فلزی و فولاد فاقد سیلیکون حساسیت بیشتری دارند و احتمال بروز ترک بر روی آن‌ها بیشتر است. همچنین احتمال بروز ترک بر روی فولادهای آلیاژ پایین که حاوی N b هستند بیشتر است. دلیل این امر آنست که مرزدانه‌های اصلی فاز C ترکیباتی مانند A lN، N b (C, N)، N bC و برخی از دیگر ترکیبات راحت‌تر شکسته شده و همین موضوع باعث به وجود آمدن ترک در سطح بیلت می‌شود. با این مقاله از سلسله مقالات لوله مانیسمان پترو ایلیا انرژی همراه ما باشید.

سولفید در صورت تفکیک از مرزدانه باعث به وجود آمدن فیلم مایع یا ته‌نشینی بین دانه‌ای ذوب کم می‌شود که نتیجه آن شکنندگی مرزدانه و به وجود آمدن ترک می‌باشد. فیلم نازک هیدراکسید آهن Eutectoid در مرز فاز C رخ می‌دهد که باعث تولید و انتشار تَرک می‌گردد.

حباب‌های سطح لوله

حباب‌ها

حباب‌های زیر جلدی سطح لوله هم می‌توانند باعث بروز ترک شوند. این حباب‌ها معمولاً در طی فرآیند نورد کردن لوله رخ می‌دهند و در واقع از انواع دیگر ترک‌ها بسیار متفاوت هستند. البته احتمال بروز ترک در اثر حباب‌های نورد یا حتی حباب‌های هوا بسیار کم است.

کیفیت فولاد یک امر داخلی است اما فرآیند نورد خارجی می‌باشد. فرآیند نورد کردن بسیار برای لوله خوب است حتی اگر باعث مشهودتر شدن ترک‌ها گردد. نورد کردن باعث می‌شود تا نواقص لوله مشخص شود. تمیز کردن شمش فولاد پیش از فرآیند نورد کردن بسیار حائز اهمیت است. ۵% از ۶% ترک‌هایی که به وجود می‌آیند به دلیل نحوه انجام عملیات حرارتی است. آن ۱% هم طی فرآیندهای نورد کردن لوله مانیسمان یا صاف کردن آن به وجود می‌آیند که قابل رفع می‌باشند.

گرچه که نمی‌توان احتمال بروز ترک‌ها را به صفر رساند اما بهبود فرآیند تولید می‌تواند در کمتر شدن و یا کم عمق شدن ترک‌ها بسیار موثر باشد.